۰ نفر

در جریان بررسی بودجه؛

تکلیف مجلس به دولت برای واگذاری برخی از شرکت های دولتی / ساز و کار واگذاری بنگاه های دولتی نیز مشخص شد

۶ اسفند ۱۴۰۱، ۱۷:۱۷
کد خبر: 703218
تکلیف مجلس به دولت برای واگذاری برخی از شرکت های دولتی / ساز و کار واگذاری بنگاه های دولتی نیز مشخص شد

نمایندگان مجلس در مصوبه ای دولت را مکلف به واگذاری شرکت های دولتی کردند که کمتر از ۲۰ درصد در آن سهام دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) و در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی، جز ۲ بند (ی) تبصره ۲ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، دولت مکلف است جهت ساماندهی وضعیت شرکت‌های دولتی، ظرف پنج ماه از ابلاغ این قانون نسبت به واگذاری شرکتهایی که دولت به صورت مستقیم یا با یک واسطه یا بیشتر، کمتر از ۲۰ درصد سهام آن را در اختیار دارند با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی اقدام کرده و سهام خود را در قالب شرکتهای سهامی عام طرح (پروژه) یا سایر روشهای واگذاری از طریق بازار سرمایه واگذار نماید.

سازوکار مجلس برای واگذاری بنگاه های دولتی

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) بندهای الحاقی ۵، ۶ و ۸ به تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش درآمدی را تصویب کردند.

بند الحاقی ۵ - به دولت اجازه داده می شود ۲۰ درصد سهام و سهم الشرکه خود در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان را واگذار کند.

بند الحاقی ۶ - دولت موظف است از محل باقی مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سقف ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۰.

بند الحاقی ۸- دولت مکلف است بنگاه های دولتی مشمول گروه های ١ و ٢ موضوع ماده ۲ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را پس از احراز صلاحیت حرفه‌ای و اهلیت فنی و مالی و همچنین عدم بدهی معوق متقاضی به نظام بانکی سازمان خصوصی سازی و صندوق‌های بازنشستگی با رعایت ماده ۶۳ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با رعایت جز ٢ بند (د) سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار نماید.