۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت مجلس در گفت و گو با اقتصادآنلاین:

عربستان وقتی نیاز دارد به ایران متمایل می‌شود، ولی بعد از حل مشکل شیوه دیگری اتخاذ می‌کند

۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۴۱
کد خبر: 700625
عربستان وقتی نیاز دارد به ایران متمایل می‌شود،  ولی بعد از حل مشکل شیوه دیگری اتخاذ می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: معمولاً سعودی‌ها بعد از انقلاب اسلامی هر جا مشکل و نیاز به جمهوری اسلامی داشته‌اند، به سمت ایران آمدند. ولی وقتی مشکلشان حل می‌شود، شیوه‌های دیگری را اتخاذ می‌کنند.

اقتصادآنلاین - پرستو بهرامی راد؛ به گزارش خبرگزاری دولتی سبا، وابسته به دولت مرکزی یمن معمر الاریانی، وزیر اطلاعات و فرهنگ یمن گفته است ایران به سدی بر سر راه پایان دادن به جنگ در کشورش تبدیل شده است. برای بررسی چنین ادعایی اقتصادآنلاین با محمود عباس زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به گفتگو پرداخته است.

عباس زاده بیان کرد: یکی از سیاست‌های اصولی ما عدم دخالت در امور داخلی کشورها است، بویژه همسایگان. 

وی در ادامه توضیح داد: ما به امنیت آنها کمک می‌کنیم. آنچه که ما دنبال می‌کنیم عدالت و عدم دخالت بیگانگان در منطقه ما است. در تحقق این اصول، کسانی که کمک بخواهند به سویشان یاری می‎رسانیم. هیچ کجا خواهان جنگ نبودیم و همه جا از صلح و عدالت دفاع کردیم. 

این نماینده در ادامه مطرح کرد: هر زمانی به هر گروه، مجموعه و کشوری کمک کردیم، برای تحقق صلح و تامین امنیت آنها بوده است. اهل دخالت در امور داخلی هیچ کشوری نیستیم. البته نمی‌دانم منظور ایشان چه بوده است، ولی ما به ملت‌ها اگر رسماً کمک بخواهند کمک می‌کنیم. چارچوب ما احترام به ملت‌ها، کمک به امنیت، خواست، مطالبات، عدالت و صلح آنها است.

در خصوص روند مذاکرات ایران و عربستان عباس زاده گفت: از طرف ما گفتگو هیچ منعی ندارد. معمولاً سعودی‌ها بعد از انقلاب اسلامی هر جا مشکل و نیاز به جمهوری اسلامی داشته‌اند، به سمت ایران آمدند. ولی وقتی مشکلشان حل می‌شود، شیوه‌های دیگری را اتخاذ می‌کنند. 

در ادامه تصریح کرد: ما با همسایگانمان بویژه آنهایی که قدرت بیشتری دارند به ایجاد ارتباط و برداشتن موانع اعتقاد داریم و این راه را دنبال هم می‌کنیم. تقویت ارتباط حسن‌ نیت و جدیت می‌خواهد. ما از سعودی‌ها انتظار داریم در این زمینه با حسن نیت و جدیت موضوع را پیگیری کنند.

عباس زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران فراترین قدرت منطقه است. اقتدار سخت و نرم دارد و هیچ مناسباتی در منطقه بدون حضور ایران شکل نمی‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران در منطقه پای حضور بیگانگان را قطع کرد. انتظار داریم کشورهای همسایه در این زمینه کمک کنند. ما اعتقاد داریم امنیت منطقه منوط به حضور و مشارکت همه کشورهای منطقه است. امنیت تزریقی نیست که قدرت های فرا منطقه‌ای بیایند تزریق کنند. برهمین راستا به همسایگان توصیه می‌کنیم در کنار جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت منطقه و برای تحقق صلح در منطقه و حقوق مردم قرار بگیرند. 

این نماینده در انتها آقای محقق داماد را به مناظره دعوت کرد. برای سخنانی که چند روز گذشته از ایشان در خصوص مجلس شورای اسلامی پخش شده است.