۰ نفر

خشکسالی در تهران ادامه دارد / متوسط بارش های پاییزی چقدر خواهد بود؟

۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۱
کد خبر: 671149
خشکسالی در تهران ادامه دارد / متوسط بارش های پاییزی چقدر خواهد بود؟

سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران ضمن بیان اینکه متوسط دمای هوا طی سه ماه آینده ۰.۵ تا ۱ درجه سانتیگراد بیشتر از حد نرمال برآورد شده است، گفت: کم‌بارشی و خشکسالی تا نیمه اول پاییز ادامه خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مازیار غلامی درباره پیش‌بینی بارندگی و دما در فصل پاییز اظهار کرد :جدیدترین خروجی‌های مدل‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که متوسط بارش سه ماه آینده استان تهران کمتر از نرمال و در خوشبینانه‌ترین حالت در حد نرمال باشد این در حالیست که متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است.

وی افزود: بر این اساس تا نیمه اول پاییز به نظر می‌رسد که کم‌بارشی و خشکسالی ادامه داشته باشد و صرفه‌جویی مصرف آب در همه بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنایع و حتی مصارف خانگی و مدیریت منابع و مصارف آب ضروری است.

بارش
سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران درباره تحلیل نوسان دمای هوا استان تهران در شهریور ماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: میانگین ماهانه دما در این ماه ۲۳.۶ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلندمدت۰.۳
درجه سلسیوس کاهش یافته این در حالیست که متوسط حداقل دما در این ماه نسبت به بلند مدت ۰.۸ درجه سلسیوس کاهش و متوسط بیشینه دما۰.۲ درجه سلسیوس افزایش داشته است. به‌عبارت دیگر دمای هوا در شهریورماه بطور نسبی کمتر از معمول بوده است.

وی ادامه داد: متوسط دمای هوا استان تهران از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۰) تا پایان شهریور ماه ۱۵.۵ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلندمدت، ۰.۸ درجه سلسیوس بیشتر بوده است.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران درباره مقدار بارش( پهنه‌ای) در شهریورماه گفت: بررسی آماری مقادیر بارش ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان، بیانگر آن است که مقدار بارش (پهنه‌ای) شهریور در سطح استان، ۰.۷ میلی متر بوده است که در مقایسه با بلند مدت ۹۰ درصد کاهش داشته است. 

غلامی در پایان تصریح کرد: مقدار بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی(مهر۱۴۰۰)، ۱۹۱.۳ میلی متر بوده که در مقایسه با بلند مدت ۳۵ درصد کاهش یافته است.