۰ نفر

تخلفات ساختمان‌سازی در تهران ادامه دارد

۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴
کد خبر: 216069
تخلفات ساختمان‌سازی در تهران ادامه دارد

مغایرت بیش از 90 درصدی طرح‌هایی مانند جامع و تفصیلی در تهران، پایتخت را به کلافی سردرگم برای مدیران شهری و حتی مسئولان کشوری تبدیل کرده است.

یه گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، این مغایرت 90 درصدی از جولان بیش از یک دهه بساز و بفروش‌ها در تهران نشات می‌گیرد. دود ساخت‌وسازهای غیرمجاز دلالان، تنها به چشم شهروندان پایتخت رفته است. شهروندانی که نیمی از عمر خود را مجبورند در ترافیک سپری کنند و با فقر شدید زیرساخت‌ها و سرانه‌های عمومی، خدماتی، فرهنگی، ورزشی، رفاهی و ... دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اما در میان آشفته‌بازار ساخت‌وسازهای غیرمجاز و جولان دلالان، گاهی شاهد یک بام و دو هوای شهرداری برای شهروندان عادی تهران نیز هستیم. درکنار برج‌ها و مال‌های پایتخت که بدون درنظر گرفتن کوچک‌ترین‌ اصول‌ شهرسازی ساخته می‌شوند، ساختمان‌هایی نیز در کوچه و پس کوچه‌های تهران در قد و قامت‌ کوتاه اما شایبه‌‌برانگیز ساخته می‌شوند. ساختمان‌هایی که مصداق ضرب‌المثل «یک بام و دو هوا» برای همسایگان هستند.

ساختمانی بی سند که مجوز هفت طبقه گرفت

یکی از این ساختمان‌ها در خیابان جشنواره محله تهرانپارس ساخته شده است. ساختمانی که به‌گفته اهالی محله در ایام انتخابات ریاست جمهوری، تبلیغاتی برای شهردار سابق تهران انجام داده است. اهالی محله از صدور مجوز برای ساختمانی که حتی سند ندارد، متعجب هستند؛ چرا که بسیاری از مالکان خیابان اصلی جشنواره، درخواست ساخت ساختمان هفت طبقه را به شهرداری منطقه داده‌اند اما مدیران شهری در پاسخ به این درخواست مغایرت با طرح جامع را مطرح کرده‌اند و در نهایت با این درخواست مخالفت شده است. حال ساخت ساختمانی فاقد سند در کوچه‌های فرعی این خیابان با تراکم بالا و البته غیرمجاز، اما و اگرهای بسیاری را به‌دنبال داشته است. برخی شهروندان بر این‌باورند که پنهان ماندن ساختمان هفت طبقه از دید ماموران شهرداری منطقه چهار تهران در حین ساخت، غیرممکن است و در پشت پرده مسائل دیگری وجود دارد.

صدور رای تخریب در کمیسیون ماده 100

روابط عمومی شهرداری منطقه چهار شهرداری تهران پس از پیگیری این روزنامه درباره پرونده تخلف ساختمان هفت طبقه در خیابان جشنواره اعلام کرده است:« طبقه چهارم ملک مسکونی یادشده، دارای رای کمیسیون ماده 100 است. رای تخریب صادر شده و به مالک ساکن در محل نیز ابلاغ شده است».

ساخت و سازهایی بدون نظارت

بیش از 90 درصد ساختمان‌ها در شهر تهران بدون نظارت سازمان نظام مهندسی و به‌صورت غیر قانونی ساخته می‌شوند. حکمت امیری، عضو هیات رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت:« در اکثر این موارد مسائلی پشت پرده وجود دارد که گریبانگیر خود شهروندان شده است. مکان‌یابی و تغییرکاربری در یک منطقه پرجمعیت، خلاف قانون نظام مهندسی است. براساس قانون نظام مهندسی مصوب سال 74 بند چهار ماده 15 قانون نظام مهندسی، این سازمان موظف است که بر ساخت‌وساز در شهرها نظارت داشته باشد ولی باوجود این قانون، شهرداری از این کار ممانعت به‌عمل می‌آورد. یک توافقی بین مالک و شهرداری‌صورت‌می‌گیرد و نتیجه آن می‌شود این حجم تراکم‌فروشی و شهرفروشی که درحال حاضر در شهر می‌بینیم». طرح جامع و پس از آن طرح تفصیلی ، نقشه راهی برای هر شهر در یک بازه زمانی 10 سال است .تمام مجوزهای ساخت‌وساز براساس طرح جامع و تفصیلی صادر می‌شوند. حال پرسش این است که آیا تراکم‌فروشی‌ها مطابق طرح‌های شهر صورت می‌گیرد؟ حکمت امیری در پاسخ به این پرسش،بیان کرد: « طرح جامع و طرح تفصیلی، مصوب شورای عالی شهرسازی است. اگر وضعیت موجود شهر تهران را با طرح‌های جامع و تفصیلی تطبیق بدهیم، به‌جرات می‌توانم بگویم بیش از 99 درصد این طرح‌ها اجرایی نشده است. از آنجایی که شهرداری طرح را اجرا می‌کند، مسئولیت تخلف در این طرح‌ها نیز به‌عهده آن است.براساس آمار و شواهد نه‌تنها طرح‌های جامع و تفصیلی گذشته بلکه طرح‌هایی که چهار سال پیش طراحی و مصوب شدند نیز اجرا نشده‌اند».