۰ نفر

در مسعودیه خانه بخریم یا اسلام‌آباد؟

۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۵۰
کد خبر: 313864
در مسعودیه خانه بخریم یا اسلام‌آباد؟

هر دو محله مسعودیه و اسلام‌آباد در ناحیه ۶ منطقه ۱۵ شهرداری تهران قرار گرفته‌اند. این ناحیه از میدان بسیج شروع و در امتداد خیابان‌های قائم و 35 متری اردیبهشت از شمال به شهرک شهید بهشتی(منطقه نظامی) منتهی می‌شود. در شرق این ناحیه زمین‌های خارج از محدوده و ده مسگرآباد واقع شده و امتداد جنوبی و غربی آن بزرگراه امام رضا(ع) ‌تا میدان بسیج قرار دارد.

 اگر به خرید خانه در اسلام‌آباد فکر می‌کنید، بد نیست نگاهی بر آگهی‌های مربوط به محله‌های هم‌جوار اسلام‌آباد مانند مسعودیه هم بیندازید و با این محله آشنا شوید.  

تاریخچه محله مسعودیه

شکل‌گیری محله مسعودیه به سال‌های 41 و 42 برمی‌گردد. گفته می‌شود زمین‌های مسعودیه بخشی از زمینهای کشاورزی مسگرآباد بوده‌اند که به تدریج توسط کشاورزان به فروش رسیده و مردم مهاجر به خریداری آنها اقدام کرده و شروع به ساخت‌وساز و ایجاد محله مسکونی کرده‌اند. البته عده‌ای هم می‌گویند تا قبل از انقلاب، مسعودیه زمینی بایر و موات بوده و چشمه، آب‌انبار و قناتی در آن وجود نداشته است. ساخت‌و‌سازها در این محل از سال 56 و در کنار یک مرغداری و سپس در کنار حمام عمومی در سال 58 شروع شده است. مسجد جامع هم که تاسیس شد رشد و توسعه محل سرعت بیشتری گرفت. محمدعلی وثوق‌الدوله مالک اصلی مسعودیه بوده که اراضی این محل را به حاج پرویز نوری شیرازی واگذار می‌کند تا تفکیک کند و به فروش برساند. زمین‌ها در ابتدا به صورت اقساطی به مردم تحویل داده شدند.

مقایسه امکانات مسعودیه و اسلام‌آباد

مهم‌ترین مزیت خرید خانه در اسلام‌آباد نسبت به مسعودیه، سرانه مناسب فضای سبز آن است. البته در مسعودیه هم بوستان‌های متعددی وجود دارد که پارک سروناز بزرگ‌ترین آنهاست. اما به نسبت مساحت محله، اسلام‌آباد سرسبزی بیشتری دارد. اما به لحاظ برخی دیگر از امکانات مسعودیه موقعیت برتری دارد. مثلا تعداد درمانگاه‌ها بیشتر است. 4 درمانگاه و یک مرکز بیماری‌های خاص در این محل وجود دارد. از طرفی دیگر رستوران‌ها و کافه‌های بیشتری در اینجا قرار گرفته‌اند.

مراکز خرید و فروش‌گاه‌های متعددی مثل مرکز خرید پامچال و خورشید در این محل واقع شده‌ است. به طور کلی می‌توان گفت مسعودیه روح تجاری بیشتری نسبت به اسلام‌آباد دارد و شلوغ‌تر است. مایحتاج اهالی هم در خود محل رفع می‌شود میدان تره‌بار و بازار مسعودیه از نقاط قوت محله به حساب می‌آید اگرچه مانند اسلام‌آباد فروشگاه شهروند در این محل وجود ندارد. در منطقه 15 تنها 3 فروشگاه شهروند موجود است که از تمامی محله‌ها برای خرید روزانه به این سه شعبه مراجعه می‌کنند. شهروند اسلام‌آباد هم برای مسعودیه دسترسی راحتی دارد.

به لحاظ امکانات ورزشی مسعودیه موقعیت بهتری نسبت به اسلام‌آباد دارد. دو زمین چمن مصنوعی، 7 باشگاه و دو مجموعه ورزشی از جمله امکانات مسعودیه است. وجود 10 مسجد و 5 حسینیه هم روحی مذهبی به محله داده است. مسعودیه هم مانند اسلام‌آباد یک سرای محله و یک کتابخانه دارد که در بوستان سروناز واقع شده است. تعداد مدارس موجود هم در این محل از اسلام‌آباد کمتراست. هر دو محله امنیت مناسبی دارند و سطح مشارکت محلی در آنها بالا است.

قیمت خرید خانه در اسلام‌آباد و مسعودیه

برای مقایسه نرخ خرید خانه در اسلام‌آباد و مسعودیه می‌توانید به بخش املاک سایت دیوار مراجعه کنید. ساختار شهری مسعودیه به دلیل قدمت نه چندان زیاد، منظم است، ولی کوچه‌ها و خیابان‌های آن کم‌عرض هستند. اکثر آپارتمان‌های آگهی‌شده در مسعودیه کمتر از متری 4 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و در متراژ زیر 100 متر هستند. به نظر می‌رسد به طور میانگین قیمت مسکن در مسعودیه در مقایسه با اسلام‌آباد بالاتر است. البته بالاترین قیمت‌ها مربوط به بخش شهرک والفجر است که به متری بیش از 6 میلیون تومان هم می‌رسد. 76 متری دوخوابه، ساخت سال 90، در والفجر 495 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. این تک واحدی دوخوابه است و پارکینگ و انباری دارد. در مسعودیه با 435 میلیون تومان یک 76 متری نوساز فول امکانات می‌توان خرید.