۰ نفر

۹۵ درصد حجم مخزن این سد پر شد

۳ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۳۰
کد خبر: 702768
۹۵ درصد حجم مخزن این سد پر شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۵ درصد حجم مخزن سد کوثر گچساران معادل ۵۱۸ میلیون متر مکعب آن پر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آرش مصلح اظهار کرد: سد کوثر در گچساران حدود ۵۴۷ میلیون مترمکعب حجم مفید دارد که از این میزان ۵۱۸ میلیون متر مکعب آن پر شده است.

وی افزود: در پی بارندگی هفته گذشته ۴۰ میلیون متر مکعب روان آب وارد مخزن سد کوثر گچساران شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به لحاظ میزان حجم آبگیری ، سد کوثر در کشور مقام نخست را دارد.

مصلح اضافه کرد: این سد آب کشاورزی حدود پنج هزار هکتار از زمین‌هایی پایین دست را تامین می‌کند.

وی بیان کرد: امسال سد های شاه قاسم در بویراحمد و کوثر در گچساران سرریز خواهند کرد و با پیش بینی که انجام شده سد کوثر پس از ۱۰ سال شاهد سرریزشدن آن در فروردین ماه خواهیم بود.

این سد افزون بر اینکه آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند بخشی از نیازهای آب صنعتی گچساران را نیز مرتفع می کند.

سد کوثر در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران بر روی رودخانه خیرآباد احداث و در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده است.

طبق آمارهای سازمان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد، میزان بارندگی های امسال در مناطق آب مورد و لوداب در استان از مرز یکهزار میلی متر گذشت.

امسال یکهزار و۱۵۵ میلی متر باران در ایستگاه باران سنجی آبمورد ثبت شده است که ۳۵۱ میلی متر از این میزان در هفته گذشته باریده است.

همچنین از اول مهر امسال تاکنون یکهزار و ۲۳ میلی متر باران در بخش لوداب گزارش شده که ۳۳۴ میلی متر از این میزان در سامانه اخیر باریده است.

سرپرست اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: امسال همچنین ۹۳۰ میلی متر در تنگ سرخ، ۹۱۳ میلی متر درمنصورخانی کاکان،۷۹۷ میلی متر در وزگ،۷۴۲ میلی متر در یاسوج، ۷۲۹ میلی متر در سیرون شبلیز،۷۲۰ میلی متر در کاکان،۶۷۳ میلی متر در سی سخت،۶۴۸ میلی متر در چیتاب، ۶۷۵ میلی متر لنده، ،۶۳۰ میلی متر باران در گنجه ای،۶۲۰ میلی متر باران در باشت، ۶۱۵ میلی متر در بوستان،۵۰۱ میلی متر در دهدشت ،۳۹۵ میلی متر در لیکک و ۳۹۰ میلی متر باران در دوگنبدان گزارش شده است.

علی کرمی عنوان کرد: میانگین بلند مدت سالیانه بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۸۰ میلیمتر است.

وی تاکید کرد: میزان بارش بلند مدت سالانه در ایستگاه یاسوج ۷۹۶، سی سخت ۶۹۶.۷، دوگنبدان ۴۳۷.۴، دهدشت ۵۰۳، لیکک ۴۰۶.۷ ، مارگون ۶۲۶ و منطقه امامزاده جعفر ۴۴۱ میلی متر است.

به گزارش ایرنا، براساس آمارهای موجود، کهگیلویه وبویراحمد ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی آن به صورت دیم کشت می‌شود.

۹۰درصد از آب آشامیدنی شهرهای کهگیلویه وبویراحمد از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.این استان با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع، یک درصد از مساحت ایران را در اختیار دارد.

گزارش های منتشر شده شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد حکایت از کاهش میزان نزولات جوی در ۹ سال گذشته در این استان دارد که این امر ضرورت تلاش برای بهره برداری از سدهای در حال ساخت را بیشتر کرده است.

میانگین بلند مدت بارندگی در این استان از ۴۳ سال قبل تاکنون افزون بر ۶۷۵ میلی متر معادل حدود ۱۰ هزار و ۴۷۴ میلیون مترمکعب اعلام شده است.

این عوامل و تنش آبی در شهرهای یاسوج، مادوان، سوق و دهدشت و کمبود آب کشاورزی و صنعت در شهرهای گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد لزوم تلاش مضاعف برای تکمیل سدهای را بیشتر کرده است.