۰ نفر

جمعیت تهران ۳میلیون بیشتر از ظرفیت سکونت

آخوندی: ایستادن در برابر سوداگران هزینه داشت/ نمی‌خواستم شهر فروشی کنم

۲۵ شهریور ۱۳۹۶، ۲۱:۱۹
کد خبر: 219373
آخوندی: ایستادن در برابر سوداگران هزینه داشت/ نمی‌خواستم شهر فروشی کنم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دو بار استیضاح شدم که اصلا برایم مهم نیست گفت: ایستادن در مقابل سوداگرانی که تصمیم می‌گرفتند کجای شهر چه چیزی بسازند هزینه دارد که باید آن را بپردازیم.

صبح امروز پیروز حناچی از سمت معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی جای خود را به محمدسعید ایزدی، مدیرعامل سابق شرکت عمران و بهسازی داد. حناچی در این مراسم به عنوان مشاور وزیر در حوزه معماری و شهرسازی معرفی شد. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزیر راه و شهرسازی ـ در جریان مراسم تکریم و معارفه معاون معماری و شهرسازی اظهار کرد: در مقطعی هستیم که باید بلند صحبت کنیم. من دو بار استیضاح شدم اما هیچ برایم مهم نیست. می دانم وقتی جلوی سوداگران شهری می ایستید بی هزینه نیست. در یک جلسه می نشستند یک معامله می کردند. شما اگر جلوی آن را بگیرید هزینه باید بدهید. ولی من فکر می کنم آخر کار ما باید هزینه بدهیم. اگر قرار بر این نبود که به زندگی دانشگاهی خودمان ادامه می دادیم. فکر می کنم نیاز داریم که تصمیمات را بر اساس اجماع بگیریم.

آخوندی: ظرفیت تهران حدود ۸ میلیون بود که به ۱۱ میلیون رساندند

وی با اشاره به ابتدای سال ۱۳۹۲ گفت: از همان ابتدا به شهرداری گفتیم چقدر ظرفیت سکونت پذیری ایجاد کردید. الان ظرفیت جمعیت پذیری تهران بالای ۱۱ میلیون نفر است در حالی که قرار بوده حدود ۸ میلیون نفر در این شهر زندگی کنند. الان آقای دکتر نجفی اگر بخواهد خود را شهردار موفقی معرفی کند این است که بگوید ۲ میلیون نفر به ظرفیت جمعیت پذیری شهر اضافه کردم؛ در حالی که این کار عین بیراهه است. کار سختی داریم و از آن سخت‌تر مفهوم ایران است. آخر کار باید شهر یک نشانی از ایران داشته باشد. هزاران میلیارد تومان هزینه شد اما وقتی به پردیس یا پرند می‌روید چه نشانی از ایران می بینید؟ الان در تهران به تدریج چه نشانی از ایران باقی مانده است؟ برگشتن به مفهوم ایران و برجسته کردن مفهوم ایران تبدیل به یک معضل شده است. مفهوم ایران در خود ایران در غربت است.

آخوندی ادامه داد: اگر قرار بود در ایران زندگی نکنیم چرا باید این همه رنج را تحمل کنیم؟ ما ایران را می خواهیم، اگر مفهوم مدنیت، اسلام برای ما مطرح نیست اصلا چرا باید این همه رنج را تحمل کنیم؟ اینها پایه ای ترین مسائل شهرنشینی ایران است. بعضی افراد به این مفاهیم بی توجهی می کنند که نشان دهند کارآمد هستند؛ در حالی که کارآمدی این است که توسعه پایدار ایجاد کنند. مگر می شود به جان ایران بی توجه بود و بگوییم ایران را توسعه می‌دهیم؟ توسعه کالبد ایران بدون توجه به مفهوم چه لطفی دارد؟

آخوندی: ۱۹ میلیون نفر در فلاکت زندگی می کنند

وی با اشاره به بحث بازآفرینی شهری اظهار کرد: بازآفرینی شهری به معنای برگشتن به مفهوم مدرنیته، توسعه و ایران است. اگر بخواهیم به این مفاهیم برگردیم خیلی باید گفت و گو کنیم. آمار سال ۱۳۹۵ آمار تکان دهنده ای است که نشان می دهد کشور در چه کج راهه ای قرار داشته است. حدود ۲۴ میلیون خانوار و وحدود ۲۷ میلیون خانه داریم ولی واقعا وضع مردم خوب است؟ این نشان از عدم تعادل مطلق است. از یک طرف ۲۷ میلیون خانه دارید و از طرف دیگر ۱۹ میلیون نفر در فلاکت زندگی می کنند. مگر در بیابان خانه ساختن مساله بازآفرینی شهری، بافت فرسوده یا حاشیه نشینی را حل می کند؟

آخوندی با بیان اینکه در دوره بسیار سختی به سرمی بریم و راه ناپیموده بسیار طولانی را در پیش داریم گفت: وضع شهرسازی در ایران بسیار آشفته بود و هنوز هم تا رسیدن به مرحله قابل قبول کار بسیار سختی داریم. شاید از جهت تکنیکی بحث شود که ما دو مساله قابلیت جابه جایی و قابلیت زندگی را داریم. در ایران در باب مفهوم شهر دچار سرگشتگی و گم گشتگی شده ایم.

آخوندی: سوداگران تصمیم می گرفتند کجای شهر چه بسازند

وی افزود: آنچه به عنوان مفهوم شهر، قانون، حق و حق مداری است را از دست داده بودیم. شهری که در عرصه تاخت و تاز سوداگران بود و آنها می توانستند برای این شهر تصمیم بگیرند کجا چه بسازند و چگونه بسازند. شاید عده‌ای فکر کنند که من اغراق می کنم ولی من بر این باور هستم که ما در ایران چند دهه درگیر خواهیم بود. وقتی یک نظام شهرنشینی از قاعده خارج می شود به این راحتی نمی توانید با یک تصمیم دولتی و اداری به قاعده خودش برگردد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آنچه ما در حال حاضر می بینیم فرسودگی شهرها از درون و حاشیه نشینی و بی انضباطی از درون است که دو روی یک سکه است و این حقیقت را نشان می دهد ما اساسا مفهوم شهر، مفهوم قانون و مفهوم شهروند را از دست داده ایم.

آخوندی: ۲۵ درصد جمعیت ایران در یک نقطه فشرده شده است

آخوندی با اشاره به وضعیت شهرهای تهران، مشهد و سایر کلانشهرها گفت: در هر جای شهر عدم تعادل دیده می شود. ۲۵ درصد جمعیت شهری ایران در یک نقطه بسیار فشرده جمع شده است. در تهران از یک طرف دارای ۵۰۰ هزار واحد خالی هستیم و از طرف دیگر انسانهایی در فلاکت مطلق زندگی می کنند. این چه تعادلی است؟ این مشکلات را با دستور و بخشنامه مگر می شود حل کرد؟ در منطقه ۱ که باغشهر تهران بوده اساسا باغی باقی مانده است؟

وی رسیدن به یک اجماع و فهم شهرنشینی در ایران را بسیار سخت دانست و افزود: شهری که حکایت مدنیت، حقوق، شهروند، فرهنگ و ادب، موسیقی، هنر و زیبایی، لذت، آسایش، امنیت و انسانهای فرهیخته داشته باشد هنوز گرفتار هستیم. تغییر یک سری موضوعات به عدد و رقم و فشار روی فشار که این عدد و رقم باید ادامه پیدا کند. در مجلس هم گفتم نمی  خواهم عضوی از این روند باشم که شهر را بفروشم که ثابت کنم روند ساختمان سازی در ایران توسعه دارد. ساختمانی ارزشمند است که بتواند بر مبنای مدنیت و شهرنشینی شکل بگیرد.

آخوندی تصریح کرد: با توجه به مجموعه فهمی که آدم از منافع ملی ایران دارد و تواناییهایی که در بین همکاران هست که هرکدام از آنها دارای ارزشهای ویژه خودشان هستند تصمیم گیری کار بسیار دشواری است. ولی چون مبنای من در همکاری با دوستانم بر پایه صداقت و درک کارشناسی بر اساس توسعه ملی بوده، تصمیم به این جابه جایی گرفتم.

وی افزود: دکترحناچی برای من بسیار عزیز بوده و هستند و همچنان در خدمتشان خواهیم بود. دکتر ایزدی نیز از افراد صاحب سبک و صاحب نظر در حوزه معماری و شهرسازی است.