۰ نفر

موج بی سابقه طوفان های خاک در عراق + فیلم

۵ تیر ۱۴۰۱، ۹:۴۶
کد خبر: 647875
موج بی سابقه طوفان های خاک در عراق + فیلم

ورود موج جدید ریزگردها با غلظت بالا به شهرهای مختلف عراق، روند زندگی شهروندان این کشور را مختل و پروازها را از دو فرودگاه بغداد و نجف اشرف لغو کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، طوفان گرد و غبار که شنبه‌شب از منطقه القائم در مرز غربی عراق وارد الانبار و سپس کربلا، بغداد و نجف شده در حال درنوردیدن نیمه جنوبی و مرکز عراق است.

هواشناسی عراق اعلام کرد که این طوفان خاک تا ظهر امروز (یکشنبه) شدت خواهد داشت و سپس به تدریج رو به کاهش خواهد گذاشت.  

شرکت خطوط هوایی عراق اعلام کرد در ساعت‌های آینده تاخیر در پروازهای بغداد و نجف به علت اوضاع نامساعد جوی ناگزیر خواهد بود.

این شرکت در اطلاعیه‌ای از مسافران ۲ فرودگاه بغداد و نجف (پروازهای ورودی و خروجی ) بابت تاخیر در طول ساعت‌های آینده به خاطر بدی هوا عذرخواهی کرده و گفت، تصمیم‌های بعدی از طریق پایگاه رسمی این شرکت اطلاع رسانی خواهد شد.

«جهاد کاظم» مدیر اطلاع رسانی هواپیمایی عراق نیز گفت، تمام پروازها از فرودگاه بین‌المللی بغداد متوقف شده و سیر پروازها دوباره پس از پایان طوفان از سر گرفته خواهد شد.

عراق در ماه‌های اخیر با موج بی سابقه طوفان‌های خاک همراه بوده که موجب بستری شدن هزاران نفر در بیمارستان‌ها به سبب تنگی نفس و مرگ تعدادی دیگر شده است.

طوفان سابق خاک در اوایل خردادماه گذشته چهار هزار نفر را روانه بیمارستان کرد و یکی از شدیدترین طوفان‌ها به شمار می‌رود.

منشاء برخی از طوفان‌های خاک، آفریقایی است اما بعضی دیگر که با وزش شدید باد همراه است را کارشناسان از مبداء منطقه بیابانی غرب استان الانبار عراق (حدفاصل اردن، عراق، سوریه و عربستان) دانسته‌اند.

میزان تراکم ریزگردها، رنگ آن را از طیفی میان سفید مایل به خاکستری، نارنجی، قرمز تا سیاه رنگ (در بدترین وضعیت آن) متغیر می‌کند.

براساس گزارش وزارت بهداشت و زیست شناسی عراق تعداد روزهای غبارآلود این کشور در نتیجه طوفان‌های خاک به ۳۰۰ روز در سال تا ۲۰۵۰ خواهد رسید.

موج جدید طوفان خاک، دهمین طوفانی است که از آوریل گذشته تاکنون عراق را در می‌نوردد.