۰ نفر

برطرف شدن معضل بیکاری با حمایت از پیمانکاران عمرانی

کمبود بودجه عمرانی تعداد پیمانکاران را کاهش داد/ لزوم همکاری شرکت‌های پیمانکاری در تقویت زیرساخت‌های گردشگری

۱۳ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۳۸
کد خبر: 229429
کمبود بودجه عمرانی تعداد پیمانکاران را کاهش داد/ لزوم همکاری شرکت‌های پیمانکاری در تقویت زیرساخت‌های گردشگری

مدیر اجرایی کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران گفت: طی سالهای گذشته ۳۰ هزار شرکت در حوزه پیمانکاری در سراسر کشور فعال بودند که امروز به دلیل کمبود بودجه های عمرانی تعداد آنها به سه هزار مورد یعنی یک دهم کاهش یافته است.

«عباس پناه» روز شنبه، با بیان اینکه این کانون تشکیل شده از 31 انجمن شرکت های ساختمانی، تاسیستاتی و راهداری در سراسر کشور است، افزود: زیرمجموعه این تشکل صنفی هستند که اکنون به علت کمبود بودجه های عمرانی بخش عمده این شرکت ها تعطیل و بیکارند و یا برخی از آنها پروژه ای در دست اجرا ندارند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی یکی دیگر از مشکلات را نحوه پرداخت صورت وضعیت های پیمانکاران از نقدی به اوراق رسیده دانست و اظهارداشت: شرکت هایی که امکان آوردن منابع مالی لازم را ندارند، نمی توانند فعالیت های عمرانی داشته باشند و در نهایت از چرخه اشتغال خارج می شوند.

مدیر اجرایی کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران تصریح کرد: برای آبادانی کشور و خروج از رکود ورود سرمایه با استفاده از گردشگری، استفاده از ظرفیت تشکل ها و همچنین سرمایه گذاری در اطراف روستاها را توسط شرکت های پیمانکاری پیشنهاد داده ایم.

وی گفت: در بحث گردشگری زیرساخت های کشور ما به دلیل برخی موانع اجتماعی و سیاسی ضعیف است درحالی که شرکت های پیمانکاری می توانند در تقویت زیرساخت ها موثر باشند.

به گفته وی، برای تامین منابع مالی می توانیم از سرمایه گذاران خارجی و یا از سرمایه ایرانی های خارج از کشور که به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند، بهره مند شویم که این امر نیازمند حل مشکلات از طریق دولت و مجلس شورای اسلامی است.

پناه تصریح کرد: به تازگی دولت تسهیلاتی را به کسانی که در محدوده هزار متری اطراف روستاها سرمایه گذاری کنند، ارایه می دهد که شرکت های پیمارنکاری با توجه به تعاملی که با استانداری ها بخشداری ها و دهیاری ها دارند، می توانند این مهم را با تمام توان و سرعت انجام دهند و در اشتغالزایی نقش ایفا کنند.

وی اضافه کرد: طبق قانون دولت پنج هزار میلیارد تومان از منابع خارجی و پنج هزار میلیارد تومان از منابع سایر بانک ها تزریق می کند که این اقدام موثری در اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت است.

پناه ادامه داد: بنابراین شرکت های پیمانکاری عمرانی می توانند در روستاها و کنار روستاها ورود پیدا کنند و بدون هیچ محدودیت شغلی در بخش درمانی، گردشگری و صنعت وارد عمل شویم.

وی با بیان اینکه تشکل های کارگری و کارفرمایی نیازمند حمایت های دولتی هستند، گفت: برخی دستگاه های اجرایی اطلاعی از وجود چنین تشکل هایی ندارند و نظرات تشکل ها در تصمیم گیری ها به کار گرفته نمی شود زیرا معضل اصلی مهجور ماندن بخش خصوصی و تعاونی هاست.

مدیر اجرایی کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران اظهار داشت: به طور حتم بخش عمده معضل بیکاری کشور با حمایت از پیمانکاران عمرانی برطرف می شود.

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی هفته گذشته با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر پرداخت تنها یک درصد بودجه عمرانی امسال اعلام کرد: تاکنون نزدیک به 300 هزار میلیارد ریال از بودجه عمرانی کشور پرداخت شده است.

وی افزود: البته بخش عمده ای از این پرداخت ها از محل اوراق و اسناد خزانه اسلامی بوده ولی چون نقد نبوده، عده ای این میزان پرداختی را نمی بینند.