۰ نفر

وصول پرونده شکایت از رییس جمهور سابق به دستگاه قضایی

۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۴۰
کد خبر: 682872
وصول پرونده شکایت از رییس جمهور سابق به دستگاه قضایی

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به بررسی پرونده شکایت از رئیس‌جمهور سابق در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: ۲ مورد از این شکایات یعنی مداخلات ارزی و موضوع بورس به دستگاه قضایی واصل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با اشاره به اقدامات کمیته سیاسی کمیسیون اصل ۹۰ افزود: نسبت به جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک پرونده‌هایی در دست بررسی و پیگیری است که توانسته در زمینه حقوقی کمک خوبی به وزارت امور خارجه باشد. همچنین پرونده‌هایی در مورد قانون اقدام راهبردی و بحث FATF داشته‌ایم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به حوادث اخیر کشور نیز عنوان کرد: در کمیسیون پرونده‌ای را در این خصوص در دست بررسی داریم و نشستی با دادستان کل کشور برای این منظور برگزار شد و حوادث چند وقت اخیر کشور مورد بررسی قرار گرفت.

پژمانفر بیان کرد: همچنین ما در حال پیگیری پرونده‌ای در خصوص ایجاد یک تحول بنیادین در خدمت وظیفه عمومی هستیم و در تلاشیم سربازی به معنای متداول امروز برچیده شود. برای این منظور جلساتی با ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع و کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شده است. به اعتقاد ما لازم است با افزایش حقوق سربازان، آنان را با قرادادهای پنج ساله یا بیشتر به کار گرفت و اگر در حوزه نظامی استخدام شدند، می‌توان از تجربیات و توانمندی آنان استفاده کرد.

وی با اشاره پیگیری‌های کمیسیون اصل ۹۰ برای بازگشت ارزهای حاصل صادرات غیر نفتی اضافه کرد: همچنین پرونده‌ای در مورد اتباع بیگانه در دستور کار است. با ورود کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع صدور کارت‌های ملی تاکنون هفت میلیون کارت ملی به دست مردم رسیده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به مشکلات موجود در مورد حقابه ایران از رود هیرمند ادامه داد: به واسطه حضور طالبان در افغانستان، میزان حقابه‌ای که از رود هیرمند به سمت ما روانه می‌شد، محقق نشده است. این هم یکی از پرونده‌های در حال پیگیری در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس است.

وی با اشاره به ورود کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع تهدیدات بیولوژیکی نیز اظهار کرد: این هم از موضوعاتی است که در ذیل موضوع پدافند غیر عامل در حال بررسی است. همچنین نسبت به بررسی عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت خارجه در مورد دیپلماسی اقتصادی ورود پیدا کرده‌ایم. باید توجه داشت نصب رایزن‌های اقتصادی یک ضرورت در سفارتخانه‌هاست و از این طریق می‌توان تبادلات اقتصادی کشور با سایر کشورها را مورد پیگیری قرار دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت فعال‌سازی سامانه‌هایی به منظور شکل‌گیری شفافیت اظهار کرد: شفافیت بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. قبلا این کارها انجام نمی‌شد و گاهی رانت‌هایی شکل می‌گرفت. شهرداری‌ها و تمام نهادهای عمومی غیردولتی ملزمند معاملات خود را به سامانه ستاد منتقل کنند.

پژمانفر با اشاره به بررسی پرونده‌ای در مورد عملکرد وزارت نیرو در حوزه آب در کمیسیون اصل ۹۰ عنوان کرد: ما در حال بررسی عملکرد سدها، چاه‌ها و انتقال آب در کشور نیز هستیم. همچنین موضوع انتقال آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها از بندر عباس و دریای عمان یکی از مباحث مهمی است که کمیسیون به آن ورود پیدا کرده است. هفته گذشته در بررسی یکی از سدهای کشور که چندین هزار میلیارد هزینه صرف ایجادش شده بود، متوجه مشکلاتی شده و از ادامه فعالیت آن ممانعت کردیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی چک‌های الکترونیک هم بیان کرد: امروز تعداد زندانیان چک نسبت به گذشته به یک‌سیزدهم کاهش یافته و چک معنای واقعی خود را یافته است. همچنین سامانه جامع حدنگار از دیگر پرونده‌هایی است که نشست‌هایی در رابطه با آن برگزار شده است.

عضو مجمع نمایندگان استان با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای کاهش جمعیت کیفری کشور گفت: همچنین ما نظارت بر عملکرد سازمان‌های امور زندان‌ها را در دستور کار داریم. موضوع تغییر کاربری زمین‌های زراعی، اسقاط خودرو و نظارت بر کیفیت هوا نیز از دیگر موضوعات مورد بررسی در کمیسیون است.

پژمانفر با بیان اینکه یکی دیگر از پرونده‌های کمیسیون اصل ۹۰ موضوع علت عدم توسعه میادین نفت و گاز است، خاطرنشان کرد: همسایگان در حال برداشت از این میادینند و ما در حال بررسی هستیم که اگر کوتاهی‌های در راستای توسعه برداشت کشورمان از میادین مشترک صورت گرفته، پیگیری شود.

وی با اشاره به ورود کمیسیون به بحث مصرف بی‌رویه سموم و کودهای شیمیایی، افزود: پرونده دیگری در ارتباط با تبدیل وضعیت ایثارگران داریم. همچنین در پرونده‌ای در مورد شرکت مخابرات، مقرر شده این شرکت دیون خود نسبت به بازنشستگان و کارمندان خودش پرداخت و تبدیل وضعیت ایثارگران را اجرا کند. افزایش تعرفه نیز باید به سمت اجرای فیبر نوری و افزایش سرعت اینترنت حرکت کند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: بر خلاف تمام دنیا در کشور ما بر اساس سیاست‌های غلط بیش از ۸۰ درصد مردم ما از اینترنت همراه و کمتر از ۲۰ درصد از ADSL استفاده می‌کنند. ما باید به سمت توسعه فیبر نوری حرکت کنیم. وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات برای این موضوع باید اقدامات جدی انجام دهد تا سرعت اینترنت افزایش و قیمت آن کاهش یابد.

پژمانفر با اشاره به ورود کمیسیون اصل ۹۰ به بحث کمبود دارو و برگزاری جلسات متعدد، گفت: موضوع بعدی بحث برگشت مابه‌التفاوت ارز ترجیحی است. برخی کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد اما با نرخ ارز آزاد وارد شبکه توزیع شد. مابه‌التفاوت این نرخ بین ۴۰ تا ۵۰ همت است. تلاش داریم این عدد به خزانه برگردد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در مشهد، تصریح کرد: یکی از این اقدامات حضور در حاشیه شهر است که تا کنون بیش از ۳۰ جلسه برای بررسی مشکلات با حضور مسئولان مربوطه برگزار شده است. همچنین تشکیل میز خدمت نیز باید توسعه یابد.

نماینده مردم مشهد با اشاره به اقداماتی نظیر ساخت کتابخانه و سالن ورزشی در حاشیه شهر، اظهار کرد: ما به حل مشکلات نقاطی نظیر قلعه وکیل‌آباد و آبکوه ورود پیدا کردیم و امروز رضایتمندی مردم آبکوه نسبت به گذشته افزایش یافته است. در مورد آبکوه یک هیاتی با محوریت فرماندار و شهردار تشکیل شده است و املاک این منطقه در حال قیمت‌گذاری است و از ضایعات‌فروشی در این مناطق نیز جلوگیری می‌کنیم. همچنین موضوع نوسازی منطقه حر عاملی نیز در دستور کار است. در مورد بافت پیرامونی اطراف حرم نیز ما در تلاش  هستیم نگذاریم روند گذشته که منجر به کوچ مردم این منطقه شده بود، تکرار شود.

پژمانفر با اشاره به ارتفاعات جنوب مشهد، عنوان کرد: این مناطق برای شهر ارزشمند اند. این منطقه به لحاظ کریدور ورود هوا به مشهد حائز اهمیت است و به شدت مخالف مرتفع‌سازی در این نقاط هستیم، چراکه موجب آسیب‌های زیست‌محیطی می‌شود. با توجه به تصمیمات گرفته شده در سطح ملی، ما دیگر کمربندی در ارتفاعات جنوبی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به حائز اهمیت بودن منطقه کشف‌رود، اظهار کرد: در خصوص آلایندگی پساب‌ها در مسیر رودخانه‌ها، ما در تهران پرونده‌ای را تشکیل داده‌ایم، چراکه این موضوع در بسیاری از کلانشهرها وجود دارد. در تهران وزیر کشور و در مشهد استاندار متولی این امر است. متاسفانه امروز ۴۰۰ تانکر در کشف‌رود تخلیه فاضلاب می‌کنند. ما در تلاشیم در یک بازه زمانی مشخص استاندار به این مسئله ورود پیدا کند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به بحث امنیت غذایی، خاطرنشان کرد: در قبل از ۱۲ مرداد، از آردی که در نانوایی‌ها توزیع می‌شد، حدود ۱۸ درصد سبوس‌گیری می‌شد. این سلامت آرد را از بین می‌برد. امروز اما با پیگیری‌های انجام شده، از آردهای نانوایی‌ها نهایتا ۱۰ درصد سبوس‌گیری می‌شود.

پژمانفر با اشاره به مشکلات عشایر، عنوان کرد: در کلات که منطقه‌ای عشایرنشین است، یک خانوار عشایری ثبت نشده است. با پیگیری‌های انجام شده، قرار شد آمار عشایر کلات گرفته شد و امروز بر اساس آمار ۲۴۰۴ خانوار عشایر در کلات ثبت شده است و این باعث می‌شود این خانوارها بتوانند از امتیازات عشایری استفاده کنند.

وی با اشاره به موضوع دشت مشهد، اضافه کرد: سیاست‌های غلط در حوزه آب باعث بحران‌های جدی در دشت مشهد شده است. مداخلات دولت در حوزه‌های مختلف کار را پیچیده‌تر کرده است. در همین حوزه آب اگر کار به دست مردم سپرده می‌شد، تا به این حد آسیب ایجاد نمی‌شد. اگر برنامه‌ریزی‌های لازم انجام نشود، تابستان وضعیت سختی خواهیم داشت. با ترکمن‌ها برای برداشت کمتر از سدهای مشترک در حال صحبت هستیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی در مورد تخلفات رئیس جمهور سابق، گفت: دو پرونده مداخلات رئیس جمهور سابق ارزی و عملکرد دولت او در حوزه بورس، به دستگاه قضایی ارسال شده است و منتظر ورود دستگاه قضایی هستیم. ما نباید همواره مردم را مقصر بدانیم. ما باید صدای اعتراضات را بشنویم و امروز بسیاری از معترضین، اعتراضشان در مورد مسئله مسکن و اشتغال است.

پژمانفر با تاکید بر اینکه ما انتظار داریم دادگاه‌های مسئولین دولت سابق برگزار شود، ادامه داد: در مسائل بورس حدود ۴۰ میلیون ایرانی لطمه خوردند؛ طبیعتا انتظار می‌رود این پرونده به صورت علنی بررسی شود و مردم در جریان روند آن قرار گیرند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تصویب طرح تحقیق و تفحص از استانداری خراسان رضوی در مجلس، عنوان کرد: نمایندگان این حق را دارند که بر نهادهای مختلف نظارت کنند. در مورد طرح تحقیق و تفحص از استانداری خراسان رضوی تمام نمایندگان استان مشارکت نداشتند. من چندان در جریان جزئیات این طرح نیستم، چراکه به تازگی تصویب شده است و هنوز هم تیمی برای بررسی آن انتخاب نشده است.

تحقق درصد بسیار کمی از اعتبارات تخصیص یافته به استان در سفر استانی رئیس جمهور

نماینده مردم مشهد در مجلس در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد اعتباراتی که در سفر استانی رئیس جمهور به خراسان رضوی تخصیص یافت، افزود: متاسفانه تا کنون درصد بسیار کمی از این اعتبارات محقق شده است و ما انتظار داریم سازمان برنامه و بودجه ورود جدی‌تری به این موضوع داشته باشد.

پژمانفر در پاسخ به سوالی در مورد بدهکاران بانکی و مالیاتی، اظهار کرد: مقرر شده است سازمان امور مالیاتی حداقل ۱۰ نفر از بالاترین بدهکاری‌های مالیاتی را به ما معرفی کند تا نسبت به این قضیه ورود پیدا کنیم. همچنین در قانون بودجه امسال مسئله بدهکاران بانکی دیده شده بود و دو گزارش در این خصوص در خرداد و شهریور از سمت بانک‌ها به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال شد. ما پیگیر افشای اسامی بدهکاران بانکی هستیم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ همچنین در مورد گزارشی که قرار بود از سمت استانداری در خصوص کشف‌رود منتشر شود، بیان کرد: هنوز گزارش رسمی به ما داده نشده است. گزارش غیررسمی در مورد عملکرد دستگاه‌های مربوطه به ما واصل شده است و ما در حال پیگیری هستیم. اگر ما در کمیسیون اصل ۹۰ حس کنیم در ارسال گزارش رسمی از سمت استانداری کوتاهی صورت می‌گیرد، نسبت به آن ورود پیدا خواهیم کرد. همین الآن هم استانداری به دلیل عدم ارسال رسمی در زمان مقرر، مرتکب تخلف شده است.

تصویب بودجه سال آینده به صورت چند دوازدهم

پژمانفر در مورد بودجه سال آینده، تصریح کرد: چون هنوز برنامه هفتم توسعه تصویب نشده است، ما نمی‌توانیم بودجه تصویب کنیم‌. اکنون دولت کار بر روی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را کنار گذاشته است و در تلاش برای تدوین سریع برنامه هفتم توسعه است‌ و سپس وارد تدوین لایحه بودجه خواهد شد. طبیعتا این کار تا پایان امسال به اتمام نخواهد رسید، لذا احتمالا ما مجبور باشیم بودجه سال آینده را به صورت دو دوازدهم یا سه دوازدهم تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسائل مشهد در حوزه بهداشت و آموزش است، گفت: ما به شدت با کمبود تخت بیمارستانی مواجهیم. در حوزه آموزش نیز ما به دنبال توسعه زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان هستیم. بحث راه‌اندازی تصفیه‌خانه برای خطوط انتقال آب از هزار مسجد به مشهد نیز از مسائلی است که در دستور کار قرار دارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس در خصوص مرتفع‌سازی‌های اطراف حرم، اظهار کرد: جلوی مرتفع‌سازی‌های جدید گرفته شده است، اما با آن‌هایی که تا کنون ساخته شده است دیگر نمی‌توان کاری انجام داد.

پژمانفر در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا بودجه عمرانی امسال تنها به میزان ۱۸ درصد تحقق یافته است، عنوان کرد: خراسان رضوی دارای عقب‌افتادگی‌هایی در مورد تخصیص و تحقق بودجه است، اما قدم‌های زیادی برداشته شده است‌. سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند پول‌پاشی کند. دولت در ماه ۱۵ همت از بدهی‌های دولت قبل را پرداخت می‌کند. ۶۰ درصد بودجه سال ۹۹ با فروش اوراق مشارکت محقق شد. نتیجه این شد که امروز به دلیل پرداخت آن بدهی‌ها، دولت نمی‌تواند ارقام تخصیص یافته در بودجه ۱۴۰۱ را به درستی محقق کند.

وی ادامه داد: آیا شما از دولت انتظار دارید به منظور تحقق ارقام بودجه ۱۴۰۱ به سمت استقراض از بانک مرکزی و دست کردن در جیب مردم حرکت کند؟ استان ما در تخصیص بودجه از سایر استان‌ها عقب تر نیست‌.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص تامین گاز استان خاطرنشان کرد: انتقال گاز از طریق خط لوله‌ای از مرکز کشور به سمت شمال و شمال غربی در حال اجراست که اگر تمام شود، دیگر برای تامین گاز استان نیازی به ترکمنستان هم نخواهیم داشت و بحث مازوت‌سوزی هم به پایان خواهد رسید.

احتمالا پس از جام جهانی در مورد تاج اقداماتی انجام شود

پژمانفر در بخشی دیگر از سخنان خود در پاسخ به سوالی در  مورد انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، بیان کرد: ما هنوز هم معتقدیم وی نباید انتخاب می‌شد، اما فعلا باید تحمل کنیم تا جام جهانی تمام شود. سپس احتمالا اقداماتی را انجام خواهیم داد.

وی در خصوص اینکه خراسان رضوی هیچ تیم فوتبالی در لیگ برتر ندارد، اظهار کرد: این جای تاسف دارد که مسئولین استان ما نتوانستند حمایت‌های لازم را از تیم فوتبال استان داشته باشند. این ضعف مسئولین اجرایی ماست و از کوتاهی مسئولین محلی و وزارتخانه نشات می‌گیرد. در این خصوص شکایاتی را هم در کمیسیون اصل ۹۰ داریم.

عضو مجمع نمایندگان استان با اشاره به اتفاقات اخیر کشور، تصریح کرد: بخشی از این مسائل جنبه امنیتی دارد که قسمت کوچکی از مسئله است، اما بخش اصلی مسئله این است که واقعیاتی در جامعه ما وجود دارد که قبلا پنهان بوده‌اند و امروز آشکار شده‌اند. این مسائل چندین بخش دارد، که دو مورد آن یکی برنامه‌هایی است که از شبکه خانگی پخش می‌شود و دیگری بازی‌های رایانه‌ای است.

پژمانفر افزود: قالب‌های ذهنی فرزندان ما در این بازی‌ها شکل می‌گیرد و سپس در آشوب‌های خیابانی پیاده می‌شود. لذا این اتفاقات امروز ریشه در گذشته دارد و امروز تنها از آن پرده‌برداری شده است. بخش زیادی از معترضین در شبیخون‌های فرهنگی مورد آسیب قرار گرفته‌اند. باید نسبت به این‌ها با یک رویکرد فرهنگی رفتار شود. اکنون تبی در جامعه ایجاد شده است‌ و برای درمان آن باید عوامل اصلی را برطرف کنیم.