۰ نفر

لوسیون یا کره بدن؛ کدام یک بهتر است؟ / مناسب ترین انتخاب در فصل سرما

۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۳۹
کد خبر: 679259
لوسیون یا کره بدن؛ کدام یک بهتر است؟ / مناسب ترین انتخاب در فصل سرما

پوست شاداب، مرطوب و باطراوت، برای همه مردم فارغ از جنسیت یا سن‌وسال، مهم است. کشیدگی پوست، پوسته‌پوسته‌شدن و یا التهاب و خارش، همه از عوارض خشکی بیش از حد بوده و بسیار آزاردهنده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، همان‌گونه که احتمالا شما هم به‌خوبی می‌دانید، محصولات مختلفی برای رفع خشکی پوست وجود دارند. انواع کرم‌ها، لوسیون‌ها و کره بدن، همه مدل‌های مختلف محصولات مناسب خشکی پوست است. هرچند، اگر قرار باشد همین الان یک محصول را بخرید، باید کدام مدل را انتخاب کنید؟ تفاوت لوسیون بدن و کره بدن چیست؟ کدام یک اثردهی بهتری دارد؟

در این نوشتار قصد داریم تمام این موارد را با هم به‌دقت بررسی کرده و از اطلاعات مهمی راجع به تفاوت کره بدن و لوسیون بدن مطلع شویم. همراه ما باشید.

لوسیون بدن با بافت نرم و رقیق برای استفاده سریع

لوسیون بدن معمولا ترکیبی از مواد مغذی مناسب پوست، ترکیبات معطر و آب است. بافت لوسیون‌های معمولا سبک بوده و به‌راحتی به پوست جذب می‌شود. به همین خاطر، لوسیون بدن برای استفاده روزانه مناسب‌تر است و می‌توان آن را به‌عنوان بخشی از روتین هر روزه، استفاده کرد. لوسیون بدن نباید چرب، روغنی و سنگین باشد که بدن شما در طول روز، احساس شادابی و سبکی داشته باشد.

به دلیل جذب سریع و بافت سبک لوسیون‌ها، این محصولات را می‌توانید در هر موقعیتی استفاده کنید. استفاده در خانه، محل کار و یا حتی در کلاس درس، کاملا راحت بوده و می‌توانید دست‌های خود را در کمتر از چند ثانیه مرطوب کنید. در صورتی که روزانه با خشکی شدید پوست خود مواجه هستید، می‌توانید از لوسیون‌های بدن حاوی روغن آرگان استفاده کرده و پوست خود را به‌صورت عمیق و کامل، نرم کنید.

برخی از لوسیون‌های بدن به‌صورت اختصاصی برای بعد از حمام طراحی شده‌اند. این لوسیون‌ها که با نام لوسیون خیس نیز شناخته می‌شوند، بهترین عملکرد را بر روی پوست‌های مرطوب خواهند داشت. شاید با وجود این مزایا، تصور کنید که لوسیون بدن همان محصول مناسب است. اما ابتدا باید بادی باتر را نیز معرفی و سپس تفاوت لوسیون و کره بدن را به‌صورت دقیق‌تر بررسی کنیم.

کره بدن

کره بدن چیست؟

کره بدن یا همان بادی باتر، همراه با کرم‌های مخصوص بدن، به‌صورت اختصاصی برای آبرسانی عمیق، مرطوب‌کردن و البته محافظت از پوست طراحی و تولید می‌شوند. این محصولات معمولا بافت چرب و سنگینی دارند و مشابه کره‌های خوراکی هستند. در ترکیبات کره بدن، معمولا از روغن‌های معطر نیز استفاده می‌شود. کره‌های مختلف هم‌چون کره کاکائو نیز در بادی باترها وجود دارد. کره بدن با داشتن این بافت غنی و چرب، مزایای مختلفی برای پوست دارد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین مزایای آن را با هم مرور خواهیم کرد:

مرطوب‌کردن عمیق پوست: با داشتن ترکیباتی هم‌چون کره کاکائو، کره انبه یا شی باتر، پوست بدن را به‌صورت عمیق و کامل مرطوب‌ کرده و ظاهر بسیار نرم و شادابی را به پوست می‌دهد؛

ماندگاری زیاد: مهم‌ترین تفاوت کره بدن و لوسیون بدن زمان ماندگاری آن‌ها است. کره بدن به دلیل بافت چرب‌تر، ساعات بسیار بیشتری بر پوست باقی مانده و اثر طولانی‌تری دارد؛

احیا کننده: بادی باترها با تمرکز بیشتر بر روی احیاکنندگی پوست‌های خشک ساخته می‌شوند. به همین خاطر استفاده از این محصولات بر روی بخش‌های بسیار خشک بدن هم‌چون زانو یا آرنج، نرم‌کنندگی بسیار بهتری در اختیار شما خواهد گذاشت.

شی باتر چیست و چه مزایایی برای پوست و مو دارد؟

کره بدن با داشتن این مزایای اختصاصی، بهترین گزینه برای یک نرم‌کنندگی عمیق پوستی است. بهتر است استفاده از کره بدن را به‌صورت هفتگی در برنامه روتین پوستی خود قرار دهید.

تفاوت لوسیون بدن و کره بدن

کره بدن و لوسیون بدن، هر دو محصولاتی هستند که برای استفاده از گردن به پایین طراحی و تولید شده‌اند. هر دو باعث نرم‌کنندگی پوست شده و حس شادابی و طراوت را ایجاد می‌کند. با وجود شباهت، تفاوت لوسیون بدن و کره بدن نیز زیاد است و برای استفاده بهتر، باید این تفاوت را به‌خوبی بشناسید. در ادامه، مهم ترین تفاوت های کره بدن و لوسیون بدن را با هم مرور کنیم.

1- بافت کره بدن و لوسیون بدن

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت لوسیون بدن و کره بدن در بافت آن‌ها است. لوسیون بدن معمولا بر پایه آب بوده و بافت بسیار سبک و رقیق‌تری دارد. در حالی که کره بدن، چرب‌تر و سنگین‌تر و بافت آن مشابه کره‌های خوراکی است.

2- زمان استفاده

لوسیون بدن به دلیل جذب سریع و راحت، برای استفاده چندباره در طول روز و هر موقعیتی مناسب است. کره بدن به دلیل بافت غنی‌تر، دیرتر به پوست جذب خواهد شد. به همین خاطر بهتر است تنها در زمان استراحت و در خانه (ترجیحا پس از استحمام) استفاده شود. ماندگاری بادی باتر بسیار بیشتر است و تنها یک بار استفاده، برای چند ساعت و یا چند روز کافی خواهد بود.

3- نوع پوست

با این که همه افراد صرف نظر از نوع پوست خود می‌توانند از لوسیون بدن یا کره بدن استفاده کنند، اما لوسیون‌های بدن برای پوست‌های چرب مناسب‌تر خواهند بود. تفاوت کره بدن و لوسیون بدن باعث شده که کره‌های بدن برای پوست‌های خشک، مناسب‌تر باشد و لوسیون‌ها برای پوست‌های چرب بهترین عملکرد را ارائه دهند. البته فراموش نکنید که کره‌های بدن مناسب پوست چرب و لوسیون‌های مناسب پوست خشک نیز وجود دارند که باید با توجه به نوع بدن خود، یکی از آن‌ها را خریداری کنید.

4- تفاوت لوسیون بدن و کره بدن در عملکرد

بادی باترها معمولا حاوی مرطوب‌کننده‌های قوی هم‌چون کره نارگیل، شی باتر، روغن نارگیل یا سایر روغن‌های طبیعی هستند. به همین خاطر بافت کره بدن بسیار سنگین‌تر بوده و خاصیت احیاکنندگی دارد. نوع عملکرد، مهم‌ترین تفاوت لوسیون بدن و کره بدن است و می‌توانید از کره بدن برای احیای مناطق خاص بدن هم‌چون زانوها یا آرنج استفاده کنید.

جلوگیری از خشکی پوست

علی‌رغم همه عوامل موثر در خشکی پوست، حتی پیش از در نظر گرفتن تفاوت لوسیون بدن و کره بدن باید با حذف عوامل مضر از روتین زندگی خود، از آسیب به پوست جلوگیری کنید. برای انجام این کار، چند گام مهم و ساده وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در نظر بگیرید. در ادامه، برخی از مهم‌ترین موارد جلوگیری از خشکی پوست را با هم مرور کنیم.

عدم استحمام با آب داغ: با اینکه استحمام با آب داغ بسیار آرامش‌بخش است، اما آسیب‌های زیادی نیز به پوست وارد می‌کند. آب داغ باعث از بین‌رفتن چربی طبیعی پوست شده و خشکی پوست را تشدید می‌کند. به همین خاطر، با آب ولرم استحمام کرده و زمان استحمام خود را کاهش دهید؛

عدم استفاده از محصولات مضر: در برخی مواقع، محصولات مراقبتی، آسیب‌های مختلفی را به پوست وارد می‌کنند. محصولات حاوی پارابن، سولفات، DEA، TEA  و سایر مواد شیمیایی مشابه، نه تنها هیچ فایده‌ای نداشته؛ بلکه باعث خشکی بیشتر پوست خواهند شد؛

لایه‌برداری: لایه‌های مرده پوست، علاوه بر ایجاد خشکی بیشتر، به مواد مرطوب‌کننده اجازه نفوذ بهتر را نخواهند داد. به همین خاطر در حمام، از لایه‌بردارهای ملایم استفاده کرده و پوست خود را لایه‌برداری کنید؛

استفاده از مرطوب‌کننده بعد از حمام: تفاوت لوسیون بدن و کره بدن باعث شده که زمان استفاده از هر کدام متفاوت باشد. با این وجود، پس از استحمام حتما یکی از این محصولات را استفاده کنید.

همه این موارد می‌توانند به پوست شما کمک کرده و میزان خشکی آن را کاهش دهند.

با وجود همه این توضیحات، هم‌چنان یک سوال مهم و اصلی باقی مانده است: با توجه به تفاوت کره بدن و لوسیون بدن کدام یک را خریداری کنیم؟

برای پاسخ به این سوال، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که پوست شما با توجه به عوامل ژنتیکی، سن، جنسیت، محل زندگی و همه موارد دیگر، کاملا منحصر به‌فرد است. بنابراین، موارد زیر را پیش از خرید در نظر بگیرید:

استفاده از کره بدن در ماه‌های سرد و خشک سال، اهمیت بیشتری دارد. بنابراین پیش از رسیدن فصل‌های سرد، حتما یک بادی باتر مناسب خریداری کنید. کره بدن همانند یک محافظ بین پوست شما محیط بیرونی قرار گرفته و از هدررفتن رطوبت جلوگیری می‌کند؛

برای استفاده روزانه، حتما یک کرم یا لوسیون بدن مناسب پوست خریداری کرده که به‌سرعت جذب شود؛

پیش از خواب، استفاده از کره بدن مناسب‌تر است. کره بدن با نفوذ عمیق در سلول‌ها پوست، به بازسازی سلول‌ها در طول شب کمک کرده و در ابتدای روز، پوست شاداب‌تری خواهید داشت؛

برای مناطق نزدیک پوست صورت، تنها از لوسیون‌ها استفاده کنید. به‌صورت کلی کره و لوسیون بدن، تنها برای پوست بدن مفید هستند و بهتر است برای صورت از کرم‌های اختصاصی استفاده کنید. با این وجود، برخی لوسیون‌های بدن برای صورت نیز قابل استفاده بوده و می‌توان برای کاهش خشکی صورت، از آن‌ها استفاده کرد؛

برای بهترین نتیجه، از لوسیون‌های بدن بعد از حمام استفاده کنید. این لوسیون‌ها رطوبت موجود در پوست را حفظ کرده و به نرم‌کنندگی پوست کمک می‌کنند. البته اگر به حمام شبانه علاقه دارید، استفاده از کره بدن پس از حمام نیز برای شما مناسب است.

جمع‌بندی نهایی

تفاوت لوسیون بدن و کره بدن در نوع بافت و میزان مواد مغذی موجود در آن‌ها است. لوسیون‌ها با بافت سبک‌تر و جذب سریع‌تر، برای استفاده روزانه ایده‌آل بوده و کره بدن با داشتن مواد چرب مغذی، بافت سنگین‌تری دارند. لوسیون‌های بدن را می‌توانید روزانه و حتی چند بار در روز استفاده کنید. خرید لوسیون بدن و کره بدن برای داشتن یک پوست سالم، نرم و باطراوت، لازم و ضروری است. تنها باید بدانید که چه زمانی از هر کدام استفاده کنید. شما کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

سوالات متداول

1- لوسیون بدن چیست؟

لوسیون‌های بدن نوعی کرم مرطوب‌کننده سریع است که بافتی نرم و سبک دارد. لوسیون‌ها را می‌توان به‌صورت روزانه و در هر موقعیتی استفاده کرد و مواد سازنده آن، اغلب بر پایه آب است. عطر کمتری دارد و برای پوست‌های چرب فوق‌العاده است.

2- کره بدن (بادی باتر) چیست؟

کره بدن با داشتن انواع روغن‌های طبیعی و گیاهی هم‌چون کره کاکائوف کره نارگیل، روغن آرگان یا روغن نارگیل، بافتی سفت و سنگین دارند. بهتر است از بادی باتر هفته‌ای یک یا دو بار استفاده کنید و پیش از آن و برای کسب بهترین نتیجه، حتما پوست خود را با استفاده از لایه‌بردارهای ملایم، لایه‌برداری کنید.

3- تفاوت کره بدن و لوسیون بدن در چه چیزهایی است؟

بافت این دو محصول، مهم‌ترین تفاوت آن‌ها است. کره بدن چرب و مغذی بوده و لوسیون‌ها، معمولا سبک و بر پایه آب هستند. از هر دو محصول برای نرم‌کردن و مرطوب‌کردن پوست استفاده می‌شود، اما لوسیون برای استفاده روزانه مناسب‌تر است. کره بدن تا چند دقیقه بعد از مصرف اثر چرب بر روی پوست باقی می‌گذارد، اما لوسیون به‌سرعت جذب شده و تنها حس نرمی پس از مصرف آن باقی می‌ماند.

4- آیا لوسیون بدن همان کرم بدن است؟

لوسیون‌ها و کرم‌های بدن شباهت زیادی با هم دارند اما بافت کرم معمولا کمی چرب‌تر است. لوسیون‌های معمولا بافت رقیق‌تری داشته و بر پایه آب ساخته می‌شوند.

5- بادی باتر مناسب چه کسانی است؟

بادی باتر برای افرادی با پوست بسیار خشک و ضخیم مناسب‌تر است. البته افراد دارای پوست چرب و معمولی نیز می‌توانند از بادی باتر استفاده کنند. هرچند میزان استفاده آن‌ها از کره بدن کمتر خواهد بود و حدودا استفاده هر 10 روز یک بار، نتیجه مورد نظر را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.