۰ نفر

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس: کسی نمی تواند منکر کوتاهی ها در مرگ پیروز باشد

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۵۶
کد خبر: 703880
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس: کسی نمی تواند منکر کوتاهی ها در مرگ پیروز باشد

جلسه ویژه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی علت مرگ یوز ایرانی ظهر امروز سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ با حضور سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، محمد صفری نایب رئیس فراکسیون محیط زیست، امید مرادی رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران، و پیام محبی رئیس جامعه دامپزشکان ایران و با غیبت مسئولان سازمان محیط زیست برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در این جلسه تاکید کرد: مسأله پیروز برای ما مسأله مهمی بود از جهت اینکه هم یک خواست و مطالبه عمومی مردم است و هم اینکه به لحاظ ذخیره ژنی و ژن ارزشمند این گونه، مراقبت در نگهداری و حفظ آن مسأله مهمی است. علت ورود مجلس به ماجرای پیروز این است که حیات وحش تنها وظیفه‌ای که سازمان محیط زیست تنها متولی آن است و این سازمان تنها پاسخگو در این زمینه است.

وی افزود: یکی از دارایی‌های مهم هر کشوری ذخیره و بانک ژن است؛ اهمیت یوزپلنگ آسیایی نیز برای همه روشن است؛ چراکه گونه‌ای نادر و ارزشمند و کاملاً قابل اعتنا برای حفاظت است.

رئیس فراکسیون محیط زیست تاکید کرد: جلسه امروز نافی زحمات دوستان نیست؛ چرا که به نقطه‌ای رسیدیم که می‌توانیم موضوع تکثیر در اسارت حیوان را انجام دهیم که این کار به دست محیط بانان عزیز و پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده که قابل تقدیر است اما ما می‌گوییم اگر این وظیفه و تکلیف بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است و توان آن در کشور موجود است این سازمان باید به خوبی کار خود را انجام دهد. درصدی که به عنوان فراکسیون محیط زیست مطالبه می‌کنیم درصدی است که معتقدیم کوتاهی در آن رخ داده است.

رفیعی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری در آسیا است که این گونه در آن زندگی می‌کند پس باید برای سازمان حفاظت محیط زیست مهم باشد. اقدامات خوبی شکل گرفت و من از محوطه نگهداری پیروز بازدیدهایی داشتم اما کسی نمی‌تواند منکر کوتاهی‌ها باشد.

وی با بیان اینکه «به سبب دغدغه‌های محیط زیست مردم قرار بر این بود که شامگاه امروز بازدیدی سرزده از محل نگهداری یوز داشته باشم که متاسفانه نشد»، اظهار کرد: قرار بود دوستان محیط‌ زیست امروز در مجلس حاضر شوند و به فراکسیون محیط زیست حاضر شوند تا وضعیت را  اطلاع دهند و گفتند که به جهت وابستگی حیوان به تیمارگرانش نمی‌توانند لحظه‌ای حیوان را تنها بگذارند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه یوز متاسفانه از بین رفته است، درخواست کردیم تا سازمان محیط زیست در جلسه امروز حضور داشته باشند و توضیحات خود را درباره وظایفی که در نگهداری یوز داشتند ارایه دهند اما  نامه نوشتند که از حضور در جلسه به سبب اینکه جلسه از پیش تعیین شده‌ای داشتیم، نمی‌توانیم حاضر شویم این درحالیست که دستگاه نمی‌تواند برای مجلس تعیین تکلیف کند؛ ما امروز جلسه را برگزار می‌کنیم اما خوب است همه بدانند که کسانی که متولیان اصلی پاسخگویی و نگهداری و مراقبت از یوز هستند امروز در جلسه ما حاضر نیستند؛ حضور دوستانی که در این زمینه مسئولیت دارند را دیگر در مجلس نمی‌خواهیم و باید پاسخ‌های خود را درباره چند مورد از مستندات مربوط به نگهداری و درمان پیروز که خواسته‌ایم را به صورت کتبی ارسال کنند. پس از تطبیق جوابیه سازمان محیط زیست و تطبیق به نتایج جلسه امروز، اگر نیاز به پیگیری نظارتی مجلس باشد نیز حتماً کوتاهی نخواهیم کرد.

رفیعی با بیان اینکه شاید رپرتاژی که برای پیروز داده شده، اقدام خوبی نبود، اظهار کرد: خوب است که توان دانشی و فنی خود را در سازمان محیط زیست عنوان کنیم اما قطعا سلبریتی سازی خوب نیست و برای سلامت جان این حیوان بهتر بود که سلبریتی سازی صورت نگیرد.

وی تاکید کرد: هدف از این نشست علاوه بر اینکه شفاف سازی برای اتفاق رخ داده، توجه به اهمیت حفاظت از حیات وحش ایران است؛ گونه‌هایی مثل یوز پلنگ در حال انقراض هستند کم نیستند و گونه‌های میش‌مرغ و شاهین گلستان مکرراً در حال قاچاق است و شاهد به هم ریختگی در خوزه حیات وحش هستیم. باید بدانیم که اگر احدی یا گونه‌ای از ژن‌های فون یا فلور را از دست بدهیم، دیگر احیا نمی‌شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه اهمیت محیط زیست طبیعی و حیات وحش کشور قطعاً برای مجلس مهم است، گفت: فعلاً تصمیم قاطعی درباره مرگ پیروز نمی‌گیریم و باید بررسی دقیقی صورت بگیرد.

رفیعی با اشاره به دغدغه‌مندی مردم در پیگیری وضعیت پیروز تاکید کرد: توجه مردم عزیزمان به مسأله محیط زیست و حیات وحش و پیگیری جدی و دغدغه مند این موضوع بسیار خوشحال کننده است و جای قدردانی دارد؛ مردم در حوزه محیط زیست از مسئولان خیلی جلوتر هستند این نگرانی مردم را هم پیگیری می‌کنیم و هم قدردان آن هستیم.

وی با بیان اینکه باید آگاهی رسانی درست به مردم داده شود این آگاهی سازی متفاوت از سلبریتی سازی است. همچنین مردان دیپلماسی کشور می‌توانند از این خواست و مطالبه عمومی در حوزه محیط زیست اعم از طبیعی و انسانی استفاده کنند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس همچنین تاکید کرد: با مرگ پیروز نسل یوزپلنگ منقرض نشده است؛ یوز پلنگ اساساً الان شرایط خوبی ندارد. گرچه پیروز نیست اما امید و پیروزی همچنان وجود دارد؛ برگزاری این جلساتی با هدف به خدمت درآوردن صددرصد پتانسیل محیط زیست است.

در این جلسه همچنین روند درمان و علت مرگ پیروز توسط رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران و رئیس جامعه دامپزشکان ایران تشریح شد.