۰ نفر

گفت و گوی اقتصادآنلاین با عضو کمیسیون عمران؛

قرار بود بانک ها ۲۰ درصد منابع خودشان را به مسکن بدهند اما نشد / قول دولت در مسکن با همه سختی‌هایی که داریم شدنی است

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۱۸
کد خبر: 701471
قرار بود بانک ها ۲۰ درصد منابع خودشان را به مسکن بدهند اما نشد / قول دولت در مسکن با همه سختی‌هایی که داریم شدنی است

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: همه بحث‌ ما این است که بتوانیم روند ساخت مسکن را تسریع کنیم، چون تا امروز این روند غیرقابل قبول بوده است.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی‌راد؛ احمد دنیامالی، عضو  کمیسیون عمران گفت: در بحث یک میلیون مسکن، کسانی که در این حوزه اظهارنظرهای مختلفی می‌کنند، گفتند قرار است دولت همه را بسازد؛ در حالی که اینطوری نیست. دولت قرار است نقش تسهیل‌گر داشته باشد. طبیعتاً براساس آمارهایی که ما داریم چیزی حدود ۴۰۰هزار مسکن به کمک خود مردم احداث می‌شود. 

وی در ادامه بیان کرد: بحث ما این است که شرایط تسهیلات را در ساخت مسکن مهیا کنیم. به یک شکلی باید در این بخش کمک کنیم و یارانه بدهیم که این بخش فعال شود و نتیجه این باشد که بتوانیم مسکن ارزان قیمت تولید کنیم تا مردم از فشار مضاعفی که الان قرار گرفتند در بحث اجاره‌بها خارج شوند. 

دنیامالی اشاره کرد: در واقع کسانی که شرایطش را دارند صاحب مسکن بشوند. ایجاد این شرایط کار راحتی نیست. قرار بود امسال بانک‌ها ۲۰ درصد منابع خودشان را تخصیص بدهند که اینکار صورت نگرفته و درصد کمی از این تکلیف را انجام دادند؛ ولی ما داریم تلاش می‌کنیم با تقویت صندوق مسکن که کار آن بازگرداندن بخشی از سودی است که بانک‌ها موظف شدند از مردم نگیرند و دولت قرار شده پرداخت کند، شرایط را درست کنیم. 

دنیامالی با اشاره به تلاش مجلس و دولت در خصوص ساخت مسکن گفت: همه بحث‌ ما این است که بتوانیم این روند را تسریع کنیم، چون تا امروز این روند غیرقابل قبول بوده است. دولت قول‌هایی داده و وزارت راه و شهرسازی تلاش‌هایی را انجام می‌دهد. در بعضی از استان‌ها و شهرها اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است. آنچه که در حال حاضر این بخش نیاز دارد منابع در گردش است.

وی اظهار کرد: در ایجاد شرایط برای ساخت مسکن اتفاق نظر بین دولت و مجلس است. بخش مسکن که دولت قولش را داد تبدیل به قانون شده و ما اعتقاد داریم اگر قانون درست اجرا شود با همه سختی‌هایی که ما داریم ولی این کار شدنی است، حال شاید مقداری از لحاظ زمانی طولانی‌تر شود. در کل علی‌رغم تمام مشکلاتی که در مسکن مهر بوده، مردم راضی هستند. ما باورمان این است که دولت باید تسهیلات در اختیار بگذارد و مسکنی ساخته شود که اکثر جامعه بتوانند از آن برخوردار باشند. بحث ما این است که تسهیلات ارزان و زمین تقریباً با قیمت پایین در خدمت اقشاری قرار بگیرد که بتوانند از این مزیت استفاده کنند و صاحبخانه بشوند.

نایب رئیس دوم کمیسیون تلفیق در خصوص طرح مولدسازی گفت: اگر اراضی مازاد را دولت بخواهد بفروشد، اتفاقاً به کاهش قیمت زمین و مدیریت قیمت‌ها کمک می‌کند. ما در مورد اراضی مازاد بحث داریم. از نظر من تدبیر مولدسازی، تدبیر درستی است و ما باید در قالب این تدبیر بخشی از کسری بودجه را تامین کنیم. بدون شک نظارت بر این بخش وجود دارد، ولی به نظر من کار مولدسازی شرایطی را به وجود می‌آ‌ورد که هم بخشی از کسری بودجه را تامین کنیم، هم اینکه منجر به کاهش قیمت زمین و ملک می‌شود.

دنیامالی در انتها افزود: بحث مولدسازی را سران سه قوه تصمیم گرفتند، برخی همکاران من در مجلس به این طرح انتقاد دارند. ولی من اعتقاد دارم در این شرایط اقتصادی که وضعیت تورم ما شدیداً نگران کننده است، اگر بتوانیم کسری بودجه را به جای فروش اوراق و چاپ پول بدون پشتوانه از طریق مولدسازی پوشش دهیم، کار مناسبی است. طبیعتاً این پول را از نقدینگی مردم جمع می‌کنیم و از آن سو پول‌پاشی انجام نمی‌شود. لذا از جهاتی این کار به نفع کنترل تورم است و به نظر می‌آید ما باید کمک کنیم این اتفاق خوب صورت بگیرد.