۰ نفر

مصوبات شیفت اول از دهمین روز بررسی بودجه ۱۴۰۲؛

منابع هدفمندسازی یارانه ها در ۱۴۰۲ مشخص شد /خانواده‌های بدون خودرو، یارانه بزنین دریافت نمی کنند

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، ۸:۴۳
کد خبر: 705193
منابع هدفمندسازی یارانه ها در ۱۴۰۲ مشخص شد /خانواده‌های بدون خودرو، یارانه بزنین دریافت نمی کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه - شانزدهم اسفند ۱۴۰۱)، دهمین روز بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲،‌ بررسی بخش های هزینه ای و درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به اتمام رساندند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی از لحظاتی قبل به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شنبه 6 اسفند بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را در صحن آغاز کرده و آن را به اتمام رساندند.

امروز نیز در بیست و پنجمین جلسه بررسی بودجه، به بررسی تبصره ۱۴ لایحه و برخی از بندهای ارجاعی به کمیسیون تلفیق خواهند پرداخت.

منابع هدفمندسازی یارانه‌ها تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابع هدفمندسازی یارانه ها در سال ۱۴۰۲ را تعیین کرده و همچنین به صورت مشروط به دولت اجازه دادند جهت حمایت از صنایع، نسبت به تعدیل نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها و سوخت صنایع اقدام کند.

 نمایندگان مجلس  جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند الف تبصره ۱۴ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الف تبصره ۱۴؛ ۱- تمامی دریافتی‌ها (منابع) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی، منابع حاصل از آب و برق و عوارض گازرسانی (به ترتیب موضوع مواد (۱۲) و (۶۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)) و حق بیمه منازل مسکونی در اجرای مواد (۲) و (۴) قانون ‌تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، به میزان شش میلیون و پانصد و نود و هشت هزار و چهارصد و بیست میلیارد (۶,۵۹۸,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال توسط شرکتهای تابعه وزارت نفت بابت دریافتی حاصل از فروش داخلی ‌فراورده‌های نفتی، دریافتی حاصل از فروش صادراتی ‌فراورده‌های نفتی، دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات ارزش‌افزوده و دریافتی حاصل از خوراک گاز پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع، به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

دولت مجاز است جهت حمایت از صنایع، نسبت به تعدیل نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها و سوخت صنایع مشروط به عدم کاهش منابع مذکور در صدر این جزء اقدام نماید.

۲- منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش‌ افزوده و سهم چهارده و نیم‌ درصد (۱۴/۵%) شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.

۳- عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حاملهای انرژی موضوع بند «الف» ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و پرداختی‌های (مصارف) این تبصره، پس از وصول، ظرف یک‌ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود.

۴_سازمان ‌برنامه‌ و بودجه کشور مکلف است در صورت کسری منابع یارانه نقدی منابع را از سایر محلها تأمین و به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

۵- بانک مرکزی مکلف است تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مسدود کردن حسابهای شرکتهای تابعه وزارت نفت نزد بانکهای تجاری مربوط به منابع ناشی از فروش داخلی ‌فراورده آنها اقدام کند. وجوه این حسابها، به حسابهای خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی منتقل خواهد شد.

مخالفت مجلس با افزایش نرخ خوراک معادن و صنایع بالادستی نفت و گاز

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف بندی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با افزایش نرخ خوراک معادن و صنایع بالادستی نفت و گاز مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند الحاقی یک تبصره ۱۴ در بخش درآمدی را بررسی کردند که مجتبی یوسفی نماینده اهواز پیشنهاد حذف این بند را مطرح کرد. وی در توضیح پیشنهاد خود گفت که با این بند قیمت گازوئیل تحویلی به معادن ۵۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و یک شبه سوخت صنایع هم زیاد می‌شود.

بیگی‌نژاد عضو کمیسیون تلفیق در توضیح این بند به عنوان عضو کمیسیون اظهار کرد: ما در شرایطی هستیم که سال آینده وارد کننده گازوئیل و بنزین می‌شویم لذا ما در کمیسیون انرژی این پیشنهاد را مطرح کردیم که در تلفیق هم رای آورد.

وی ادامه داد: در بخش هزینه‌ای این بند پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته از جمله این‌که الزام در استفاده از کارت سوخت وجود داشته باشد و این‌که ما در اینجا پولی که از صنایع می‌گیریم به خودشان برمی‌گردانیم.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۲۹ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در مجلس بند الحاقی یک تبصره ۱۴ را حذف کردند که در آن آمده بود: «متوسط قیمت نفت گاز تحویلی به معادن، صنایع معدنی و صنایع بالادستی نفت و گاز بابت سوخت معادل ۵۰ درصد متوسط بهای نفت گاز صادراتی تعیین می‌شود.»

۱۰۰ درصد منابع حاصل از صادرات نفت به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ واریز می‌شود

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، بندهای (ج)، (د)، (ه) و (و) تبصره ۱۴ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند:

«ج- منابع ارزی این تبصره بلافاصله توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ میانگین نرخ ارز صادراتی تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز می‌شود.

د- صددرصد (۱۰۰%) منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات پالایشگاه‌های نفت بر اساس برنامه تولید منابع این تبصره به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد ‌خزانه‌داری کل کشور واریز گردد. در صورت کاهش تولید ‌فرآورده‌های اصلی نسبت به برنامه تولید، وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه ‌ذی‌ربط با دریافت و فروش ‌فرآورده‌های ویژه از پالایشگاه‌های مربوط، مقادیر کسری را جبران می‌نماید.

هـ- معادل ‌حق‌العمل جایگاه‌های عرضه ‌فراورده‌های نفتی، سی.ان.جی سهمیه اعتباری بنزین در منابع و مصارف این تبصره محاسبه نشده و مبالغ مذکور حسب مورد از محل فروش سوخت برداشت می‌شود.

و- هزینه‌های انتقال، ذخیره سازی و پخش ‌فرآورده‌های نفتی و حمل و نقل جاده‌ای ‌فرآورده‌های نفتی (نفتکش‌ها) از سرجمع فروش قبل از واریز به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قابل پرداخت است.»

مخالفت مجلس با دادن یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر پیش بینی ساز وکاری برای اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو مخالفت کردند.

 نمایندگان مجلس  در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، پیشنهاد حسین حسین زاده مبنی بر پیش بینی ساز وکاری برای اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو را بررسی و در نهایت با این پیشنهاد مخالفت کردند.

اختصاص ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه «نقدی و معیشتی»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزان یارانه «نقدی و معیشتی» در سال ۱۴۰۲ را ۳۱۵ هزار میلیارد تومان(همت) و تعیین کردند.

 نمایندگان مجلس در جریان بررسی گزارش تلفیق بودجه ۱۴۰۲ در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، ردیف ۲ جزء ۱ بند الف تبصره ۱۴ این لایحه را در بخش هزینه‌ای به شرح زیر تصویب کردند:

«سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف به شرح ذیل متناسب با تحقق دریافتی‌ها (منابع) اقدام نماید. ایفای تعهدات مربوط به پرداخت وجوه موضوع جزء۲ بند الف تبصره ۱۸ مشمول این حکم نمی باشد.

۲-۱- مبلغ سه میلیون و یکصد و پنجاه هزار میلیارد (۳,۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال بابت یارانه نقدی و معیشتی»

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جریان بررسی بخش درآمدی بند الف تبصره ۱۴، درآمدهای حاصل از محل هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۲ را  شش میلیون و پانصد و نود و هشت هزار و چهارصد و بیست میلیارد (۶,۵۹۸,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین کردند.

اختصاص ۶۹ هزار میلیارد تومان به یارانه «دارو»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزان یارانه‌ «دارو» در سال ۱۴۰۲ را ۶۹ هزار میلیارد تومان(همت) تعیین کردند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، ردیف  ۱ جزء ۱ بند الف تبصره ۱۴ این لایحه را در بخش هزینه‌ای به شرح زیر تصویب کردند:

«سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف به شرح ذیل متناسب با تحقق دریافتی‌ها (منابع) اقدام نماید. ایفای تعهدات مربوط به پرداخت وجوه موضوع جزء۲ بند الف تبصره ۱۸ مشمول این حکم نمی باشد.

۱-۱- مبلغ ششصد و نود هزار میلیارد (۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال بابت یارانه دارو.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جریان بررسی بخش درآمدی بند الف تبصره ۱۴، درآمدهای حاصل از محل هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۲ را  شش میلیون و پانصد و نود و هشت هزار و چهارصد و بیست میلیارد (۶,۵۹۸,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تعیین کردند.

اختصاص ۴۵ همت برای پرداخت مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۴۵ همت بابت پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور در سال آتی اختصاص دادند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه ای تبصره ۱۴، جزئی از بند الف تبصره ۱۴ را به تصویب رساندند.

بر اساس این جزء از بند الف تبصره ۱۴؛ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف به شرح ذیل متناسب با تحقق دریافتی‌ها (منابع) اقدام نماید. ایفای تعهدات مربوط به پرداخت وجوه موضوع جزء۲ بند الف تبصره ۱۸ مشمول این حکم نمی باشد.

۱-۳- مبلغ چهارصد و پنجاه هزار میلیارد (۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال بابت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور.

استفاده از کارت سوخت شخصی الزامی می‌شود

نمایندگان مجلس در مصوبه ای وزارت نفت را مکلف کردند که حداقل ۹۰ درصد خودروهای بنزین سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت گاز سوز صرفاً از کارت های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.

 نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بندهای الحاقی ۲ و ۳ تبصره ۱۴ در بخش هزینه ای را به شرح زیر تصویب کردند.

بندالحاقی ۲- شرکت های تابعه وزارت نفت موظفند تمامی دریافت های ارزی و ریالی منابع پیش بینی شده در قانون هدفمندی یارانه ها مندرج در این قانون را به حساب های واحد ریالی و ارزی خزانه نزد بانک مرکزی مفتوحه توسط خزانه داری کل در اجرای اصل پنجاه و سوم(۵۳) قانون اساسی تحت عنوان تمرکز وجوه منابع قانون هدفمندی یارانه ها واریز نماید. وجوه مربوط به عوارض شهرداری ها، دهیاری ها، حق بیمه  مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی از مبادی اولیه وصول منابع مذکور توسط بانک مرکزی با هماهنگی خزانه داری کل کشور شناسایی، تسهیم و به تفکیک و براساس قوانین و مقررات مربوط به دستگاه اجرائی ذینفع براساس بندهای (ب) و (د) ماده(۲۸) قانون الحاق بخشی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) توزیع و به حساب آنها واریز خواهد شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی باید به تمامی دریافتی های حاصل از منابع قانون هدفمندسازی یارانه ها مندرج در این قانون را در اجرای تبصره ذیل ماده(۴۰) قانون محاسبات عمومی با نظارت کامل بر شرکت های دولتی ذی مدخل، از مبادی اولیه وصول منابع با مکانیزم شناسه واریز به حساب های ریالی و ارزی خزانه داری کل کشور واریز نمایند.

وزیر نفت و سازمان برنامه و بودجه در اجرای نظارت عملیاتی و تأمین کامل منابع این بند به مسئولیت اجرای کامل و همکاری با وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی را برای تحقق دریافت ها و تأمین مصارف قانونی پیش‌بینی شده را دارند.

الحاقی ۳- به منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط مکلف است تدبیری اتخاذ نماید که تا پایان شش ماه ابتدائی سال، حداقل ۹۰ درصد خودروهای بنزین سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت گاز سوز صرفاً از کارت های سوخت مختص خودرو استفاده نمایند.

سازوکار مجلس برای ایفای تعهدات سازمان هدفمندی یارانه‌ها

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس، و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۱-۶ بند الف تبصره ۱۴ در بخش هزینه ای را تصویب کردند.

بر این اساس، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف به شرح ذیل متناسب با تحقق دریافتی‌ها (منابع) اقدام نماید. ایفای تعهدات مربوط به پرداخت وجوه موضوع جز ۲ بند الف تبصره ۱۸ مشمول این حکم نمی باشد.

مبلغ چهارصد و هشتاد و پنج هزار و دویست و نود میلیارد (۴۸۵,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال بابت عوارض و مالیات  ارزش‌افزوده ‌فراورده‌های نفتی و گاز طبیعی و  ایفای تعهدات سازمان هدفمندی یارانه ها با اولویت جزء ۲ بند «الف» تبصره(۱۸ )این قانون.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از این در بخش درآمدی بند الف تبصره ۱۴ درآمد ۶ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال را برای اجرای قانون هدفندی تعیین کردند.

تخصیص منابع حاصل از حذف یارانه خانواده‌های غیرمشمول برای یارانه نان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان هدفمندسازی یارانه ها را موظف کردند تا منابع حاصل از حذف یارانه خانواده های غیرمشمول را به تامین یارانه نان و  مستمری خانوارهای پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی اختصاص دهد.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بخش هزینه ای تبصره ۱۴ را بررسی و جزء ۶ بند الف تبصره ۱۴ را به تصویب رساندند.

بر اساس جزء ۶ بند الف تبصره ۱۴؛ سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف است منابع حاصل از حذف یارانه خانواده‌های غیرمشمول حمایت دولت و عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده موضوع جزء ۱-۶ این بند را با تخصیص سازمان صرفاً برای تأمین یارانه نان و بابت مستمری خانوارهای پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی(مبلغ هشت هزار میلیارد (۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال) هزینه نماید.

اختصاص اعتباراتی برای برق‌دارکردن چاه‌های کشاورزی

با تصویب مجلس، اعتباراتی از محل مصارف هدفمندی یارانه ها برای برق دار کردن چاه‌های کشاورزی اختصاص پیدا کرد.

نمایندگان در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور،  جزء ۱-۵ بند الف تبصره ۱۴ در بخش هزینه ای را تصویب کردند.

بر این اساس، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف به شرح ذیل متناسب با تحقق دریافتی‌ها (منابع) اقدام نماید. ایفای تعهدات مربوط به پرداخت وجوه موضوع جزء ۲ بند الف تبصره ۱۸ مشمول این حکم نمی باشد.

مبلغ یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال بابت هزینه تولید، انتقال، برق دار کردن چاه‌های کشاورزی و سوخت لازم جهت چاه‌های کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی، توزیع و فروش فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی و بازپرداخت ایفای تعهدات طرح‌های صرفه جویی ماده(۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از این در بخش درآمدی بند الف تبصره ۱۴ ، درآمد ۶ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال را برای اجرای قانون هدفمندی تعیین کردند.

اختصاص ۵۶ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بالغ بر ۵۶ همت منابع بابت یارانه نان در سال ۱۴۰۲ اختصاص دادند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه ای تبصره ۱۴، جزئی از بند الف تبصره را به تصویب رساندند.

بر اساس این جزء از بند الف تبصره ۱۴؛ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف به شرح ذیل متناسب با تحقق دریافتی‌ها (منابع) اقدام نماید. ایفای تعهدات مربوط به پرداخت وجوه موضوع جزء۲ بند الف تبصره ۱۸ مشمول این حکم نمی باشد.

۱-۴- مبلغ پانصد و شصت هزار میلیارد (۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال بابت یارانه نان.

حذف بند مربوط به عرضه خودرو در بورس از بودجه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف بند مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا از لایحه بودجه موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز(سه شنبه)، پیشنهاد کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف بند الحاقی ۱۳ تبصره ۶ را بررسی و در نهایت با این پیشنهاد موافقت کردند.

سید شمس الدین حسینی، رییس کمیسیون تلفیق مجلس در توضیح چرایی حذف این بند در کمیسیون تلفیق، بیان کرد: اینکه خودرو چگونه و در کجا و به چه قیمتی عرضه شود و ساز وکار اجرایی شورای رقابت چیست خودش قانون دارد. بر اساس بررسی های کارشناسی در کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسیدیم که نیازی نیست این موضوع در بودجه دیده شود.  از آنجا که درآمدی هم از این محل وجود ندارد پس نمی توان هزینه کردی نیز برای آن پیش بینی کرد.

در نهایت نمایندگان با حذف این بند از لایحه بودجه موافقت کردند.

در بند الحاقی ۱۳ تبصره ۶ آمده بود که؛ شرکت‌های خودروسازی داخلی موظفند براساس برنامه تولیدی که وفق بند (۵) ماده (۵۸) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی به تصویب شورای رقابت می رسد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و براساس ضوابط مربوطه عرضه کنند. شورای رقابت موظف است وفق بند (۵) ماده (۵۸) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی تا پایان فروردین ماه سال ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را براساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با درنظر گرفتن هزینه های تحقق و توسعه و هزینه های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی(مورد تأیید حسابرس) محاسبه و دربازه های حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید. شرکت بورس کالا موظف است هشتاد و پنج درصد(۸۵%) مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب ........... نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

دولت مجاز به پرداخت کالابرگ الکترونیکی در کنار یارانه نقدی و معیشتی شد

با تصویب مجلس، دولت اجازه دارد در سال آینده که علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، کالابرگ الکترونیکی به خانوارهای مشمول پرداخت کند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با پیشنهاد محسن دهنوی نماینده تهران برای الحاق یک بند به تبصره ۱۴ موافقت کردند.

بر این اساس دولت مجاز است از محل منابع تبصره ۱۴ و ردیف اعتباری  ۵۳۰۰۰۰ -۱۹ جدول شماره ۹ این قانون به منظور جبران کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین درآمدی ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۲ علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیکی به خانوارهای مشمول پرداخت کند.

آیین‌نامه اجرایی این بند شامل نحوه تعیین خانوارهای مشمول با اولویت پنج دهک پایین درآمدی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (مسئول)، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در توضیح پیشنهاد خود گفت که با توجه به تورم موجود قدرت خرید مردم به نسبت خردادماه کاهش پیدا کرده و جبران آن در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کفاف تامین مایحتاج خانواده را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: دولت در این باره دغدغه دارد و این موضوع با هماهنگی دولت تهیه شده است آیین‌نامه را هم دولت می‌نویسد اولویت دادن کالابرگ از دهک‌های یک تا پنج است.

علی بابایی کارنامی نماینده ساری به عنوان مخالف پیشنهاد اظهار کرد: تجربه نشان داده که اینها به افراد ذینفع نمی‌رسد نمونه آن یارانه معیشتی است که بعضا کارگران از آن برخوردار نشده‌اند. با این موارد تنها توقع در جامعه ایجاد می‌کنیم آن هم در شرایطی که خط فقر ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان شده است.

احمد محرم‌زاده نماینده اهر در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق گفت که مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند و تورم و گرانی به آنها فشار آورده است.

بابک افقهی مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: از ۶۳۲ همت مربوط به منابع هدفمندی در سال ۱۴۰۱، ۱۷۷ همت هنوز محقق نشده است.

وی اضافه کرد: ما به دلیل اصرار مجلس شورای اسلامی برای دادن کالابرگ آن را به صورت اختیاری در چهار استان اجرایی کردیم اما مورد استقبال قرار نگرفت چون مردم می‌خواهند خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند و ترجیح‌شان گرفتن یارانه نقدی است.

شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق گفت که فشار روی خانواده‌ها زیاد است و باید اقدامی صورت گیرد در این حکم تکلیف برای دولت ایجاد نشده و تنها اجازه داده شده است.

به گزارش ایسنا، در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۶۹ رای موافق، ۲۷ رای مخالف و شش رای ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.

تکلیف مجلس به وزارت نفت برای توزیع گاز مایع و نفت سفید

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نفت را موظف کردند تا نسبت به توزیع گاز مایع و نفت سفید به مصرف کنندگانی که به شبکه سراسری گاز طبیعی دسترسی ندارند و یا در مقاطعی از سال با تشخیص وزارت نفت امکان تحویل گاز طبیعی به آنها وجود ندارد و مجبور به استفاده از سوخت مایع می‌باشند، از طریق سامانه درخواست ‌فراورده‌های نفتی (سدف) یا کارت الکترونیک کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلتمی در جریان جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس، بخش هزینه ای تبصره ۱۴ لایحه را بررسی کرده و بند های ب،ج، ه، د تبصره ۱۴ را به تصویب رساندند.

بر اساس بند ب‌ تبصره ۱۴؛ ‌وزارت نفت از طریق شرکت های تابعه موظف است نسبت به توزیع گاز مایع و نفت سفید به مصرف کنندگانی که به شبکه سراسری گاز طبیعی دسترسی ندارند و یا در مقاطعی از سال با تشخیص وزارت نفت امکان تحویل گاز طبیعی به آنها وجود ندارد و مجبور به استفاده از سوخت مایع می‌باشند، از طریق سامانه درخواست ‌فراورده‌های نفتی (سدف) یا کارت الکترونیک اقدام نماید. همچنین وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت نفت و وزارت کشور و پلیس راهور و سایر دستگاههای مربوط موظفند تا پایان سال ۱۴۰۲ نسبت به اجرای حداقل پنجاه درصد (۵۰%) سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) برای ناوگان دیزلی حمل بار برون‌شهری صددرصد(۱۰۰%) برای ناوگان اتوبوس برون شهری اقدام نماید. وزارت نفت مکلف است ناوگان دارای اولویت را طی سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون تعیین نماید. آیین‌نامه ‌اجرائی این تبصره توسط سازمان ‌برنامه‌وبودجه کشور با همکاری وزارتخانه‌های نفت، راه و شهرسازی و کشور پیشنهاد و به‌تصویب‌ هیأت وزیران می‌رسد.

بر اساس بند ج تبصره ۱۴؛ منابع ارزی این تبصره بلافاصله توسط شرکتهای تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ میانگین نرخ ارز صادراتی تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز می‌شود. منابع این تبصره پس از تأمین ‌به‌صورت کامل بابت مصارف مندرج در این تبصره به مصرف رسیده و ‌هزینه‌کرد آن در غیرمصارف یاد شده تخلف محسوب می‌شود. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است گزارش اقدامات را هر سه ماه یک بار به کمیسیون ‌برنامه‌وبودجه و محاسبات ارائه نماید.

بر اساس بند د تبصره ۱۴؛صددرصد (۱۰۰%) منابع حاصل از فروش داخلی و صادرات پالایشگاههای نفت بر اساس برنامه تولید منابع این تبصره به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد ‌خزانه‌داری کل کشور واریز گردد. درصورت کاهش تولید ‌فراورده‌های اصلی نسبت به برنامه تولید، وزارت نفت از طریق شرکتهای تابعه ‌ذی‌ربط با دریافت و فروش ‌فراورده‌های ویژه از پالایشگاههای مربوط، مقادیر کسری را جبران می‌نماید. دستورالعمل این بند توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارتخانه‌های نفت و امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌شود.

بر اساس بند هـ تبصره ۱۴؛ معادل ‌حق‌العمل جایگاه‌های عرضه ‌فراورده‌های نفتی، سی.ان.جی سهمیه اعتباری بنزین در منابع و مصارف این تبصره محاسبه نشده و مبالغ مذکورحسب مورد از محل فروش سوخت برداشت می‌شود. پرداخت هرگونه مبلغی تحت عنوان شرکتهای زنجیره ای (برند) یا هر عنوان دیگری که صرفاً واسطه بین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی (سی.ان.جی) می باشد ممنوع است.

اختصاص هزار میلیارد تومان منابع به صندوق امداد ولایت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هزار میلیارد تومان منابع برای صندوق امداد ولایت به منظور پرداخت تسهیلات خرد و قرض الحسنه به نیازمندان تخصیص دادند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز(سه شنبه) و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۷ بند الف تبصره ۱۴ در بخش هزینه ای را به تصویب رساندند.

بر اساس جزء ۷ بند الف تبصره ۱۴؛ مبلغ ده هزار میلیارد(۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال از محل مازاد درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها نسبت به جزء (۱) بند (الف) این تبصره جهت پرداخت تسهیلات خُرد و قرض الحسنه به نیازمندان به صندوق امداد ولایت درصورت تحقق مازاد اختصاص می‌یابد

سقف پرداختی کارکنان کشوری و لشکری تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی  جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، بند د تبصره ۱۲ این لایحه را در بخش هزینه‌ای به شرح زیر تصویب کردند:

«د- سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه در سال از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان درسال ۱۴۰۲ به گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای ‌هیأت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی در کلیه مناطق کشور به میزان پانصد و پنجاه میلیون (۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰)ریال است. پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیأت‌علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و همچنین شرکت‌ها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهادهای عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است. کارانه گروه پزشکی، فوق‌العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق اشعه پرتوکاران سازمان انرژی اتمی، حق‌التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری، راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریس اعضای هیأت‌علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی، حق محرومیت از مطب (تمام وقت جغرافیائی)، اعضای هیأت علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و عیدی پایان سال و همچنین بیمه بازنشستگی ایثارگران و معافیت مالیاتی موضوع مواد (۳۷) و (۵۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از حکم این جزء مستثنی است. در سایر موارد خاص، به پیشنهاد شورای حقوق و دستمزد و تصویب هیأت‌ وزیران اقدام می‌شود.»

پایان ماراتن بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس

نمایندگان مجلس از ۶ اسفندماه وارد بررسی جزییات بایجه بودجه ۱۴۰۲ شدند؛ ابتدا بخش های درآمدی بودجه به تصویب رسید و بعد از آن بخش های هزینه ای در مجلس تصویب شد.

بالاخره بعد از ۱۰ روز تکلیف دخل و خرج دولت در سال آینده مشخص شد.

اکنون مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به شورای نگهبان ارجاع می شود و بعد از آن مجلس به بررسی ایرادات شورای نگهبان می پردازد.بعد از رفع ایرادت شورای نگهبان، پرونده دخل و خرج دولت در سال آینده بسته می شود.