۰ نفر

نقش زیاد نیروگاه شهید رجایی در آلودگی محیط زیست

۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۵۹
کد خبر: 701697
نقش زیاد نیروگاه شهید رجایی در آلودگی محیط زیست

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نیروگاه شهید رجایی در آلودگی محیط زیست نقش زیادی دارد از تلاش برای رفع ساختار نیروگاه در سال آینده خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، علی سلاجقه در حاشیه مراسم کلنگ زنی مرکز کنترل و پایش محیط زیست استان قزوین که ظهر پنج شنبه انجام شد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر بحث آلودگی هوا برای کشور متمرکز به یک مکان خاص نیست و در شهرستان‌هایی همچون برخی مناطق یزد که در کویر قرار دارد نیز شاخص آلایندگی بالا است و علت آن به برخورد نادرست ما با طبیعت برمی‌گردد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: استان قزوین پایه کشاورزی داشته و صنعتی است و اگر دشت قزوین به خوبی مدیریت شود می‌تواند جمعیت نیمی از کشور را تغذیه کند.

وی افزود: استان قزوین پتانسیل‌ها و داشته‌های زیادی دارد و در بحث محیط زیست این استان در دالان باد قرار گرفته و با توجه به اینکه تمام آلاینده‌های صنعتی و ریزگردها را در منطقه منتشر کرده، بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور به خصوص استان‌های البرز و تهران را تحت تأثیر قرار داده است.

این مسئول عنوان کرد: طبق قانون نباید در شعاع ۱۲۰ کیلومتری پایتخت صنایع آلاینده‌ای احداث شود اما متأسفانه اصلی ترین صنایع در این شعاع شکل گرفته‌اند که نتایج این موضوع از قزوین تا شرق تهران دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت سوخت مازوت نیروگاه شهید رجایی ۱۰۰ درصدی است، ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که نیروگاه شهید رجایی همچنان به صورت سیکل ترکیبی فعالیت کند. این نیروگاه از لحاظ راندمان یکی از نیروگاههای برتر کشور و جهان است اما در ایجاد آلودگی هوا نقش زیادی دارد و امیدوار هستیم در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات ویژه برای این نیروگاه در نظر بگیرند تا این مشکلات مرتفع شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد: سایت محمدآباد دو فاز پردازش پسماند دارد که این مورد شرایط مناسبی است اما لازم است پسماند به ارزش افزوده تبدیل شود که در این خصوص الگوهای خوبی در کشور وجود دارد.

وضعیت سایت محمدآباد اصلاح می‌شود

وی تاکید کرد: سایت محمد آباد ۷۰۰ تن پسماند استان را دریافت می‌کند که حدود ۳۰۰ تن آن تبدیل به کمپوست و ۴۰۰ تن دیگر دفع می‌شود که در خصوص با شهردار قزوین صحبت کردیم کمک خواهیم کرد تا از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست کشور برای اصلاح وضعیت سایت کمک شود.

سلاجقه با بیان اینکه استان باید پایش شود تا عناصر آلایندگی در جو به نحو مطلوب سنجیده شود عنوان کرد: در این خصوص کلنگ زنی مرکز کنترل و پایش محیط زیست استان قزوین در مینودر به زمین خورد.

وی ادامه داد: ما به قزوین با نگاه ویژه برخورد می‌کنیم زیرا قزوین را منشأ خطوط ذکر شده می‌دانیم که اگر مسائل این استان مرتفع شود مسائل استان البرز و تهران نیز مرتفع خواهد شد.

این مسئول تاکید کرد: در خصوص سیمان آبیک نیز بازدیدهای لازم انجام شد و به دنبال فرآیند فیلتراسیون هستیم و امیدواریم تا در سه ماه اول سال اتی بتوانیم مشکل این بخش را نیز مرتفع کنیم.

وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم طی سفرهایی که خود ریاست جمهوری به استان‌ها داشتند و شاهد مسائل بودند مسئله پسماند به عنوان اولویت اول کشور قرار گرفت و در سراوان اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است که اگر مسائل آن بخش مرتفع شود سایر نقاط کشور می‌توانند از تجارب آنجا استفاده کنند و مسائل خود را برطرف کنند که خوشبختانه در بازده زمانی چهارساله اقدامات خوبی از جمله جلوگیری از ورود پسماند، پوشش، محدود و مسدود سازی آن در آن بخش انجام شد و آن بخش ایزوله شده است همچنین فرآیند تبدیل شیرابه به آب قابل استفاده برای کشاورزی در سراوان انجام شده است.

وی در پایان یادآور شد: در حوزه تالاب‌ها و حق آبه‌های آن مشکلاتی وجود دارد چنانچه با توجه به اینکه منبع تغذیه تالاب صالحیه استان قزوین است نشست‌های مختلفی با دو استان انجام شده که متأسفانه خود این تالاب به عنوان منشأ ریزگرد محسوب می‌شود که حل این مسائل نیز جزو اولویت‌های بعدی ما است.