۰ نفر

خطای استراتژیک عرضه در بازار مسکن

۲۴ دی ۱۳۹۶، ۰:۴۳
کد خبر: 244536
 خطای استراتژیک عرضه در بازار مسکن

اگرچه حجم معاملات مسکن در آخرین ماه پاییز به حدی رسید که نویدبخش ورود کامل بازار مسکن به فاز رونق بود، اما یک خطای استراتژیک در طرف عرضه مسکن سبب شده استمرار رونق معاملات در ماه‌های پیش‌رو مورد تردید قرار گیرد.

اگرچه بازار مسکن زمستانی در ۱۰ روز نخست همچنان مانند بازار پایان پاییز پرحرارت بود و آمارهای اولیه از رونق معاملات خبر می‌داد، اما مشاوران املاک از بروز یک خطا در رفتار سمت طرف عرضه بازار نقل‌وانتقالات ملکی طی هفته‌های اخیر خبر می‌دهند که می‌تواند موجب بازگشت بازار به فاز پیش از رونق شود و حجم معاملات را با کاهش همراه کند. این خطا انصراف از فروش مالکان و سازنده‌های آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز با طمع افزایش قیمت بیش از پیش در بازار شب عید و فروش به بالاترین بهای ممکن است.

در حال حاضر بسیاری از مالکان و سازنده‌ها که آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز با سن بنای صفر تا ۵ سال ساخت در اختیار دارند و طی دو سه ماه اخیر تعدادی از واحدهای تکمیل شده خود را نیز فروخته‌اند، با مبنا قرار دادن این فرض دور از انتظار که قیمت مسکن با وجود تغییر در ماه‌های اخیر، طی دو ماه باقی‌مانده تا پایان سال با افزایش دوباره روبه‌رو خواهد شد، از فروش واحدهای باقی‌مانده منصرف شده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، این وضعیت به ویژه در مناطق مصرفی موجب شده مشاوران املاک در برابر برخی از متقاضیان خرید آپارتمان اعلام کنند که هیچ فایلی، حتی فایل گران‌قیمت و بدون تناسب با بودجه مراجعان را برای معرفی در اختیار ندارند.

کارشناسان بازار مسکن هشدار می‌دهند که اگرچه هنوز نشانه‌های اثر منفی این رفتار بر رونق معاملات تحت تاثیر جایگزین کردن آپارتمان‌های میانسال توسط خریداران مشهود نشده است، اما ادامه این خطای استراتژیک می‌تواند متقاضیان خرید مسکن را از جست‌وجو دلسرد کند و به انصراف آنها از خرید برای مدت نامعلوم یعنی دست‌کم تا زمان تثبیت قیمت‌ها و بازگشت فایل‌های مناسب به بازار منجر شود. در نتیجه خطای طرف عرضه در صورت استمرار قطعا مانعی برای ادامه رونق معاملات مسکن خواهد بود و بازار مسکن مقصدی را که دست‌کم بعد از چهار سال انتظار و رکود به آن رسیده، ناگزیر ترک خواهد کرد.