۰ نفر

«پیروز» با تزریق داروی اشتباه تلف شد؟

۱۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۰۲
کد خبر: 704401
«پیروز» با تزریق داروی اشتباه تلف شد؟

در روزهای اولی که پیروز به تهران منتقل شده، دامپزشکی به نام "ا.م" که سابقه خوبی نیز درخصوص "دلبر" و "کوشکی" نداشته است، یک داروی آنتی‌بیوتیک به اشتباه برای پیروز تجویز کرده که به احتمال زیاد، این دارو سبب نارسایی کلیه و در نهایت، مرگ پیروز شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، ساعت ۶.۴۵ دقیقه صبح روز سه‌شنبه ۹ اسفند، پیروز که تنها یوزپلنگ آسیایی حاصل از تکثیر در اسارت بود, پس از ۵ روز بستری در بیمارستان دامپزشکی مرکزی با وجود تلاش دامپزشکان و انجام انواع روش‌های درمانی مورد تأیید از جمله دیالیز صفاقی به دلیل نارسایی کلیه درگذشت.

پیروز از ابتدا به دلیل اینکه شیر مادر نخورده بود و همچنین به دلیل اختلالات ژنتیکی، دارای مشکلات متعددی از جمله مشکل گوارش، دفع، کمبود وزن و...، بود اما با وجود این مشکلات به کمک دامپزشکان و تیمارگران توانست ۱۰ ماه دوام بیاورد و با مشکلات دست و پنجه نرم کند.

دامپزشکان علت مرگ پیروز را نارسایی کلیه اعلام کرده‌اند که به دلیل این نارسایی، سموم مختلف در خون پیروز جمع شده و ارگان‌های مختلف بدن او را با مشکل مواجه کردند.

درحالی که تصور می‌شد این مشکل از ابتدای تولد با پیروز همراه بوده اما اظهار نظر جنجالی پیام محبی؛ رئیس انجمن دامپزشکان درخصوص بیماری کلیوی پیروز حاشیه ساز شد.

این دامپزشک مدعی شده بود "پیروز زمانی که به تهران منتقل می‌شود، داروی اشتباه به او تزریق می‌شود. متأسفانه توسط یکی از همکاران ما به صورت تلفنی یک داروی اشتباهی برای پیروز تجویز می‌شود و این دارو باعث از کارافتادن کلیه پیروز شد. پیروز زمانی که به تهران منتقل می‌شود، کاملاً سالم بوده است."

با وجود اینکه گفته‌های این دامپزشک، در ابتدا گمانه‌زنی‌های شخصی تلقی می‌شد اما پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از صحت بخشی از ادعای این دکتر دامپزشک است!

بر این اساس، در روزهای اولی که پیروز به تهران منتقل شده، دامپزشکی به نام "ا.م" که سابقه خوبی نیز درخصوص "دلبر" و "کوشکی" نداشته است، یک داروی آنتی‌بیوتیک به اشتباه برای پیروز تجویز کرده که به احتمال زیاد، این دارو سبب نارسایی کلیه پیروز شده است.

چند روز بعد از این تجویز غلط، زمانی که دکتر "پیتر کالدول" برای معاینه پیروز به تهران می‌آید، او نیز تجویز این آنتی‌بیوتیک را اشتباه اعلام کرد و از تصمیم این دامپزشک انتقاد می‌کند.

پس از این تجویز اشتباه و روشن شدن ابعاد زیان بار آن، سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم به حذف "ا.م"  از لیست دامپزشکان مشاور و معتمد "پیروز" گرفت.

درحال حاضر بررسی علت اصلی نارسایی پیروز منوط به جواب آزمایشات پاتولوژی شده که جواب آن بین ۱۰ تا ۱۴ روز دیگر آماده می‌شود اما توقع از سازمان محیط زیست این است که در صورت اثبات نهایی این مسئله که داروی اشتباهی سبب نارسایی کلیه پیروز شده، از این دامپزشک شکایت کرده و مراجع قضایی نیز برخورد جدی با شخصی که باعث شد تا سرنوشت پیروز به مرگ بینجامد، داشته باشد.