۰ نفر

بهترین رژیم غذایی برای داشتن پوست درخشان و سالم

۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۳۷
کد خبر: 678666
بهترین رژیم غذایی برای داشتن پوست درخشان و سالم

تغذیه برای سلامتی گزینه مهمی محسوب می شود. رژیم غذایی ناسالم می تواند به متابولیسم آسیب برساند، باعث افزایش وزن شود و حتی به اندام هایی مانند قلب و کبد نیز صدمه وارد کند، اما آنچه می خورید بر اندام دیگر بدن یعنی پوست هم تاثیر می گذارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تغذیه برای سلامتی گزینه مهمی محسوب می شود. رژیم غذایی ناسالم می تواند به متابولیسم آسیب برساند، باعث افزایش وزن شود و حتی به اندام هایی مانند قلب و کبد نیز صدمه وارد کند، اما آنچه می خورید بر اندام دیگر بدن یعنی پوست هم تاثیر می گذارد.

با تحقیقات بیشتر دانشمندان درباره رژیم غذایی و بدن به طور فزاینده ای روشن می شود آنچه می خورید می تواند بر حفظ سلامت کلی و پوست تاثیر بسزایی بگذارد. به گزارش هلث لاین، در این مقاله چند مورد از بهترین مواد غذایی برای حفظ سلامت پوست مورد بررسی قرار گرفته است.

ماهی چرب

ماهی های چرب مانند قزل آلا، خال مخالی و شاه ماهی مواد غذایی عالی برای سلامت پوست محسوب می شوند. آنها به عنوان منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ برای حفظ سلامت پوست مهم هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ برای کمک به حفظ ضخامت، نرمی و مرطوب نگه داشتن پوست گزینه ضروری محسوب می شوند. در حقیقت، کمبود اسید چرب امگا ۳ می تواند باعث خشکی پوست شود.

چربی های امگا ۳ موجود در ماهی باعث کاهش التهاب ایجاد کننده قرمزی و آکنه می شود. آنها حتی می توانند حساسیت پوست نسبت به اشعه مضر فرابنفش خورشید را کاهش دهند. برخی از مطالعات نشان می دهند مصرف مکمل های روغن ماهی به مبارزه با شرایط التهابی و خودایمنی تاثیر گذار روی پوست مانند پسوریازیس و لوپوس کمک می کند.

علاوه بر این، ماهی های چرب به عنوان منبع ویتامین E یکی از مهمترین آنتی اکسیدان ها برای پوست محسوب می شود. دریافت مقدار کافی ویتامین E برای محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و التهاب ضروری است، همچنین این نوع غذاهای دریایی به عنوان منبع پروتئین با کیفیت بالا برای حفظ استحکام و یکپارچگی پوست مورد نیاز است. در نهایت ماهی زینک، یک ماده معدنی ضروری برای تنظیم موارد زیر را برای بدن تامین می کند:

التهاب

حفظ سلامت کلی پوست

تولید سلول های جدید پوست

کمبود زینک می تواند منجر به التهاب پوست، ایجاد ضایعات و تاخیر در بهبود زخم شود.

آووکادو

چربی های سالم سرشار در آووکادو برای بسیاری از عملکردها در بدن از جمله حفظ سلامت پوست گزینه مفیدی محسوب می شود. دریافت مقدار کافی از این چربی ها برای حفظ انعطاف پذیری و مرطوب نگه داشتن پوست ضروری است.

نتایج مطالعه ای روی بیش از ۷۰۰ زن نشان داد مصرف زیاد چربی کل – به ویژه انواع چربی های سالم موجود در آووکادو – با پوست لطیف و شاداب تری مرتبط است، همچنین شواهد اولیه نشان می دهند آووکادو حاوی ترکیباتی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب خورشید کمک می کند.

آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش روی پوست باعث ایجاد چین و چروک و سایر علائم پیری می شود. به علاوه، آووکادو به عنوان منبع خوبی از ویتامین E، یک آنتی اکسیدان مهم به محافظت از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند. اکثر آمریکایی ها ویتامین E کافی را از طریق رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند.

جالب اینجاست به نظر می رسد ویتامین E در ترکیب با ویتامین C موثرتر عمل می کند. ویتامین C برای حفظ سلامت پوست نیز گزینه ضروری محسوب می شود. پوست برای ایجاد کلاژن، اصلی ترین پروتئین ساختاری، حفظ سلامت و تقویت پوست به آن نیاز دارد.

این روزها کمبود ویتامین C نادر است، اما علائم رایج آن شامل خشکی پوست، پوست خشن و پوسته پوسته است که به راحتی کبود می شود، همچنین ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان از پوست در برابر آسیب های اکسیداتیو ناشی از خورشید و محیط محافظت می کند که می تواند منجر به بروز علائم پیری شود. یک وعده ۱۰۰ گرمی یا حدود یک دوم آووکادو، ۱۴ درصد از ارزش روزانه ویتامین E و ۱۱ درصد از ارزش روزانه ویتامین C را برای بدن تامین می کند.

​گردو

فواید مفید و متنوع گردو آن را به یک ماده غذایی عالی برای پوست سالم تبدیل می کند. گردو منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری محسوب می شود، چربی هایی که بدن قادر به تولید آنها نیست. در حقیقت، گردو غنی تر از سایر آجیل ها از نظر اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است.

رژیم غذایی شامل چربی های امگا ۶ بیش از حد باعث التهاب از جمله شرایط التهابی پوست مانند پسوریازیس می شود. از سوی دیگر، چربی های امگا ۳ التهاب را در بدن از جمله در پوست کاهش می دهد. در حالی که اسیدهای چرب امگا ۶ در رژیم غذایی غربی فراوان است، اما منابع اسیدهای چرب امگا ۳ نادر است.

از آنجا که گردو حاوی نسبت مناسبی از این اسیدهای چرب است به مبارزه با پاسخ احتمالی التهابی به بیش از حد امگا ۶ کمک می کند. علاوه بر این، گردو حاوی مواد مغذی دیگری است که پوست برای عملکرد صحیح و سالم ماندن به آن نیاز دارد. یک اونس معادل ۲۸ گرم گردو حاوی ۸ درصد از ارزش روزانه مورد نیاز بدن برای زینک است.

زینک برای عملکرد مناسب پوست به عنوان یک مانع ضروری عمل می کند، همچنین برای التیام زخم و مبارزه با باکتری ها و التهاب گزینه مفیدی محسوب می شود. علاوه بر این، گردو مقادیر کمی آنتی اکسیدان ویتامین E و سلنیوم، علاوه بر چهار تا پنج گرم پروتئین در هر اونس معادل ۲۸ گرم را برای بدن تامین می کند.