۰ نفر

مشکل بزرگ ایران برای حفاظت از منابع طبیعی چیست؟

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۳۹
کد خبر: 704891
مشکل بزرگ ایران برای حفاظت از منابع طبیعی چیست؟

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با بیان اینکه تعداد نیروهای حفاظتی منابع طبیعی نسبت به استاندارد جهانی کم است و تنها ۵۳۰۰ نفر نیروی حفاظتی داریم گفت: همچنین حدود ۳۶۰۰ نفر از ۵۳۰۰ نفر نیروی حفاظتی، نیروهای شرکتی هستند که بر اساس قوانین سلاح ندارند.

با گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سرهنگ رضا اکبری در نشست خبری _ هفته منابع طبیعی_ درباره تعداد نیروهای حفاظتی و کمبود نیروهای حفاظتی اظهار کرد: بر اساس استانداردهای جهانی باید حدود ۳۶ هزار نفر نیروی حفاظتی داشته باشیم  اما ما تنها ۵۳۰۰ نفر نیرو داریم. در واقع در هر ۲۶ هزار هکتار یک نفر نیروی حفاظتی قرار  دارد و یعنی نسبت به استانداردهای جهانی، با ۱۴ درصد نیروی حفاظتی عملیات حفاظت را انجام می‌دهیم و این مشکلات جدی ایجاد کرده است.

وی افزود: دومین مشکلی که وجود دارد این است که بیش از  ۷۰ درصد نیروهای ما شرکتی هستند. یعنی از  ۵۳۰۰ نفر  نیرویی که داریم، حدود ۳۶۰۰ نفر نیروی شرکتی هستند که بر اساس قوانین، سلاح به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. در حال حاضر نیز فرایندهایی طی می‌شود که نیروهای سازمانی سلاح دریافت کنند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور  درباره کارت ضابطه نیز گفت: با دستگاه قضایی تعاملاتی انجام شده است و به کمک ریاست سازمان منابع طبیعی این بستر فراهم شد که نیروهای شرکتی نیز بتوانند به عنوان ضابط خاص محسوب شوند و کارت ضابطیت دریافت کنند. طی سال گذشته حتی یک نفر از نیروهای حفاظتی نیز کارت ضابطیت نداشتند اما در سال جاری ۱۴۰۰ نفر دارند و امیدواریم که به دستور ریاست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و تعامل دستگاه قضایی نیروهای شرکتی نیز بتوانند داشته باشند و مشکل نیروهای شرکتی نیز با تبدیل وضعیت حل شود.

وی با بیان اینکه فاصله کمبود نیرو با هوشمندسازی رفع می‌شود، اظهار کرد: این کار بسیار خوب بوده است. بیش از ۷۰ درصد استان‌ها مرکز مانیتورینگ دارند. تاکنون ۷ استان مجهز به دوربین‌های پایش تصویری شدند و حدود ۶۲ دوربین هم امسال یعنی  تا آخر سال و چند روز باقی مانده اضافه خواهد شد. پایش تصویری با این دوربین‌ها کمک بزرگی به حفاظت می‌کند.

سرهنگ اکبری در پایان تصریح کرد: در حال حاضر  ۱۹ استان  به بیسیم دیجیتال مجهز شده است و تمام خودروهای ما جی پی اس دارند  که در بحث‌های نظارتی خیلی کمک میکند و قابلیت مانیتور کردن دارد.