۰ نفر

عضو کمیسیون اقتصادی در گفت و گو با اقتصادآنلاین؛

افرادی برای اقتصاد تصمیم می‎ گیرند که اقتصاد نمی فهمند! / کسی با ۶ واحد خرد و کلان و ۱ واحد اقتصاد پیشرفته اقتصاددان نمی شود

۵ اسفند ۱۴۰۱، ۹:۴۸
کد خبر: 702951
افرادی برای اقتصاد تصمیم می‎ گیرند که اقتصاد نمی فهمند! / کسی با ۶ واحد خرد و کلان و ۱ واحد اقتصاد پیشرفته اقتصاددان نمی شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: علت این وضعیت نابسامان اقتصادی این است که افرادی برای این اقتصاد تصمیم می‌گیرند که اصلاً اقتصاد نمی‌فهمند. هر کسی شش واحد اقتصاد کلان و خرد و یک واحد اقتصاد پیشرفته در دوره فوق لیسانس پاس کرد که اقتصاددان نمی‌شود.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با اقتصادآنلاین در خصوص طرح موضوع حباب قیمت‌ها گفت: این نوع توجیهات قابل قبول نیست، در حال حاضر سایه یک اقتصاد بیمار شتر، گاو و پلنگ بالای سر ما است.

وی در ادامه بیان کرد: این اقتصاد کمونیستی، لیبرال و حتی  اسلامی نیست. مخلوطی از همه اینها است و شبیه به هیچ کدام هم نیست،  ما باید الگوی اقتصادی خودمان را تعریف کنیم. 

این نماینده ادعا کرد: ما یک اقتصاد مبتنی بر ارزش‌های اسلامی می‎‌خواهیم که همزمان یک اقتصاد پیشرو نیز باشد و خوشبختی را برای مردم به ارمغان بیاورد. توسعه و رفاه تعاریف و چارچوبی دارد. این اقتصاد باید بتواند رفاه استاندارد و پیشرفت برای مردم به ارمغان بیاورد. همچنین در سایه پیشرفت اقتصادی فرهنگمان را حفظ و حراست کنیم و از نظر دفاعی به اندازه کافی قوی باشیم و تکنولوژی را پیشرفته کنیم. همچنین خدمات اجتماعی مانند بیمه و بهداشت و درمان برای همه موجود باشد. انتظار ملت از اقتصاد این است. در حال حاضر این اقتصاد نمی‌تواند این را به ما بدهد. 

در خصوص اشکالات اقتصادی در ایران مرحبا گفت: علت این وضعیت نابسامان اقتصادی این است که افرادی برای این اقتصاد تصمیم می‌گیرند که اصلاً اقتصاد نمی‌فهمند. هر کسی شش واحد اقتصاد کلان و خرد و یک واحد اقتصاد پیشرفته در دوره  فوق لیسانس پاس کرد که اقتصاددان نمی‌شود. 

در ادامه بیان کرد: ما تصمیم می‎گیریم سیاست‌های ارزی را درست کنیم، بعد واردات محدود می‌شود. در واقع یک سیاست را می‎خواهیم درست کنیم، یک جای دیگر خراب می‎شود. هر عقل سلیمی می‌تواند این نا بسامانی را درک کند. 

در مورد سیاست‌های ارزی مرحبا اظهار داشت: ما ۴۰ سال است که یک سیاست را اجرایی می‌کنیم و نفر بعدی که می‎آید، می‎گوید این سیاست غلط است و آن را رد می‌کند. الان سیاست سال ۹۷ و ۹۸ را اجرا کردند باز همان نتیجه را داد. وقتی می‎گویند قیمت‎ها حباب است، باید حل کنند به نظر من طرح این موضوع که قیمت‌ها حباب است توجیهی برای کم‌کاری و ندانم‌کاری است. 

مرحبا در پایان مطرح کرد: به هر حال نمایندگان مردم از وضعیت راضی نیستند. آنها به نحوه مدیریت اقتصادی کشور انتقاد دارند. به دولت گوشزد کردیم که مردم از وضعیت موجود راضی نیستند و طبیعتاً نمایندگان مردم که حرف مردم را می‌زنند نیز از وضعیت ناراضی هستند و در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی وضعیت هستیم.