۰ نفر

سلاجقه: مادر «پیروز» باردار است/ از لحاظ یوز وضعیت خوبی داریم

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۱۸
کد خبر: 704058
سلاجقه: مادر «پیروز» باردار است/ از لحاظ یوز وضعیت خوبی داریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر باردار بودن «ایران» را تایید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛ علی سلاجقه  در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره دلیلی تلف شدن پیروز اظهار کرد: در مرگ پیروز یک فرآیند کاملا آزمایشی در کشور اتفاق افتاد که در دنیا بی‌سابقه بود . تولد این توله یوزها یک چرخه علمی بود و دو همتای آن روز اول تلف شدند. چون پیروز شیر مادر مصرف نکرده بود، از لحاظ بنیه‌ای ضعیف بود و در این ده ماه شرایط قرنطینه‌ای بود و مسائل گوارشی ، کلیوی و یبوست مطرح  بود و از لحاظ شرایط استخوان بندی و اسکلتی و حرکتی هم مشکل داشت.

وی ادامه داد: متخصصین اعتقاد دارند که تکثیر در حیات وحش برای گونه‌های یوزها انجام نمی‌شود. گونه یوز شرایط انتخابش در طبیعت سنگین و سخت است و درصد بالایی تلف شدن در حالت حاملگی طبیعی رخ می دهد. دغدغه مردم برای ما ارزشمند است.

سلاجقه اظهارکرد:  همه ظرفیت‌های دامپزشکی داخل کشور و خارج از کشور و متخصصی از آفریقای جنوبی در این ده ماه کنار کار قرار گرفتند و بحث دیالیز اتفاق افتاد که از نوع سه فاق بود که شکم حیوان باید باز می‌شد و راه‌حل دیگری وجود نداشت. باید از خون مادرش استفاده می شد ولی مادرش حامله بود و این کار امکان پذیر نبود و جراحی انجام شد و در نهایت پیروز تلف شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت:  همه امکانات سازمان  محیط زیست کشور را در تراز عالی به خدمت گرفتیم و کار خوب انجام شد. بطور طبیعی 7  ماده یوز در کشور دیده شده که هر کدام دو تا توله یوز همراهشان هست و در عباس آباد استان اصفهان یک یوز نر مشاهده شده است و ما از لحاظ یوز وضعیت خوبی داریم.

سلاجقه همچنین خبر باردار بودن ایران(مادر پیروز) را تایید کرد.