۰ نفر

سقوط معاملات مسکن در فروردین

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۲۱:۲۶
کد خبر: 265637
سقوط معاملات مسکن در فروردین

آمار خام معاملات مسکن شهر تهران در فروردین ماه ۱۳۹۷ از افت حدود ۴۰ درصدی خرید و فروش نسبت به ماه مشابه سال قبل حکایت دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس اطلاعات خام معاملات انجام شده در دفاتر مشاور املاک طی ۲۸ روز ابتدایی فروردین ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۳۵۳ مورد خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود ۴۰ درصد افت کرده است.

بررسی‌ها از علت سقوط آزاد معاملات به حباب قیمت مسکن، جهش نرخ ارز و کوچ سرمایه‌های غیرمصرفی از بازار مسکن به سمت بازار ارز مربوط می‌شود. پس از آن‌که قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال قبل دچار جهش شد و تا مرز ۴۱ درصد افزایش قیمت در برخی مناطق تهران پیش رفت، به تدریج از تعداد معاملات به دلیل رشد غافلگیرکننده قیمت‌ها کاسته شد.

همچنین جهش نرخ دلار به ۶۰۰۰ تومان و سپس تثبیت نرخ به ۴۲۰۰ تومان اثر انجمادی در هر دو بازار مسکن و ارز ایجاد کرده است. هم‌اکنون بازار ارز به دلیل نبود عرضه کاملا آرام است و معاملاتی انجام نمی‌شود. هم‌چنین با توجه به تصمیم مالکان برای هماهنگی قیمت مسکن با نرخ ارز شاهد جهش قیمت در این بازار بودیم که اثر خود را در افت نقطه به نقطه معاملات در فروردین ماه نشان داد.

وضعیت بازار مسکن شهر تهران در اسفندماه نیز چندان خوب نبود و دچار سکته ماهیانه شد. در اسفندماه ۱۳۹۶ به دلیل پرش یکباره قیمت ارز شاهد انتقال سرمایه‌ها به بازارهای طلا و ارز بودیم که باعث افت ۳۳ درصدی معاملات مسکن نسبت به ماه قبل بود. همچنین میانگین رشد خرید و فروش مسکن در اسفندماه نسبت به متوسط سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۱.۳ درصد کاهش یافت.

 در اسفندماه ۱۳۹۶ متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی شهر تهران حدود پنج میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده که نسبت به بهمن ماه حدود ۴.۶ درصد و در مقایسه با اسفند سال ۱۳۹۵ تا ۲۶.۱ درصد گران شده است. هم‌چنین حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی معامله شده که این تعداد در مقایسه با ماه مشابه در سال ۱۳۹۵ تا ۰.۵ درصد رشد داشته است.