۰ نفر

یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

رکود گریبان‌گیر بازار مسکن خواهد بود/ مسکن اجتماعی، تنها راه‌حل این بحران

۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۳۹
کد خبر: 301934
 رکود گریبان‌گیر بازار مسکن خواهد بود/ مسکن اجتماعی، تنها راه‌حل این بحران

یک کارشناس، راه‌حل معضل کنونی مسکن را اجرای طرح‌هایی مثل مسکن اجتماعی عنوان کرد و رکودی توام با افزایش قیمت‌ ملک‌ را برای بازار مسکن پیش‌بینی کرد.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ فردین یزدانی، کارشناس مسکن با بیان اینکه رکودی که در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارد قطعا ادامه‌دار خواهد بود، گفت: با توجه به نوسانات بازار‌های طلا و ارز و افزایش قیمت شدید مسکن، کشش و تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بازار وجود ندارد.

وی افزود: احتمال افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن هم متناسب با افزایش هزینه ساخت و نه بیشتر از آن وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح‌های نظارتی و یا حمایتی دولت مانند افزایش مالیات و یا تسهیلات بیشتر تاثیری در بهبود اوضاع بازار مسکن خواهد داشت؟ گفت: این‌ها ابزاری است تنها می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت تاثیرگذار باشد و مسئله عدم تناسب بین قیمت و قدرت خرید مردم را  از بین نخواهد برد.

یزدانی ضمن اشاره به این موضوع که از لحاظ فیزیکی کمبود مسکن وجود ندارد، افزود: مشکل اصلی این است که خانه‌های خالی موجود، املاک لوکسی است که به درد اقشاری که خواهان مسکن هستند نمی‌خورد و خارج از توان خرید آن‌ها است.

وی در این خصوص ادامه داد: ما با مسئله کاهش توان خرید خانوار و افزایش اجاره‌بها مواجه هستیم هیچ‌کس هم نمی‌تواند بر مقوله افزایش اجاره‌بها نظارت کند.

این کارشناس افزود: این موضوع چیزی نیست که کسی بتواند با نظارت یا نرخ گذاری آن‌را کنترل کند، بلکه هرگاه عرضه و یا قدرت خرید مردم افزایش یافت این موضوع حل می‌شود.

فردین یزدانی در پایان ضمن تاکید بر این موضوع که قیمت‌های کنونی بازار مسکن مطلوب نیست، خاطر نشان کرد: اما با توجه به تورم موجود در کشور و هزینه‌ بالای ساخت مسکن، قیمت‌ها واقعی است که حبابی وجود ندارد.

وی در پایان راه‌حل مشکل کنونی را به کار انداختن طرح‌های مسکن اجتماعی برای اقشار کم‌درآمدی که دولت حدود ۶سال است آن را به وقفه انداخته است دانست و افزود: تازه اگر امسال این برنامه‌ها را شروع کند، حدود دو یا ۳سال  دیگر شاهد اثر مثبت آن در اقتصاد خواهیم بود.