۰ نفر

مسکن مهر معضل حاشیه نشینی را تشدید کرد

۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۲۳:۳۸
کد خبر: 141070
مسکن مهر معضل حاشیه نشینی را تشدید کرد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مسکن مهر معضل حاشیه نشینی را تشدید کرد، بی توجهی به ظرفیت های درونی توسعه و تمرکز بر توسعه بیرونی و عدم توجه به گروه های اصلی مخاطب نیازمند مسکن را از علل اصلی این مساله دانست.

محمدسعید ایزدی اظهار کرد: تجربه مسکن مهر این درس را به ما داد که به جای هدر دادن منابع در اراضی پیرامونی شهرها، محله های قدیمی را بازسازی کنیم. به جای این‌که پول را در اراضی فاقد زیرساخت های لازم خرج کنیم و کسی حاضر به سکونت در آن‌جا نشود باید نوسازی بافت‌های فرسوده را در اولویت برنامه های خود قرار دهیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که ساکنان مسکن مهر با توجه به دور بودن از محیط کار علاقه‌ی زیادی به برگشت به شهرها دارند، افزود: اگر هزینه صرف شده را در بافت فرسوده کلان‌شهرها خرج می‌کردند، هم از بزه های اجتماعی جلوگیری می شد، هم از زیرساخت‌ها و ظرفیتهای درون شهر استفاده می کردند، هم کیفیت را به شهرها که از درون فرسوده شده برمی‌گرداندند و هم مخاطب اصلی که اقشار پایین هستند خانه‌دار می‌شدند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری درخصوص برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای مسکن اقشار کم درآمد اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم علاوه بر تعهدی که در اتمام مسکن مهر داشت، با توجه به درس‌هایی که از این طرح گرفت، اولویت خود را در طرح جامع مسکن به نوسازی و بازسازی بافت‌های ناکارآمد اختصاص داد؛ البته این بار صرفا نمی خواهیم نوسازی کالبدی را انجام دهیم بلکه با تاکید بر مشارکت مردم، توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان از اولویت های برنامه‌های ما است.

ایزدی به تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری با حضور نمایندگان بیش از ۲۲ دستگاه اشاره و تاکید کرد: در این ستاد ضمن هم راستاسازی برنامه ها و منابع دستگاه های مختلف با شناسایی شهرها و محلات هدف به اجرای برنامه های دارای اولویت و تاثیرگذار با مشارکت دولت و شهرداری ها می‌پردازیم. تا پیش از این برنامه های بهسازی و نوسازی شهری صرفا با کالبد محلات و محدوده های ناکارآمد سر و کار داشت؛ در عین حالی که در سیاست و برنامه های جدید، ارتقای زیر ساخت های محلات، توسعه خدمت رو بنایی و نوسازی مسکن به شکل توامان مد نظر قرار داده است. اولویت ما قبل از ساماندهی کالبدی، توانمندسازی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی ساکنان است. معتقدیم زمانی که ساکنان، دغدغه نان شب نداشته باشند آن وقت می توانند به سقف بالای سرشان فکر کنند.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در ستاد ملی بازآفرینی شهری گفت: بهسازی و نوسازی از آموزش مهارتهای پایه توسط وزارت کار در محلات آغاز می شود تا مردم بتوانند اشتغال و درآمد داشته باشند. ما صندوقهای خرده وام در ۱۶ استان با کمک نهادهایی که متخصص این کار هستند راه‌اندازی کرده ایم. توسعه زیرساختها و خدمات روبنایی با محوریت شهرداری ها و حمایت دولت در اعطای تسهیلات و تدوین بسته های تشویقی از اولویت های برنامه های بهسازی و نوسازی شهری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، استفاده از توان و ظرفیت مردم در تامین مسکن را ضروری دانست و افزود: برنامه مسکن مهر با همه انتقاداتش در یک بخش موفق عمل کرد و آن هم ۲۰۰ هزار واحدی بود که تسهیلات آن به صورت خودمالکی پرداخت شد. بدین ترتیب مردم در بافتهای فرسوده اقدام به ساخت و ساز از طریق منابع مسکن مهر کردند که ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرد و مردم از آن رضایت کامل دارند.