۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

وقتی هیچ نهادی نمی‌تواند بر قیمت خانه نظارت کند/ حباب ۲۵درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۸
کد خبر: 293740
وقتی هیچ نهادی نمی‌تواند بر قیمت خانه نظارت کند/ حباب ۲۵درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن

نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک، ضمن بیان این که قیمت مسکن حدود 25 درصد حباب دارد، گفت: بازار مسکن تا پایان شهریور دچار رکود خواهد بود و هیچ نهادی هم توانایی نظارت بر بازار مسکن را ندارد.

اقتصاد آنلاین-صبا نوبری؛ حسام عقبایی، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین با تاکید بر این موضوع که بخشی از افزایش قیمت مسکن متاثر از نوسانات اخیر بازار‌ طلا و ارز بود، اظهار کرد: اگر این بازار‌های موازی به ثبات برسند و وضعیت آن برای حداقل سه ماه تثبیت شود می‌توان به کاهش قیمت مسکن امید داشت.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون اساسی کشور تامین مسکن مناسب برای مردم جامعه وظیفه دولت است، خاطرنشان کرد: البته دولت نباید به طور مستقیم وارد ساخت‌و‌ساز و ارائه مسکن بشود بلکه تنها باید با حفظ جنبه نظارتی خود به سیاست‌گذاری بپردازد.

بانک‌ها به دنبال کسب سود در بازار مسکن

عقبایی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت باید انجام دهد و مدت‌هاست مورد بی‌توجهی قرارگرفته، اصلاح لایحه سیاست‌های پولی و بانکی است، افزود: عدم تصویب این لایحه در مجلس باعث شده‌ که بانک‌ها و موسسات مالی، حتی بانک‌های تخصصی دولتی مثل بانک مسکن به جای داشتن نگاه توسعه‌ای به این حوزه، مشغول انجام کار‌های تجاری شده و خود با انبوه‌سازی زمینه‌ساز گرانی بیشتر خانه ‌شوند.

وی ادامه داد: متوسط قیمت مسکن در تهران 7میلیون تومان است وبرای خرید یک آپارتمان 50متری باید حدود 300میلیون تومان هزینه کرد، در این شرایط تسهیلات 150 میلیون تومانی بانک‌ها دردی را دوا نمی‌کند، برای حل این مشکل باید مبلغ تسهیلات و مهلت بازپرداخت آن افزایش یابد و سود تسهیلات هم کاهش یافته و با درآمد عمومی مردم متناسب باشد.

عقبایی گفت:علاوه براین، دولت باید با مدیریت واگذاری زمین قیمت آن را کنترل کند، زیرا حدود 70 تا 90 درصد قیمت خانه وابسته به زمین است واگر زمین با قیمت مناسب در اختیار انبوه سازان قرار بگیرد، قیمت مسکن تا 50درصد کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: تا زمانی ‌که  توازن برقرار نشود، اتخاذ روش‌های نظارتی شدید فایده‌ای نخواهد داشت و با برقراری توازن در حوزه مسکن رقابت ایجاد می‌شود و در نتیجه قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

قیمت خانه 25درصد حباب دارد

عقبایی ضمن بیان این موضوع که هیچ نهادی نمی‌تواند بر نرخ اجاره‌بها و یا حتی قیمت مسکن نظارتی داشته باشد، درباره دلیل این موضوع گفت: منشا قوانین در کشور ما احکام شرع است و چون مالکیت افراد در اسلام محترم است، هیچ کسی نمی‌تواند به افراد بگوید که باید اموال خود را به چه قیمتی بفروشند.

وی راهکار جلوگیری از بروز برخی سواستفاده‌ها از این موضوع را افزایش تولید در کشور دانست و تاکید کرد: درحال حاضر تقاضای مسکن از عرضه آن پیشی گرفته و دلیل این مسئله هم این است  که در 6 سال گذشته ما در کشور40درصد کاهش تولید داشتیم.

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک با بیان این موضوع که قیمت‌ مسکن در حال حاضرحدود25درصد حباب دارد تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها تا پایان شهریورماه تغییری نکند و معاملات هم روند رکودی داشته باشد.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال هم اگر تغییری در سیاست‌های دولت ایجاد نشود این رکود ادامه خواهد داشت و بالارفتن قیمت‌ها هم افزایشی کاذب است که تنها رکود را سنگین‌تر می‌کند.

400هزار خانه غیرقابل استفاده در تهران!

عقبایی در پاسخ به این پرسش که چرا گفته می‌شود تعداد زیادی واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد؟گفت:این یک بحث انحرافی است زیرا گفته می‌شود حدود10درصد از خانه‌های کشور خالی است و این درحالیست که وجود این مقدار خانه‌خالی امری طبیعی است.

وی تاکید کرد: علاوه بر آن از 2میلیون و 500هزار واحد مسکونی خالی، حدود600هزار واحد دراستان تهران قرار دارد و از این مقدار هم حدود 400هزار خانه خارج از شهر تهران است که فاقد امکاناتی مانند مدرسه، راه، بیمارستان و ... است و این خانه‌ها هیچ‌گاه وارد شبکه عرضه نخواهند شد.

 نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک در پایان گفت: آن200هزار خانه خالی دیگر در شهر تهران هم معمولا آپارتمان‌های لوکس و تجملاتی واقع در برج‌ها هستند که عموم مردم توانایی خرید و اجاره کردن آن را ندارند.