۰ نفر

میوه و سبزیجاتی که تضمین دهنده سلامت پوست هستند

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۲۱:۴۳
کد خبر: 681559
میوه و سبزیجاتی که تضمین دهنده سلامت پوست هستند

همه ما در آرزوی داشتن پوستی شفاف و سالم هستیم و برای برآورده کردن آن، از انواع و اقسام کرم‌ها و محصولات شیمیایی مختلف استفاده می‌کنیم. اما نکته اصلی که بسیاری از ما آن را نادیده می‌گیریم، نقش تغذیه مناسب در سلامت پوست است.

کدام میوه مخصوص زیبایی پوست صورته؟ + ماسک

به گزارش اقتصاد آنلاین، در واقع سلامت پوست، با داشتن تغذیه سالم و رژیم غذایی مناسب امکان پذیر می شود. اگر می‌خواهید پوستی زیبا داشته باشید، ضرب المثل قدیمی « شما همان چیزی به نظر می‌رسید که می‌خورید.» را همیشه در خاطرتان نگه دارید.

اهمیت مصرف میوه و سبزی برای پوست سالم 

سلول‌های پوستی، به طور مداوم در حال ترمیم و جایگزینی هستند. هرچه سرعت این روند تندتر شود، قدرت ترمیم و جوانسازی پوست بیشتر خواهد بود. تغذیه مناسب و داشتن رژیم غذایی مقوی، با بهبود متابولیسم بدن این امر را امکان پذیر می‌سازد و سبب تقویت و تامین سلامت پوست خواهد شد. ایجاد تعادل صحیح میان غذاها، پوست شما را به خوبی تغذیه می‌کند و مواد حیاتی مورد نیاز را به تمام سلول‌ها می‌رساند.

با مصرف  به اندازه میوه و سبزیجات، درصد بالایی از مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز سلول‌های پوست فراهم می‌شود. با در نظر گرفتن این مواد غذایی در رژیم روزانه یا هفتگی تان  راحتی می‌توانید پوستی شفاف، با لطافت و بدون لک داشته باشید.

1. پرتقال 

پرتقال میوه‌ بسیار لذیذ و پرطرفداری در تمام دنیا محسوب می‌شود. وجود این میوه در رژیم غذایی، فواید معجزه آسای بسیاری را با خود به دنبال دارد. میوه‌ای سرشار از ویتامین و مواد معدنی که به تنهایی می‌تواند درصد بالایی از نیاز بدن به مواد مغذی را پوشش دهد و سلامت پوست را تضمین کند.

پرتقال سرشار از ویتامین ث می‌باشد. مصرف مقدار کافی از این ویتامین، سلامت پوست را در برابر واکنش‌های اکسیدانت محافظت می‌کند. ویتامین ث باعث افزایش قدرت کلاژن سازی پوست شده و روشن شدن و شفافیت پوست را به دنبال خواهد داشت.

 از دیگر مزایای پرتقال، می‌توان به وجود اسید سیتریک در ترکیب این میوه اشاره کرد. پرتقال به لطف خاصیت اسیدی خود، باعث باز شدن منافذ پوستی و رفع لک و کدری پوست می‌شود. اگر از تغییر رنگ پوست، التهاب و جوش‌های ناگهانی رنج می‌برید، خاصیت اسیدی پرتقال نجات دهنده سلامت پوست شما خواهد بود.

پرتقال سرشار از ماده معدنی پتاسیم بوده که برای سلامت پوست ، استفاده از آن ضروری است.وجود مقدار کافی پتاسیم، باعث مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از دهیدراته شدن آن می‌شود. 

ماسک پرتقال

برای استفاده از خواص سرشار پرتقال به صورت موضعی، کافی است چند حلقه نازک از پرتقال را برش بزنید.آنها را روی پوست قرار داده و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بمانند و سپس آبکشی کنید.

2. سیب زمینی

طبق آثار باقی مانده در سایت های باستان شناسی، آیین استفاده از سیب زمینی برای مراقبت از پوست به 5000 سال پیش باز می‌گردد.

سیب زمینی سرشار از آهن است؛ آهن همانطوری که می‌دانید، ماده مغذی و ضروری برای کارکرد متابولیسم بدن به شمار می‌رود. همچنین سبب التیام جای زخم و تسکین التهاب نیز می‌شود.

آزالئیک اسید موجود در سیب زمینی، به عنوان روشن کننده قدرتمند پوست عمل می‌کند. به همین دلیل، خوردن سیب زمینی برای از بین بردن لک‌های پوستی و جای زخم و اسکار بسیار مفید خواهد بود.

ویتامین ث موجود در سیب زمینی، موجب افزایش کلاژن سازی و کاهش علائم پیری اولیه را در پوست خواهد شد.

سیب زمینی مقدار زیادی ویتامین B را در ساختار خود جای داده است. این ویتامین باعث تقویت پوست، مو و استخوان‌ها می‌شود.

ماسک سیب زمینی

ماسک سیب زمینی، اعجازی بزرگ برای پوست‌های ملتهب و آسیب دیده به حساب می‌آید. برای تهیه این ماسک، سیب زمینی کوچکی را انتخاب و رنده کنید. آب سیب زمینی رنده شده را بگیرید و در یک ظرف تمیز بریزید. با استفاده از پنبه یا پد ماسک، تمام پوستتان را به آب سیب زمینی آغشته کنید. اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آبکشی نمایید.

3. هویج

هویج

هویج مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی است که می‌تواند راه میانبر شما برای سلامت پوست و بدن باشد.

هویج منبعی غنی و بی‌همتا از ویتامین آ است.مقدار فراوان ویتامین آ، به دفع رادیکال‌های آزاد بدن و جلوگیری از واکنش‌های اکسیدانت کمک می‌کند. همچنین از تجمع چربی و صفرا در کبد جلوگیری کرده و آن را کاملا پاکسازی می‌نماید.

ویتامین E موجود در هویج، باعث بهبود گردش خون پوست می‌شود. این امر از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و به کاهش التهابات پوستی می‌انجامد.

ماسک هویج

برای تهیه این ماسک، یک قاشق غذاخوری آب هویج، یک قاشق چایخوری خامه، چند قطره روغن زیتون و یک قاشق مرباخوری عسل را در ظرفی تمیز ریخته و خوب مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی پوست صورت و گردنتان بمالید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بماند و سپس بشویید.

4. آووکادو

آووکادو میوه‌ای لذیذ و همه کاره در تهیه وعده‌های غذایی به شمار می‌آید و فواید بسیاری برای سلامت پوست و بدن بدن به همراه دارد. این معجزه سبز خواص خارق‌العاده‌ای دارد و به شما کمک می‌کند تا بتوانید پوستی درخشان و سالم داشته باشید. منبعی غنی و باور نکردنی از انواع چربی‌های سالم امگا و ویتامین‌ها در این میوه گردآوری شده است.

آووکادو حاوی ماده ارزشمند لوتئین است که در وهله اول از تجزیه چربی‌های مهم بدن جلوگیری می‌نماید. به علاوه موجب آبرسانی عمقی پوست می‌شود و آن را هیدراته نگه می‌دارد.

وجود امگا 3 و 6 در آووکادو، باعث تنظیم سیستم گردش خون و تقویت آن می‌شود. گردش خون قوی، تقویت پوست و کاهش التهابات پوستی را در پی دارد.

آووکادو منبع غذایی مهمی از فیبر، اسید مس، فولات، پتاسیم و ویتامین K به شمار می‌رود.

ماسک آووکادو

جهت ساخت ماسک آووکادو، مقدار یک قاشق غذاخوری آووکادو نرم شده، یک قاشق مرباخوری عسل و یک قاشق چای‌خوری ماست را در یک ظرف تمیز مخلوط کنید. با استفاده از پد ماسک روی پوست بزنید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید.

5. انگور قرمز

انگور قرمز، با بیش از 200 گونه در سراسر جهان، کالری کمتر و مزایای بیشتری نسبت به همتایان سبز خود دارد. انگور قرمز میوه‌ای غنی شده با مواد معدنی ضروری مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن است و مزایای بسیاری برای سلامت پوست و بدن دارد.

رزوراتول موجود در انگور قرمز، آنتی اکسیدانی بسیار قوی است که روند پیری پوست را با قدرت هرچه تمام‌تر کنترل می‌کند.

خاصیت آنتی باکتریال انگور، باعث ضد عفونی کردن پوست شده و از ایجاد آکنه‌های چرکی جلوگیری می‌نماید.

انگور قرمز حاوی فلاونوئید معروفی به نام کوئرستین است. این ماده اثر آنتی هیستامین و آنتی اکسیدان توامانی را ارائه می‌کند. از این رو برای درمان انواع آلرژی‌های پوستی مثل کهیر و آکنه‌ها مفید است.

ماسک انگور قرمز

ماسک انگور یکی از مغذی‌ترین ماسک‌های میوه‌ای برای پوست است. جهت تهیه این ماسک چند حبه انگور را جدا کرده  آب آنها را بگیرید و در ظرفی تمیز بریزید. یک قاشق چای خوری نشاسته و چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. ترکیب حاصل را 20 تا 30 دقیقه روی پوستتان بگذارید و سپس بشویید.

6. آناناس

آناناس

آناناس میوه‌ای استوایی است که گفته می‌شود اول بار در آمریکای جنوبی کاشته شده است. این میوه سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان می‌باشد و به خوبی با التهاب و مشکلات پوستی مبارزه می‌کند.

آناناس حاوی آنزیمی قدرتمند و کمیاب به نام بروملین است که در ساقه آن یافت می‌شود. این آنزیم علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی خود، باعث کاهش التهاب و مشکلات آلرژیک نیزمی‌گردد. همچنین به بهبود التهابات پوستی، لک و جای جوش نیز بسیار کمک می‌کند.

ویتامین ث موجود در آناناس، خاصیت آنتی اکسیدان فوق‌العاده‌ای را با همراهی بروملین به این میوه می‌بخشد. از این رو آناناس یکی از قدرتمندترین مواد طبیعی دارای خاصیت ضد پیری شناخته می‌شود.

ماسک آناناس

یکی از بهترین ماسک‌های طبیعی که باعث بهبود چشمگیر مشکلات پوستی‌تان می‌شود. برای تهیه این ماسک، چند حلقه آناناس را کاملا له کنید و در یک ظرف تمیز بریزید. یک قاشق چای خوری آبلیمو و عسل اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. با استفاده از پد ماسک، ماسک را به تمام پوست صورتتان بمالید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بماند. در آخر ماسک را با آب فراوان از روی پوستتان بشویید.

7. هندوانه

هندوانه میوه آبدار و شیرینی است که برای بیشتر ما یادآور گرمای تابستان می‌باشد. این میوه لذیذ غنی از انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها بوده و علاوه بر رفع نیازهای بدن، باعث سلامت پوست می‌شود.

هندوانه سرشار از ماده شگفت انگیز لیکوپن است که خواص آنتی اکسیدان شگفت انگیزی را از خود در بدن نشان می‌دهد.

پتاسیم موجود در هندوانه، باعث آبرسانی عمقی پوست و هیدراته نگه داشتن بدن می‌شود.

ویتامین‌های اصلی A و C به شکل پیش‌سازهای کاروتنوئید در این میوه موجود هستند و نیازهای بدن را تامین می‌کنند.

تونر پوست هندوانه

برای ساخت تونر خانگی هندوانه، کافی است به اندازه یک فنجان آب هندوانه را در ظرفی تمیز بریزید. نصف آب لیمو سبز را با آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. تونر شما آماده است و برای استفاده می‌توانید آن را روی پوستتان اسپری کنید.یا با استفاده از تکه پنبه‌ای تمیز، این تونر را به تمام قسمت‌های پوستتان ماساژ دهید.

8. انجیر

انجیر یکی از اعضای خانواده توت می‌باشد که خواص درمانی و تغذیه‌ای بسیاری دارد. انجیر در رنگ‌های سفید، سبز، بنفش و زرد موجود است. این میوه منبعی غنی از فیبر، کلسیم، منگنز و ویتامین K بوده و بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را در خود جای داده است.

انجیر سرشار از ماده لاتکس است که به این میوه خاصیت ضد آکنه و ضد التهاب می‌بخشد.

ویتامین‌های موجود در انجیر، به تعادل تولید سبوم و تولید ملانین پوست کمک می‌کنند. همچنین باعث هیدراته نگه داشتن پوست و آبرسانی عمقی آن نیز می‌شوند.

ماسک انجیر

استفاده موضعی از انجیر خواص فوق‌العاده‌ای را برای سلامت و بهبود مشکلات پوستی فراهم می‌آورد. برای تهیه ماسک انجیر، دو تا سه انجیر کوچک را به خوبی له کنید. دو قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. اسکراب تهیه شده را روی پوستتان بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس بشویید.

9. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبعی فوق‌العاده از انواع مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری است که کاربرد گسترده‌ای در تامین وعده‌های غذایی دارد. گوجه علاوه بر نقش مهمی که در رژیم غذایی دارد، سلامت پوست را نیز فراهم می‌کند.

گوجه فرنگی منبعی عالی از ویتامین ث است. بنابراین نقش کلیدی و مهمی در از بین بردن واکنش‌های مضر ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد پوست دارد.

این میوه کاروتنوئید های اصلی لیکوپن، بتاکاروتن و لوتئین را در بطن خود جای داده است. تجمع غنی این مواد، خاصیت ضد چین و چروک و پیری را به دنبال دارد. همچنین باعث محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید می‌شود.

ماسک گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به سبب خاصیت ضد التهاب، روشن کنندگی و ضد آکنه‌ای که دارد، اسکراب طبیعی مناسبی برای پوست محسوب می‌شود. برای ساخت این اسکراب دو قاشق غذاخوری گوجه رنده شده را در ظرف تمیزی بریزید. یک قاشق غذا خوری ماست و یک قاشق چای خوری آبلیمو را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. این ماسک را به تمام قسمت‌های پوست بمالید و 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس بشویید.

دقت داشته باشید که قبل از استفاده ماسک گوجه فرنگی مقداری از آن را روی بخش داخلی بازو تست حساسیت کنید.

10. کلم بروکلی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، مصرف میوه و سبزی برای پوست سالم و بدون لک امری ضروری تلقی می‌شود. کلم بروکلی، سبزی سالم و معجزه آسایی است که علاوه بر فواید غذایی خود، به عنوان اکسیر جوانی و سلامت پوست نیز شناخته می‌شود.

سولفوروفان موجود در کلم بروکلی، به ترمیم سریع پوست‌های آسیب دیده در اثر برخورد نور خورشید می‌انجامد.

نیکوتین آمید موجود در این سبزی، تولید ویتامین ث را در بدن افزایش می‌دهد.

وجود اسید چرب امگا3 در کلم بروکلی، خواص ضد التهابی و ضد آلرژیک به آن می‌بخشد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.