۰ نفر

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن ساختمان تهران:

آمار دقیقی از واحدهای خالی از سکنه وجود ندارد

۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۶
کد خبر: 304606
آمار دقیقی از واحدهای خالی از سکنه وجود ندارد

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن ساختمان تهران با تأکید بر اینکه آماری از 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود ندارد، گفت: طبق طرح جامع مسکن باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید شود، اما سالی 300 هزار مسکن تولید شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ایرج رهبر در مورد وضعیت تولید مسکن گفت: 5 سال است که با رکود ساختمان روبه‌رو هستیم و علت اصلی این رکود واضح است، چرا که وقتی دولت یازدهم برنامه‌ای برای مسکن ارائه نداد و تنها به صورت تئوری مسکن اجتماعی را مطرح کرد، مشخص شد که برنامه چندانی برای بحث مسکن وجود ندارد.

وی افزود: در طرح جامع مسکن پیش‌بینی شده است که سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود، اما سؤال این است که در 5 سال گذشته سالانه چقدر مسکن احداث شده است؟

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن ساختمان تهران با اشاره به اینکه سالانه 200 تا 300 هزار واحد مسکونی ساخته شده است، گفت: طبق آماری که در سال 86 منتشر شد سالانه 850 هزار ازدواج صورت می‌گیرد، یعنی سالانه به همین میزان خانوار جدید نیازمند مسکن به جامعه اضافه می‌شود، اما می‌بینیم که ساخت مسکن از تقاضا عقب است. 

رهبر با اشاره به اینکه آمارهای منتشر شده از میزان واحدهای خالی از سکنه نیز نشان می‌دهد که این آمار یک مقدار بزرگ‌نمایی شده است، گفت: سؤال ما این است که حدود این 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه از کجا استخراج شده است، چرا که هنوز به طور مشخص از واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و یا واحدهای مسکونی در روستاها تفکیک نشده است، پس این آمار چندان نمی‌تواند درست باشد. 

وی تأکید کرد: افزایش نرخ اجاره‌بها به همین دلیل است که کمبود واحد مسکونی وجود دارد، بنابراین بازار مسکن همواره این گونه بوده است که هر وقت معاملات مسکن رونق داشته، نرخ اجاره‌بها کاهش داشته است و برعکس هر وقت تقاضا برای خرید نبوده و قدرت خرید پایین بوده است، به دلیل افزایش تقاضا در بازار اجاره نرخ اجاره‌بها افزایش یافته است. 

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن ساختمان تهران در مورد برنامه دولت برای ساخت واحدهای مسکونی با متراژ کوچک گفت: دولت باید بر اساس مصوبه حمایت از تولید و عرضه مسکن سال 88 نسبت به اعطای زمین و تسهیلات ارزان‌قیمت اقدام و از سازنده‌ها حمایت کند. 

رهبر با اشاره به اینکه رئیس جمهور وقتی اعلام کرد که در بافت فرسوده فعالیت بیشتری خواهد شد و از انبوه‌سازان حمایت می‌شود، گفت: متأسفانه برخی از ارگان‌های دولتی اگر چه زمین هم داشتند، چندان رغبتی برای واگذاری این زمین‌ها برای ساخت‌وساز از خود نشان ندادند.

وی تأکید کرد: به اعتقاد بنده قبل از احداث شهرک‌های جدید، باید زیرساخت‌های آن آماده شود، نه اینکه همزمان با ساخت‌وساز زیرساخت‌ها آماده شود.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن ساختمان تهران در مورد تأخیر برخی واحدهای مسکونی مهر توسط انبوه‌سازان در فاز 5 و 9 جدید پردیس گفت: سرعت ساخت‌وساز در این فازها تقریباً کند است، چرا که تزریق مالی برای این پروژه‌ها صورت نمی‌گیرد.

رهبر افزود: در کل پروژه 10 هزار واحدی انبوه‌سازان برای مسکن مهر هزار میلیارد تومان مبلغ بودجه بوده است، پس از ابتدا پیش‌بینی کردیم که اگر ماهانه 10 میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یابد 100 ماه نیاز است تا این پروژه به اتمام برسد، حال آیا این 10 میلیارد تومان پرداخت شد؟ 

وی با اشاره به اینکه ماهانه یک میلیارد تومان هم پرداخت نشد، گفت: در سال 93 و 94 پیشرفت فیزیکی این واحدهای مسکونی 30 درصد است، پس اگر این مبالغ پرداخت می‌شد، سه سال ساخت این واحدهای مسکونی به اتمام می‌رسید. 

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن ساختمان تهران با اشاره به اینکه پایه و اساس بخش مسکن و ساخت قانون نظام مهندسی که باید همگی تابع آن قانون باشیم، گفت: سازمان نظام مهندسی یکی از اساسی‌ترین ارکان بخش مسکن است که در رابطه با آن قانون نظام مهندسی در سال 75 مصوب و این سازمان رسمیت پیدا کرد.

رهبر با اشاره به اینکه هر سه سال یکبار انتخابات هیأت مدیره برای این سازمان برگزار می‌شود که ارتقای جامعه مهندسی و ارتباط و روابط آن با مردم از مهمترین رکن این قانون است، گفت: باید میان صنعت ساختمان و دانشگاه ارتباطی باشد، چرا که دانایی، کارایی و اخلاق مهندسی می‌تواند در این زمینه سازمان نظام مهندسی را بسیار کمک کند. 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دلیل وقوع فساد در سازمان‌های نظام مهندسی به خصوص سازمان نظام مهندسی تهران چیست، گفت: مسأله انباشت ثروت در سازمان نظام مهندسی یکی از عوامل تفرقه و چالش‌ها است. 

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن ساختمان تهران ادامه داد: در سازمان نظام مهندسی وجود این ثروت و گردش مالی 800 تا 1000 میلیارد تومان باعث می‌شود که تا حدودی فساد به وقوع بپیوندد.

وی تأکید کرد: پس اگر می‌خواهیم با این چالش‌ها مبارزه کنیم، تنها راه این است که این ثروت و ارتباط آن را با سازمان نظام مهندسی قطع کنیم. 

رهبر با بیان اینکه وقتی مالکان حق نظارت را به یک جا به حساب سازمان نظام مهندسی واریز می‌کنند، در حالی که پروژه احداث واحد مسکونی 2 یا 3 سال زمان می‌برد، این مشکلات رخ می‌دهد، گفت: پرداخت حق‌الزحمه ناظران از سوی مالکان نباید به صورت یک‌جا انجام شود، چرا که هر وقت مهندسان ناظر نسبت به پیشرفت پروژه، از پروژه بازدید کردند، باید به نسبت این اقدام، هزینه نظارت را پرداخت کنند.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن ساختمان تهران گفت: سازمان نظام مهندسی نیز نباید حق‌الزحمه مهندسان ناظر را در حساب خود نگه دارند. پس این موارد باعث می‌شود، مبالغ زیادی در حساب سازمان نظام مهندسی واریز و سود زیادی حاصل شود. بنابراین باید سود این گردش مالی در جهت رفاه مهندسان و گرفتن خرید بیمه برای مسئولیت مهندسان هزینه شده است. 

به گفته وی، اگر درآمد کافی برای مهندسان تعریف شود، قطعاً برخی از مهندسان که به دلیل درآمدهای ناچیز اقدام به امضافروشی می‌کنند، این کار را نخواهند کرد. 

رهبر با تأکید بر اینکه هر ساختمانی باید یک مهندس ناظر تمام وقت داشته باشد، گفت: این اقدام به نفع مالکان است. 

وی با اشاره به اینکه مسکن با این اهمیت بالای خود تشکلی به نام سازمان نظام مهندسی است که تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی است و 25 نفر هیأت مدیره دارد، باید بر اساس وظایفی که بر عهده آنها است وظایف خود را به نفع احسن انجام دهند، گفت: برای ارتقای کیفیت جامعه مهندسی کمیسیون‌های مختلفی مثل آموزش تشکیل شده است، پس باید مهندسان در این کمیسیون حرفه لازم را کسب کنند.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن ساختمان تهران افزود: سالهاست که سازمان نظام مهندسی هم از لحاظ درونی و هم برون‌سازمانی دچار چالش‌هایی شده است، پس باید یک برنامه‌ریزی خاصی داشته باشیم، تا مسأله انباشت ثروت و پول در این سازمان مرتفع شود. 

ماه گذشته احمد خرم از کشف یک اختلاس 15 میلیارد تومانی در سازمان نظام مهندسی خبر داده بود. همچنین در هیأت مدیره‌های سابق این سازمان مشکل 40 میلیارد تومانی نیز در این سازمان به وجود آمده بود.

رهبر تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که اعضای هیأت مدیره وقتی به این سازمان می‌آیند اولین برنامه آنها این باشد که تعریف درستی از مسائل مالی داشته و آن را از وظایف هیأت مدیره جدا کند. 

وی در مورد تقسیم کار و اجرای کار مهندسان ناظر گفت: وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارد که ارجاع کار مهندسان ناظر که هم اکنون انجام می‌شود اشتباه است پس باید اجازه دهیم که مالک خود مهندس ناظر را انتخاب کند، کاری که در مورد انتخاب پزشک متخصص توسط بیمار انجام می‌شود. 

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن ساختمان تهران با اشاره به اینکه البته انتخاب مهندس ناظر توسط مالک نیز دارای مشکلاتی است،  پس برای اینکه به طور مساوی سهمیه‌ها تقسیم شود، باید برنامه‌ریزی‌ لازم و سیستماتیک کردن این انتخاب انجام شود، گفت: باید تلاش شود که از سود گردش مالی 800 تا 1000 میلیارد تومانی سازمان نظام مهندسی در جهت رفاه و خرید مسئولیت و ریسک به نفع مهندسان انجام شود. 

* عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان: سازمان نظام مهندسی مقبولیت خود را از دست داده است

همچنین در این نشست، عباس زرکوب عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی تهران دچار 4 بحران است که اولین آن بحران مقبولیت است، گفت: با تخلفات گسترده‌ای که در سازمان نظام مهندسی صورت گرفته است، این سازمان مقبولیت خود را از دست داده است، پس باید تلاش کنیم این مقبولیت بازگردد. 

وی با اشاره به اینکه وقتی پزشک مقبولیت خود را از دست بدهد، دیگر هیچ بیماری به او مراجعه نمی‌کند، گفت: علت اصلی از دست دادن این مقبولیت به مسائل درون‌سازمانی برمی‌گردد، چرا که با وجود 112 هزار مهندس در استان تهران می‌بینیم که تنها 10 درصد در انتخابات نظام مهندسی شرکت می‌کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان افزود: پس هر چه تعداد افراد مشارکت‌کننده در انتخابات بیشتر شود، سلامت این سازمان بیشتر خواهد شد.

زرکوب ادامه داد: بحران هویت یکی از مشکلات دیگری است که این سازمان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و سازمان نظام مهندسی را از اهداف اصلی خود دور کرده است. پس باید حمایت از تشکل‌ها که مغفول مانده است به صورت ارگانیزم فعالیت خود را گسترش دهد. 

وی با بیان اینکه بحران نفوذ یکی از چالش‌های دیگر این سازمان است، گفت: اگر تصمیمات اعضای هیأت مدیرهدر بین اعضا نفوذ نداشته باشد، در جامعه و مابقی سازمان‌ها نیز این تصمیمات بی‌تأثیر خواهد بود. 

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان افزود: به دلیل همین بحران نفوذ که می‌بینیم تعامل خوبی میان سازمان نظام مهندسی و شهرداری وجود ندارد.

زرکوب خاطرنشان کرد: بحران مشارکت اعضا یا عدم مشارکت در برنامه‌های سازمان نظام مهندسی مثل مجامع و انتخابات چهارمین بحران این سازمان نظام مهندسی است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در تهران بزرگترین مجمعی برگزار می‌شود و از 112 هزار عضو سازمان نظام مهندسی تنها 1500 نفر شرکت می‌کنند، متوجه می‌شویم که باید اعضا در آینده خود مشارکت بیشتری داشته باشد. 

* عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: سازمان نظام مهندسی به یک سازمان فربه و چاق تبدیل شده است

همچنین در این نشست فرزاد حاتمی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه افرادی که وارد سازمان نظام مهندسی می‌شوند، باید توسط اکثریت قریب به اتفاق مهندسان عضو این سازمان انتخاب شده باشند، گفت: سال‌هاست که روز به روز مشارکت مهندسان در انتخابات این سازمان کمرنگ می‌‌شود پس باید حفظ و صیانت از جایگاه سازمان نظام مهندسی به عنوان اولین رکن حضور در هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی باشد. 

وی با اشاره به اینکه مهندسانی که وارد بازار کار می‌شوند نگران تعامل با پیمانکاران هستند و این ضعف چند سال است که هنوز پوشش داده نشده است، گفت: مهندس ناظری که به طور تمام وقت در یک پروژه‌ای حاضر می‌شود، باید با مهندس دیگری که رغبتی برای حضور و نظارت در پروژه ساخت‌وساز ندارد باید متمایل باشد. پس بنابراین باید از این گونه مهندسان حمایت مناسبی صورت گیرد. 

حاتمی افزود: سازمان نظام مهندسی به یک سازمان فربه و چاق تبدیل شده است و انرژی و پتانسیل آن تحلیل رفته است، پس نیازمند یک هوای تازه است. 

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد:  بنابراین در توزیع سبد کار مشکلی که قبلاً برای ارتباط میان مالک و مهندس ناظر ایجاد می‌شد، باعث شد تا برنامه انتخاب مهندس ناظر توسط مالک شکست بخورد. 

وی ادامه داد: ارجاع کار به صورت سیستماتیک که در حال حاضر اجرا می‌شد و وزیر راه و شهرسازی نیز به آن ایراد گرفته بود باعث می‌شد، کرامت انسانی از دست برود و مثل صف نانوایی که هر کس منتظر می‌ماند تا صف او برسد. 

حاتمی اضافه کرد: هر دوی این برنامه دارای اشکال بود. پس باید برای این برنامه عملکرد اعضای نظام مهندسی در یک سبد قرار گیرد و مهندسانی که از قابلیت زیادی برخوردار هستند، در سبد A و حق‌الزحمه بیشتری دریافت کنند و مالکان نیز برای تخفیف بیمه بیشتر سراغ این مهندسان ناظر که در سبد A قرار دارند بروند پس بنابراین این مهندسان ناظر درآمد بیشتری و سهمیه بیشتری دریافت می‌کنند.