۰ نفر

بانک‌ها درگیر رکود صنعت ساختمان شدند

۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۲
کد خبر: 291134
بانک‌ها درگیر رکود صنعت ساختمان شدند

رئیس کارگروه تخصصی اقتصاد کلان اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به این‌که بانک های کشور نیز درگیر رکود صنعت ساختمان شدند، گفت: در چند سال اخیر مرکز سرمایه‌گذاری توسط بانک ها به سمت بازار مسکن چرخید و با ایجاد رکود، سرمایه گذاری آنها بازگشتی نداشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کرم سینا با بیان اینکه افزایش نرخ مسکن، نقش مثبتی در نرخ رشد اقتصادی ندارد، اظهار کرد: رکود صنعت مسکن، مانع تحقق رشد اقتصادی است و  رونق  نسبی بازار در این بخش می‌تواند نقش  مهمی در نرخ رشد اقتصادی داشته باشد.

 وی با اشاره به این که طبق  تحقیقات انجام شده بین رشد اقتصادی و وضعیت بازار مسکن رابطه وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صنعت ساختمان، همکاری بخش دولتی و خصوصی امری ضروری است.

سینا با بیان این‌که حدود ۲۵ درصد صنعت مسکن در چرخه حیات اقتصادی نقش دارد، تصریح کرد: رکود صنعت مسکن موجب می‌شود که این بخش مهم ۲۰ تا ۲۵ درصد  نقش خود را ایفا نکند، به علاوه  تاثیر منفی بر سایر بخش های اقتصادی دارد و نظام سرمایه گذاری را در حوزه ارز، طلا  و بورس با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی با بیان این که رکود صنعت مسکن سبب شد تا فعالیت بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و اعطای عقود اسلامی با مشکل همراه شود، ادامه داد: اگر بهبود شرایط بازار مسکن با افزایش قیمت همراه باشد، این رویداد نمی تواند نقش مثبتی در نرخ رشد اقتصادی ایفا کند، بلکه این نرخ رشد باید پایدار باشد.

سینا با اشاره به این که 33 درصد هزینه سبد کالای خانوار ایرانی در بخش مسکن است، افزود: رونق بخش مسکن با نرخ پایدار می تواند سبب اشتغال زایی نیز در استان شود.