۰ نفر

اسرار زیبایی؛ راه های طبیعی برای کلاژن سازی پوست

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۵۴
کد خبر: 701245
اسرار زیبایی؛ راه های طبیعی برای کلاژن سازی پوست

این روزها مساله حفظ جوانی و شادابی چهره یکی از مسائلی است که ذهن بسیاری از خانم‌ها و حتی آقایان را درگیر کرده است. کمک گرفتن از انواع روش های تهاجمی و جراحی و استفاده از مواد و محصولاتی که می‌توانند روند پیری را به تعویق بیندازد و به جوان سازی پوست کمک کند، رواج بسیاری دارد.

خانمی که پوستش نیاز به افزایش کلاژن داره، حتما بخونه

به گزارش اقتصاد آنلاین، بسیاری از ما ممکن است حتی به توصیه دیگران راه‌هایی را برای رسیدن به این هدف امتحان کرده باشیم. اما این محصولات، مواد و راهکارهایی که ارائه می‌شود، سبب چه تغییری در ساختار پوست می‌شوند و بر چه ماده‌ای در بدن ما تاثیر می‌گذارند که در نتیجه آن روند پیری به تاخیر می‌افتد؟

در پی پاسخ به این سوال حتما شما هم دقت کرده‌اید و می‌دانید که همه ما روزانه شاهد تبلیغات گسترده مواد آرایشی بهداشتی هستیم که غالبا حاوی ماده‌ای به نام کلاژن هستند. اما کلاژن چیست و چه خواصی دارد که امروزه اینطور گسترده‌ و فراگیر مورد استقبال قرار گرفته است؟

کلاژن چیست؟

کلاژن از فراوانترین پروتئین‌های بدن است که نقش کلیدی را در سرتاسر بدن به عهده دارد و همچنین از معدود پروتئین‌هایی است که در تمام بافتهای بدن یافت می‌شود. این پروتئین در بافت ماهیچه‌ای، رگ، تاندون، استخوان، سیستم گوارشی و از همه مهم تر در بافت سازی پوست نقش ویژه و کلیدی دارد. نقش این پروتئین خاص امروزه در روند بهبود پوست بسیار ویژه شناخته می‌شود.

کلاژن با ساختار شگفت انگیز و انعطاف‌پذیری که دارد، سبب استحکام و کشسانی پوست است در واقع این پروتئین و سنتز و جایگزینی مداوم آن است که سبب جوان ماندن پوست می‌شود. با افزایش سن و شروع روند پیری، سنتز این پروتئین رو به کاهش می‌گذارد و همین عامل سبب شل شدن پوست و ایجاد چین و چروک روی سطح آن می‌شود.

اما امروزه پزشکان و محققان با کشف روابط و واکنشهای پیچیده‌ای که در این روند موثر هستند، توانسته‌اند راه‌های بسیاری را برای تحریک کلاژن سازی پوست ارائه دهند. از این راه‌ها می‌توان به تزریق هیالورونیک اسید، مزوتراپی، میکرونیدلینگ و پی آر پی و ... اشاره کرد. البته که تمام این روش‌ها جز روش‌ها و مداخلات پزشکی حساب می‌شوند. اما جالب است بدانید راهکارهای خانگی ساده تر و کم هزینه‌تری نیز وجود دارد که با بهره‌گیری مداوم و مستمر از این راهکارها می‌توانید تا حد زیادی به کلاژن سازی پوست خود کمک کنید.

مواد حاوی کلاژن

کلاژن سازی پوست

قبل از اینکه به ارائه روش‌های موثر در افزایش کلاژن سازی برسیم، در ابتدا لازم است بدانیم چه موادی حاوی کلاژن هستند و یا کلاژن سازی را در پوست ما تحریک می‌کنند. به بیانی دیگر، لازم است بدانیم چه موادی در جوان سازی پوست ما موثرند.

مرکبات

این دسته از مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند. این ویتامین با خواص ویژه خود تاثیر بسزایی بر تحریک کلاژن سازی بدن دارد. شما می‌توانید به سادگی و با قرار دادن مقدار مناسب و لازم از مرکبات در رژیم غذایی خود و تامین ویتامین ث مورد نیاز بدنتان، به کلاژن سازی و نتیجتا جوان شدن پوست خود کمک کنید. از بهترین های خانواده مرکبات برای کمک به کلاژن سازی می‌توان به لیمو ترش، پرتقال، لیمو شیرین و نارنگی و ... اشاره کرد.

سبزیجات

استفاده به اندازه و مستمر از سبزیجات، نه تنها مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند و امکان ابتلا به بسیاری از بیماریها را به حداقل می‌رساند، بلکه با داشتن مقدار زیادی کلروفیل در ساختار خود به شکل معجزه آسایی سبب تحریک کلاژن سازی پوست شما خواهد شد. علاوه بر این، سبزیجات با خواص آنتی اکسیدان خود، از بسیاری واکنشهای مضر در بدن شما جلوگیری کرده و به سلامت هرچه بیشتر پوست شما کمک می‌کند.

تخم مرغ

این ماده شگفت انگیز و سرشار از پروتئین خواص بسیار ویژه‌ای برای بدن شما دارد. استفاده به اندازه از تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه شما در ابتدا نیاز بدن به اکثر پروتئینها را برآورده خواهد ساخت. در واقع این سفیده تخم مرغ است که سرشار از پروتئین و مواد مغذی است. اما زرده تخم مرغ، حاوی مقدار قابل توجهی کلاژن بوده و تاثیر بسیار شگفت انگیزی بر کلاژن سازی پوست شما خواهد داشت.

توجه داشته باشید که در مصرف تخم مرغ زیاده روی نکنید. هرچند مصرف به اندازه آن تاثیر بسزایی در تامین نیازهای بدن و سلامت جسم و پوست شما دارد، اما مصرف بی‌رویه تخم مرغ سبب مشکلات و بیماری‌های کبدی خواهد شد.

سیر

شما هم حتما با خواص بینظیر و شگفت انگیز سیر آشنا هستید.سیر در کنار تمام خواص بی شمار خود در زمینه کمک به هضم و جذب گوارشی، ضدعفونی کردن بدن و رفع مشکلات مزاجی و هزاران خواص دیگر، خاصیت شگفت انگیزی در تحریک کلاژن سازی بدن و پوست شما نیز دارد. سیر دارای گوگرد بسیاری است و به واسطه وجود این ماده معدنی شگفت انگیز، توانایی سم زدایی و تحریک کلاژن سازی فوق‌العاده‌ای دارد. قرار دادن سیر در رژیم غذایی، در طولانی مدت کمک ویژه‌ای به سلامت بدن و پوست شما خواهد بود.

صیفی جات قرمز رنگ

صیفی جاتی از قبیل گوجه فرنگی، فلفل قرمز، هویج و ...، خواص آنتی اکسیدان بسیار ویژه‌ای دارند و علاوه بر محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و واکنشهای مضر، منبعی غنی از کلاژن به حساب می‎آیند و کلاژن سازی را در بافت‌های مختلف بدن و پوست تحریک می‌کنند. استفاده مستمر و مداوم از این دست صیفی جات و قرار دادن آنها در رژیم غذایی روزانه، علاوه بر تامین نیازهای معدنی بدن، به جوان سازی پوست شما نیز کمک شایانی خواهد کرد.

ژلاتین

ژلاتین به خودی خود ارائه مستقیم و قابل لمسی از کلاژن و عملکرد آن در بدن است. امروزه انواع مختلفی از ژلاتین به صورت آماده در بازار موجود است و شما می‌توانید اقدام به تهیه آن کنید. اما استفاده از قلم گوسفند و گاو و استخراج ژلاتین طبیعی از آنها روش بهتری است. با جوشاندن این نوع از مواد غذایی می‌توانید اقدام به تهیه ژلاتین به روش خانگی کنید. مصرف ژلاتین خانگی، بسیار مقوی‌تر و موثرتر از ژلاتین‌های موجود در بازار است.

کلاژن خانگی منبع غنی از کلاژن خالص است و علاوه بر خواص بی نظیری که برای سلامت بدن دارد، در مراحل کلاژن سازی پوست و استخوان، سبب افزایش مثال زدنی کلاژن در بدن خواهد شد و به استحکام مفاصل و استخوانها و همچنین جوان سازی پوست می‌انجامند.

دقت کنید که اگر تمایلی به استفاده از منابع ژلاتین حیوانی به این صورت ندارید، می‌توانید ژلاتین گیاهی را به صورت آماده از بازار تهیه کنید.

ویتامین آ

یکی از منابع غنی کلاژن که البته با عملکرد خود در بدن سبب افزایش فعالیت مکانیسم کلاژن سازی نیز خواهد شد، ویتامین آ است. موادی مانند هویج و ماهی حاوی مقدار قابل توجهی پیش سازی ویتامین آ، یعنی کاروتن هستند. این مواد طی یک سری واکنش‌ها در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شوند. برای دریافت مستقیم ویتامین آ می‌توان از کلرلا استفاده کرد که به صورت کرم برای پوست و همچنین پودر و قرص خوراکی در داروخانه‌ها موجود است. توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه ویتامین آ د بدن می‌تواند موجب بروز اختلال شود، بنابراین قبل از اقدام به تهیه قرص و داروی خوراکی حاوی ویتامین آ با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین ث

ویتامین ث یا آسکوربیک اسید یکی از جمله مواد ضروری و مهم مورد نیاز بدن برای ساخت کلاژن می‌باشد. این ویتامین به خودی خود در بدن ما تولید نمی‌شود و لازم است از منابع غذایی و یا استفاده از قرص‌های ویتامین ث به بدن برسد و نیاز آن را رفع کند. همچنین این ویتامین تاثیر شگفت انگیزی به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان در بدن دارد و از بسیاری واکنش‌های مضر و ناخواسته جلوگیری کرده و رادیکال‌های آزاد را نیز خنثی می‌کند. سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، اسفناج، چغندر، بادمجان و... منابع سرشار از ویتامین ث هستند. با مصرف مقدار مناسب ویتامین ث به صورت مواد غذایی و یا قرص‌های آماده موجود در بازار می‌توانید به طور موثری به کلاژن سازی و سلامت پوست خود کمک کنید.

راهکارهای کلاژن سازی پوست

ماسک آلوورا

کمتر کسی است که این روزها درباره خواص شگفت انگیز آلوورا چیزی نشنیده باشد. از این گیاه فوق‌العاده برای جوان سازی و تحریک کلاژن سازی پوست، از بین بردن جای اسکار و زخم، آبرسانی و مرطوب کردن پوست و ... استفاده می‌شود. محصولات بسیاری در قالب کرم و ماسک و پماد و ... در بازار وجود دارد. اما بهترین و موثرترین و مطمئن‌ترین روش، استفاده مستقیم از این گیاه خارق‌العاده است.برای تهیه ماسک آلوورا طبق دستور زیر عمل کنید:

یک برگ آلوورا تهیه کنید و با استفاده از چاقو تکه‌ای از آن را بر حسب نیاز خود جدا کنید و سعی کنید ژل وسط برگ را با چاقو جدا کرده و در یک ظرف بریزید و با یک چنگال شروع به له کردن و همگن کردن آن کنید و با استفاده از یک پد تمیز، آن را به صورت خود بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه روی صورتتان بماند و سپس آن را بشویید.این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

ماسک گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به واسطه خواص ویژه و شگفت انگیز آنتی اکسیدان و کلاژن سازی، یکی از بهترین مواد ممکن برای طراوت بخشیدن و کمک به جوان سازی پوست شما می‌باشد.برای تهیه و استفاده از ماسک گوجه فرنگی طبق دستور زیر عمل کنید:

یک گوجه کامل را پوست گرفته و نرم کنید ( این کار را بوسیله رنده یا مخلوط کن می‌توانید انجام دهید ) و در ظرفی تمیز بریزید و نصف قاشق مربا خوری زردچوبه به آن اضافه کنید (زردچوبه با خواص آنتی اکسیدان فوق‌العاده خود تاثیر بسزایی در سلامت پوست شما خواهد داشت) و خوب هم بزنید. ترکیب فوق را برای 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس بشویید.دو تا سه بار در هفته می‌توانید از این ماسک برای صورت خود استفاده کنید.

دقت کنید حتما پیش از استفاده از ماسک گوجه فرنگی و برای پیشگیری از حساسیت ، کمی از آن را روی پوست دست یا پشت گردن تست کنید. در صورت ایجاد قرمزی و خارش از این ماسک استفاده نکنید.

ماسک تخم مرغ

تخم مرغ با خواص فوق‌العاده خود سبب تامین مواد مغذی و پروتئین‌های لازم پوست شما می‌شود و لیموترش نیز با دارا بودن آنتی اکسیدان از پوست شما در برابر حمله رادیکال‌های آزاد محافظت خواهد نمود. این ترکیب همچنین به دلیل وجود سفیده تخم مرغ به صورت همزده سبب لیفت صورت شما شده و از شل شدن پوست جلوگیری خواهد کرد. تاثیر این ماسک اعجاب آور از همان بار اول قابل مشاهده است. دقت کنید که در اضافه کردن لیمو زیاده روی نکنید، چرا که لیمو به دلیل خاصیت اسیدی خود ممکن است باعث خشکی پوستتان شود. برای تهیه ماسک تخم مرغ طبق دستور زیر عمل کنید:

یک تخم مرغ را بشکنید و زرده و سفیده آن را جدا کنید.سفیده تخم مرغ را در یک ظرف غیر فلزی

( برای جلوگیری از واکنش‌های ناخواسته و از بین رفتن خواص آن ) بریزید و با استفاده از همزن شروع به هم زدن سفیده تخم مرغ کنید تا جایی که کاملا کف کند، سپس یک اسلایس لیمو را به آن اضافه کنید و چند ثانیه دیگر به هم زدن ادامه دهید.ماسک شما آماده است و می‌توانید آن را روی صورت خود بگذارید. اجازه دهید ترکیب فوق 20 تا 30 دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آن را بشویید. شما می‌توانید تا هفته‌ای دوبار از این ماسک برای صورت خود استفاده کنید.

ماسک ماست و عسل

در ابتدا باید گفت که لبنیات از جمله غنی‌ترین منابع کلاژن به حساب می‌آیند. در این بین ماست و شیر از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. عسل، این ماده شگفت انگیز با خواص و تاثیر معجزه آسای خود هم یکی دیگر منابع بینظیر کلاژن سازی طبیعت به شمار می‌آید. استفاده از ماسک ماست و عسل تاثیر شگفت انگیزی بر جوان سازی پوست شما و تحریک کلاژن سازی آن خواهد داشت، به علاوه این ترکیب سبب آبرسانی و از بین بردن لک‌های پوستی و جای جوش نیز می‌شود. همچنین ترکیب ماست و عسل سبب تنظیم ph. پوست صورت شما خواهد شد و در جلوگیری از جوش و آکنه نیز بسیار موثر خواهد بود. برای تهیه ماسک ماست و عسل طبق دستور زیر عمل کنید:

یک تا دو قاشق غذاخوری ماست را بنابر میزان نیاز خود در یک ظرف بریزید و نصف قاشق چای خوری عسل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس به مدت 30 دقیقه این ترکیب را روی پوست خود قرار دهید. شما می‌توانید از این ترکیب هفته‌ای دو بار بر روی پوست خود استفاده کنید.

ماسک شکر و عسل

عسل همانطور که قبلا هم گفته شد خواص شگفت انگیزی در تحریک کلاژن سازی پوست و رفع چین و چروک صورت شما دارد. اما ماسک شکر و عسل خاصیت فوق‌العاده‌ای دارد.شکر با ساختار دانه‌ای و درشت خود، هنگام ماساژ روی صورت مانند اسکراب عمل می‌کند و تاثیر بسیاری در لایه برداری سلول‌ها و بافت مرده پوست دارد. ترکیب این دو ماده هم به شکل معجزه آسایی صورت شما را شاداب و پرطراوت خواهد کرد.برای تهیه این ماسک از دستور زیر استفاده کنید:

یک قاشق غذاخوری سر خالی عسل را با نصف قاشق غذاخوری شکر ترکیب کنید و به خوبی با هم مخلوط کنید.سپس آن را روی صورت خود بمالید و دو تا سه دقیقه به صورت دورانی روی صورت خود ماساژ دهید و بعد صورت خود را با آب ولرم بشویید.

از این ماسک می‌توانید یکبار در هفته استفاده کنید. دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از این ترکیب به دلیل تاثیر بالایی که در لایه برداری پوست شما دارد چندان توصیه نمی‌شود و ممکن است سبب خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شما بشود.

ماسک جوش شیرین

جوش شیرین یکی از فوق‌العاده ترین مواد موثر در جوان سازی و تحریک کلاژن سازی پوست است. همچنین به دلیل ساختار شنی و ریز خود خاصیت لایه برداری بسیار قابل توجهی نیز دارد و می‌تواند در ترکیب با سایر مواد مناسب، سبب تغییر فوق‌العاده‌ای در شادابی و جوانی پوست شما بشود. استفاده از آن در انواع ماسک ها مانند اسکراب عمل خواهد کرد و به از بین بردن جوش‌های زیرپوستی، لکه و آکنه‌های قدیمی و کهنه کمک به سزایی می‌کند. جوش شیرین با تمیز کردن منافذ صورت و از بین بردن عمقی آلودگی‌ها و چربی‌های اضافه، به خوبی صورت شما را پاکسازی می‌کند و گردش خون و اکسیژن رسانی را در پوست شما تقویت می‌نماید.

برای تهیه ماسک جوش شیرین می‌توانید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یکی از این مواد مخلوط کرده و به شکل اسکراب استفاده کنید:

  • ماسک جوش شیرین و شیر: شیر جز لبنیات است و همانطور که قبلا هم اشاره شد کمک بسیاری به تحریک کلاژن سازی و تاخیر در روند پیری سلول‌های پوستی و نتیجتا جوان سازی و رفع چین و چروک می‌کند. همچنین به دلیل داشتن چربی ذاتی و حیوانی مناسب در ساختار خود، چربی صورت را نیز تنظیم خواهد کرد. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقدار مناسبی از شیر مخلوط کنید تا ترکیبی خمیری شکل بدست آید. سپس به صورت دورانی با ترکیب به دست آمده صورت خود را برای 2 تا 3 دقیقه ماساژ دهید و در آخر آن را با آب ولرم بشویید. تاثیر فوق‌العاده این ماسک را با چندبار استفاده خواهید دید.
  • ماسک جوش شیرین و ماست: ماست هم مانند شیر جز لبنیات به حساب می‌آید و تاثیر بسزایی در کلاژن سازی و جوان سازی پوست دارد. همچنین PH پوست را به خوبی تنظیم خواهد کرد و از بروز جوش و آکنه جدید نیز جلوگیری می‌کند. برای تهیه این ماسک یک قاشق جوش شیرین را با یک قاشق ماست کم چرب چکیده مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا خمیری شود و سپس ترکیب فوق را به صورت دورانی در تمام قسمت‌های صورت خود ماساژ دهید و بعد از 2 تا 3 دقیقه صورت خود را بشویید. شما هفته‌ای یک بار می‌توانید از این ماسک لایه بردار استفاده کنید.
  • ماسک جوش شیرین با آب: اگر هیچ کدام از مواد بالا را در دسترس خود نداشتید نگران نباشید، صرفا داشتن یک قاشق جوش شیرین نیز برای ساخت یک ماسک کلاژن ساز و مرغوب کفایت می‌کند. برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقدار مناسبی آب ترکیب کنید تا به شکل یک خمیر در بیاید و آن را روی صورت خود به مدت 2 تا 3 دقیقه به صورت دورانی و ملایم ماساژ دهید و سپس صورت خود را بشویید.

این ماسک علاوه بر اثر لایه برداری خود و از بین بردن سلول‌ها و بافت مرده پوست، می‌تواند جریان خون را زیر پوست شما تقویت کند و سبب تحریک موثر کلاژن سازی در پوست شما شود.

ماسک آرد

آرد به دلیل مقدار بالا و قابل ملاحظه نشاسته‌ای که در خود دارد به شکل ویژه ای در تغذیه پوست موثر است و همچنین با تحریک کلاژن سازی در پوست شما، به نوعی سبب لیفت پوست و جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوستتان نیز می‌شود. ماسک آرد همچنین تاثیر فوق‌العاده‌ای در پاکسازی و بستن منافذ باز صورت شما دارد و با مدت کوتاهی استفاده مداوم، تاثیر آن را خواهید دید.برای تهیه ماسک کلاژن آرد طبق دستور زیر عمل کنید:

یک قاشق غذا خوری آرد را با مقدار مناسبی شیر یا آب یا آبمیوه طبیعی مخلوط کنید تا حالت خمیر شود، سپس نصف قاشق غذاخوری عسل نیز به این مواد اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا همه با هم مخلوط شوند. ترکیب فوق را 20 تا 30 دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس بشویید.از این ماسک می‌توانید دو تا سه بار در هفته استفاده کنید و نتیجه فوق‌العاده آن را بر شادابی و طراوت پوست خود مشاهده کنید.

شما می‌توانید به جای آرد ساده، از آرد نخود هم برای ساخت این ماسک فوق العاده استفاده کنید، آرد نخود علاوه بر تحریک کلاژن سازی و از بین بردن منافذ باز صورت، در از بین بردن جای جوش و آکنه نیز بسیار موثر است. اما قبل از استفاده مقداری از مخلوط را روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید و در صورت عدم بروز حساسیت با خیال راحت از این ماسک استفاده کنید.اگر شما در دسته افرادی هستید که وقت زیادی برای استفاده از ماسک های دست ساز ندارید، لیستی از بهترین ماسک های آماده صورت حاوی کلاژن را در این مطلب ببینید.

از تونرهای دست ساز خانگی استفاده کنید

تونر چای سبز:

امروزه کمتر کسی است که از خواص چای سبز برای پوست اطلاعی نداشته باشد. گیاهی فوق‌العاده با دارا بودن خواص کلاژن سازی و آنتی اکسیدان برای حفاظت از پوست؛ تاثیر معجزه آسای استفاده از همه مشتقات چای سبز پس از مدت کوتاهی استفاده بر پوست قابل مشاهده خواهد بود. برای ساخت این تونر شگفت انگیز طبق دستور زیر عمل کنید:

مقداری چای سبز را دم کنید و در یک فنجان بریزید و اجازه دهید در دمای محیط سرد شود. سپس یک لیمو را از وسط نصف کنید و پس از جدا کردن هسته‌های آن، آب لیمو را در فنجان چای بریزید و خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. این مخلوط را به یک شیشه تمیز و یا اسپری منتقل کنید و هر شب به عنوان تونر از این ترکیب استفاده کنید. پس از پاک کردن آرایش و شستن صورت خود، مقداری از آن را روی صورت خود اسپری کنید و یا با استفاده از یک پنبه آرایشی تمیز آن را به تمام قسمت‌های صورت خود بمالید. این تونر را تا یک هفته می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

تونر گلاب:

گلاب یکی از ترکیبات معجزه آسا برای جوان سازی و رفع چین و چروک صورت است.استفاده از گلاب سبب شادابی و طراوت پوست شما خواهد شد و همچنین با پاکسازی عمقی منافذ پوست از آلودگی‌های محیطی، سلامت پوست شما را تضمین خواهد کرد. برای ساخت تونر گلاب طبق دستور زیر عمل کنید:

دو قاشق غذاخوری گلاب را با نصف قاشق غذاخوری لیمو ترکیب کنید و روی صورت خود اسپری کرده و یا با استفاده از یک پنبه آرایشی به تمام قسمت‌های صورت خود بمالید. شما می‌توانید این ترکیب را با همین نسبت و مقدار بیشتر تهیه کنید و در یخچال به مدت 10 روز نگهداری کنید.