۰ نفر

فلاحی: در اتفاقات اخیر نیروی انتظامی اجازه استفاده از سلاح‌ نداشت

۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۴۶
کد خبر: 676465
فلاحی: در اتفاقات اخیر نیروی انتظامی اجازه استفاده از سلاح‌ نداشت

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه «در اتفاقات اخیر نیروی انتظامی اجازه استفاده از سلاح‌ نداشت»، گفت: به نیروی انتظامی گفته شده بود که «تا جایی که می‌توانید خودتان شهید شوید، اما به شما کشته تحمیل نشود».

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سارا فلاحی درباره پیشنهاد رئیس جمهوری درباره اصلاح روندهایی نظیر گشت ارشاد در جامعه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای سیستمی باز است که قدرت پردازش داده‌های جدید را دارد و ما می‌توانیم در این سیستم باز، بسیاری از ساختارهای موجود را اصلاح کنیم و مثل همه جای دنیا چنانچه در روندی که با آن جلو می‌رویم، ایرادی پیدا شد، می‌توانیم آن را برطرف کنیم و خودمان نیز این کار را می‌کنیم و لازم نیست دیگرانی بیایند و مطالبات مردم ما را تحریف کنند.

وی گفت: باید در بسیاری از روندهای جاری در کشور تلاش کنیم تا اصلاحات لازم اعمال شود؛ این کار نیز نباید شعاری باشد بلکه باید در عمل و بدون بوق و کرنا بنشینیم ساختارهای خود را متناسب با انقلاب اسلامی اصلاح کنیم؛ مثلاً ما شعارهایی نظیر عدالت، عقلانیت و معنویت داده‌ایم؛ باید ساختار بروکراسی و اداری استخدامی و همچنین سیاسی و اقتصادی‌مان را با این شعارها متناسب کنیم.

می‌توانیم روندی که رئیس‌جمهوری گفته است را با عقلانیت اجرایی کنیم

این نماینده مجلس با بیان اینکه «شعارهای ما خیلی متعالی هستند اما ساختارهایی که باید آنها را اجرا کنند، کوچک هستند»، افزود: باید اصلاحاتی در این ساختارها انجام دهیم و می‌توانیم روندی که رئیس جمهوری گفته است را با عقلانیت اجرایی کنیم.

در موضوع عفاف و حجاب همه کنار نشسته‌اند و همه بار را بر دوش نیروی انتظامی انداخته‌اند

فلاحی در ادامه درباره انتقاداتی که درباره گشت‌ ارشاد به شیوه فعلی در کشور مطرح می‌شود، تاکید کرد: بیش از ۳۰ نهاد فرهنگی داریم که همه آنها باید در موضوعات مختلف فرهنگی در جامعه کار کنند تا کار به جایی نرسد که ما در حوزه‌های فرهنگی با چالش‌های اساسی مواجه شویم. باید هر نهادی مسئولیت خود را انجام دهد و بار مسئولیت بین نهادهای فرهنگی توزیع شود. نیروی انتظامی مسئول نظم و امنیت جامعه است و مسئولیت ارشاد بر عهده نهادهای فرهنگی نظیر مدرسه، دانشگاه، حوزه، وزارت ارشاد، رسانه ملی و... است؛ اما متاسفانه بسیاری از این نهادها کنار نشسته‌اند و همه بار را بر دوش نیروی انتظامی انداخته‌اند.

پولی که برای نهادهای فرهنگی گذاشته‌ایم، کجا می‌رود؟

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های فرهنگی مسئول افزود: سوال من به عنوان یک نماینده این است که بودجه‌ای که برای برخی از نهادهای فرهنگی گذاشته‌ایم، کجا می‌رود؟ این نهادها باید بازخواست شوند که این پول‌ها به کجا می‌رود. بسیاری از این نهادهای فرهنگی نیز به گوشه‌ای رفته و خود را قایم کرده‌اند؛ در حالی که آنها باید بیایند پاسخ دهند، مگر می‌شود فردی را که طی ۳۰ سال نتوانسته‌اید ارشاد کنید، طی یک ساعت ارشاد کنید؟ البته بنده معتقد نیستم که نهادهای فرهنگی بخشی عمل کنند بلکه به کار ساختاری اعتقاد دارم و سایر نهادهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هم باید هم‌زمان وظایف خود را انجام دهند تا شاهد یک هارمونی سیستماتیک باشیم اما الان بحث روی اشتباهات نهادهای فرهنگی است.

قوانینی که مانع تسهیل در امورات و رضایت‌مندی مردم هستند، وحی منزل نیستند

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «بسیاری از قوانین که مانع تسهیل در امورات و رضایت‌مندی مردم هستند وحی منزل نیستند!» عنوان کرد: روند این است که اگر ببینیم قانونی ممکن است چالشی ایجاد کند، باید مورد اصلاح قرار بگیرد؛ وقتی اصلاح ساختاری انجام شود، این مسائل نیز خود به خود برطرف می‌شود.

در اتقافات اخیر نیروی انتظامی اجازه استفاده از سلاح‌ نداشت

فلاحی همچنین درباره عملکرد نیروی انتظامی در اتفاقات شهریور و مهر ۱۴۰۱ گفت: تعداد بسیاری از نیروهای انتظامی شهید و جانباز شدند؛ آنها حاضر شدند شهید شوند اما در مقابل مردم از سلاح‌شان استفاده نکنند چون می‌گفتند که مردم در روبروی ما هستند و نباید در برابر مردم مقابله کنیم.

به نیروی انتظامی گفته شده بود که «تا جایی که می‌توانید خودتان شهید شوید، اما به شما کشته تحمیل نشود»

وی در پاسخ به این پرسش که منظور شما این است که نیروی انتظامی در اتفاقات اخیر حق تیر نداشته است؟ اظهار کرد: طبق نظر مقامات مسئول به آنها گفته شده بود که «حتی‌المقدور و تا جایی که می‌توانید خودتان شهید شوید، اما به شما کشته تحمیل نشود و حساب مردم معترض را از اغتشاشگران جدا کنید».

کم‌کاری نهادهای فرهنگی کشور هزینه‌های زیادی را به نیروی انتظامی و امنیتی تحمیل کرده است

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اگر امروز اقتدار پلیس شکسته شود، چنانچه فردا دزد به خانه کسی برود، آن دزد دیگر از این پلیس تبعیت نمی‌کند، گفت: باید آن طرف موضوع را نیز مورد توجه قرار داد که کم کاری نهادهای فرهنگی کشور باعث شده که متاسفانه نیروهای انتظامی و امنیتی ما امروز هزینه زیادی را متحمل شوند و مشکلات زیادی ایجاد شود. ما نباید اجازه دهیم مطالبات مردم منحرف شود بلکه باید با مردم صحبت کنیم و به مطالبات‌شان پاسخ دهیم و اجازه ندهیم دشمن از آب گل آلود ماهی بگیرد؛ از طرف دیگر نیز نباید مطالبات مردم که در چارچوب وعده های انقلاب اسلامی است را نادیده بگیریم.