۰ نفر

صولت مرتضوی:

رویکرد اساسی بنده مبارزه کامل و همه جانبه با فساد در تمام سطوح است / روستازاده هستم و با جامعه هدف نوعی همزادپنداری دارم

۲۷ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۰
کد خبر: 674970
 رویکرد اساسی بنده مبارزه کامل و همه جانبه با فساد در تمام سطوح است / روستازاده هستم و با جامعه هدف نوعی همزادپنداری دارم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: رویکرد ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عدالت محوری بوده و عدالت در تمام ماموریت‌ها و برنامه‌های وزارتخانه در اولویت قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید صولت مرتضوی در جلسه علنی امروز مجلس ضمن ارائه برنامه‌های خود برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: خالصانه‌ترین سلام های حضرت آیت الله رئیسی ریاست جمهور را به تک تک نمایندگان ابلاغ می‌کنم. عدم حضور ایشان در صحن مجلس به دلیل همزمانی برگزاری جلسه هیات وزیران در دولت بوده و امروز مسئله مهمی در دستور کار دولت قرار داشت و شخص رئیس جمهور باید در آن جلسه حضور پیدا می‌کرد. از تک تک نمایندگان مجلس بابت نگاه‌های کارشناسی تشکر کرده و از کمیسیون‌ها و هیات رئیسه مجلس نیز قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: بنده یک روستازاده هستم و افتخارم این است که با جامعه هدف نوعی همزادپنداری دارم. من فرزند ایران اسلامی بوده و همواره به فرزند ایران بودن افتخار می‌کنم. امیدوارم در آینده توفیق خدمت به مردم را پیدا کنم. بنده امروز برای تصدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کوچکترین سرباز انقلاب معرفی شدم و همانطور که موافقان و مخالفان مطرح کردند وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مباحث متعددی سر و کار دارد.

مرتضوی در ادامه اظهار کرد: بنده در بخش‌های مختلف مدیریت‌های راهبردی کشور توفیق خدمت داشتم و به نظام مسائل کشور به خصوص نظام مسائل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوبی آشنایی داشته و موضوعات را احصا کردم. بحث تعاون‌ها، رفاه اجتماعی، اشتغال، موضوع آسیب‌های اجتماعی، اعزام نیروی کار به خارج، نظارت به نیروهای کاری که از کشورهای همسایه در کشور ما ساکن هستند و سایر مباحث این وزارتخانه را احصا کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه تصریح کرد: مشکل بیکاری، موضوع ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، عدم انتفاع و سوددهی شرکت‌های وابسته از جمله چالش‌های این وزارتخانه است که برای برون رفت از این مباحث بنده رویکردهایی دارم. دال مرکزی رویکرد ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عدالت محوری بوده و عدالت در تمام ماموریت‌ها و برنامه‌های ما مورد توجه است. مبحث دوم مسئله محوری است که در تدوین و اجرای تمام طرح‌ها مورد توجه خاصی قرار گرفته است. توجه به توازن منطقه‌ای، توجه به مناطق محروم، توجه به آمایش سرزمین از سایر رویکردهایی است که مورد توجه قرار دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: توجه به ظرفیت‌های کارشناسی، عنایت به مشورت‌های نخبگانی مخصوصا نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های تخصصی در دستور کار ما قرار دارد. همچنین توجه به تشکل‌های صنفی و کارفرمایی، اهتمام به مقوله سه جانبه گرایی، تعامل مستمر و همراهی با نمایندگان از دیگر رویکردهای بنده است. بنده بر این باورم جاده دولت و مجلس جاده دو طرفه بوده و امیدواریم در این وزارتخانه بتوانیم تعامل حداکثری را رقم بزنیم. انتخاب تیم مدیریتی توانمند به همراه مردم از دیگر رویکردهایی است که بنده پای آن ایستاده‌ام.

وی افزود: استفاده از مباحث دانش بنیان، حرکت به سمت مطالعات دانش بنیان، استفاده از نبوغ جوانان، توجه به برنامه‌های علمی، پرهیز از تصمیمات خلق الساعه از دیگر رویکردهایی است که مورد توجه قرار گرفته است.

مرتضوی افزود: رویکرد اساسی بنده مبارزه کامل و همه جانبه با فساد در تمام سطوح و نهادینه کردن نظارت دستگاه‌های نظارتی و توجه به سه جانبه گرایی واقعی بوده و بنده معتقدم که باید به نظرات نماینده کارگران، کارفرمایان توجه شده و دولت همراه آنها باشد. تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در این وزارتخانه مورد توجه است. شعاری را که بنده نهادینه خواهم کرد دسترسی آسان آحاد مردم بوده و شفافیت و پاسخگویی شعار همیشگی ما خواهد بود. بنده یک برنامه تحولی تقدیم کردم و انتظار دارم از همه عزیزان به خصوص مخالفان بنده به نقد برنامه‌ها بپردازند. اکنون هم توقع بنده این است اگر به فضل الهی توفیق پیدا کردم حتما هر از چندگاهی ما را در حوزه نقد قرار دهید. چرا که بنده معتقدم نقد منصفانه به توفیقات وسیع ما را می‌رساند.

وزیر پیشنهادی کار گفت: ماموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چند فصل قابل تبیین است. محور اول مشتری محوری است. رضایت مشتریان حقیقی، بیمه گزاران، مستمری بگیران و کارفرمایان و شرکت‌های حقوقی باید جذب شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به توسعه متوازن ما نیازمند توجه به یک سری از فرآیندها هستیم. اولین برنامه ما متمرکز به توسعه تعاونی‌ها است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تکالیفی در حوزه تعاونی برای همه ما ایجاد کرده و از سوی دیگر سیاست‌های ابلاغی رهبری هم به موضوع تعاونی‌ها تاکید کرده است. ما در حوزه تعاونی‌ها چاره ای نداریم جز تسریع در واگذاری شرکت‌های دولتی به تعاونی‌ها، از سوی دیگر توسعه شبکه تعاونی در زنجیره ارزش از دیگر برنامه‌های ما است. توسعه و توانمندسازی تعاونی‌ها در دستور کار است و به لحاظ عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این حوزه دچار عقب ماندگی شدیم. در قوانین و سیاست‌های اقتصادی بخش تعاونی ۲۵ درصد از اقتصاد کشور را در بر می‌گیرد اما اکنون کمتر از سه درصد اقتصاد کشور در اختیار تعاونی‌ها قرار دارد. ان شاءالله با همکاری بتوانیم به این رقم دست یابیم.

مرتضوی در ادامه بیان کرد: تقویت کارآفرینی و شایستگی‌های شغلی از دیگر محورهای برنامه بنده است. به استناد قوانین دولت جمهوری اسلامی تکمیل و تامین شغل، مسکن، بهداشت و درمان و آموزش مناسب برای آحاد جامعه بر عهده دولت است و در بحث کارآفرینی ما مسئولیت سنگینی بر عهده داشته و امیدواریم با برنامه متناسب طرح محوری ایجاد فرصت شغلی را در کشور نهادینه کنیم. ما باید به سمت گسترش نوآوری و هم افزایی شبکه‌های کسب و کار برویم. ایجاد بانکداری پیوندی و نهایتا استفاده از سرمایه‌های خرد و هدایت آنها به سمت آموزش‌های کاربردی نتیجه بخش خواهد بود. ارتقای دانش فنی و مهارت مشاغل راهبردی از دیگر برنامه‌های بنده است. اکنون سازمان فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت کار است که بنده معتقدم باید به ارتقای این سازمان کمک کنیم. از سوی دیگر گسترش و پایداری خدمات رفاهی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد. در این خصوص گریزی نیست جز اینکه خدمات یکپارچه به گروه‌های حمایتی ارائه شود. عدالت اقتضاء می‌کند تا برنامه‌های حمایتی ضریب جینی را اصلاح کرده تا فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی کاهش یابد. تمرکز صندوق‌ها بر کسب و کارها و بیمه‌ها باید تکمیل شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که آحاد مردم باید بتوانند از بیمه‌های پایه استفاده کنند، گفت: ما مسئول ترویج فرهنگ بیمه و توجه به بیمه‌های تکمیلی هستیم در این بین باید از تصدی گری در حوزه بهداشت و درمان دوری شود و بخشی از موسسات به بخش خصوصی واگذار شود. تصدی گری وزنه‌ای بر پای دستگاه‌های اجرایی است.

وی با بیان این‌که تشکیل و تسریع در تامین منابع مالی را در دستور کار داریم، ادامه داد: بازطراحی بودجه‌ای و بودجه‌ریزی کمک‌کار ما به توسعه متوازن خواهد بود البته که اینها محقق نمی‌شود مگر این‌که به رشد و یادگیری توجه ویژه‌ داشته باشیم همچنین باید به ارتقاء سرمایه استانی بپردازیم با آموزش‌های مناسب از فعالیت‌های آموزشی و توسعه ایجاد مراکز آموزشی در کنار کارخانه‌ها می‌توان به این مهم توجه کرد.

مرتضوی درباره اهمیت ارتقاء سرمایه سازمانی اظهار کرد: گاهی به سرمایه سازمانی توجه نمی‌شود ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهترین نیروها را داریم باید با تشکیل کارگاه‌های متنوع از توانمندی علمی همه استفاده کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه تعامل‌ش با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: برای پاسخ به این سوال می‌توان به عملکرد بنده در بازده ۱۴ ماهه معاونت اجرایی اشاره کرد، طبق آمار معاونت پارلمانی رئیس جمهور بالغ بر ۴۴۰ مورد با نمایندگان ارتباط داشتم قطعا مشکلات بدون همکاری با یکدیگر حل نمی‌شود. قوای مقننه و مجریه دو عامل مهم در حل و فصل مسائل و مشکلات کشور هستند. اگر آهنگ هماهنگی و همسویی در ایران طنین افکن شود بخش مهمی از مشکلات کشور برطرف می‌شود.

مرتضوی درباره انتصاب مدیران اظهار کرد: بسیاری تذکر داده‌اند که در فلان استان و شهرستان هیات مدیره فلان کارخانه از تهران انتخاب می‌شود این بدترین شکل تصمیم‌گیری است. انتخاب ما براساس شایسته‌سالاری و با اولویت انتخاب مدیران بومی است که در کنار آن منطقه صنعتی حضور دارند.

وی درباره انتصاب سایر مدیران تصریح کرد: برخی به این موضوع اشاره کرده‌اند که یکی از همکاران وزارتخانه مباحثی را مطرح کرده که متاسفانه در آن ادب رعایت نشده است به شما می‌گویم در سیستم ما هر کسی که حقوق مردم را رعایت نکند و به مردم احترام نگذارد، قطعا جایگاهی نخواهد داشت. ان‌شاءالله ما مدیرانی را انتخاب می‌کنیم که در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دولت آیت‌الله رئیسی باشد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که عدالت‌محوری در تمامی زمینه‌ها به خصوص سرمایه‌ گذاری مدنظر است، تصریح کرد: تعامل با نخبگان و آحاد مردم و مردمی‌ سازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصمیمات اساسی ما خواهد بود. توجه به توان علمی نیروها و مردمی کردن فعالیت در دستور کار ما است.

مرتضوی در پاسخ به انتقادات درباره سفرهای استانی اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس جمهور سفرهای استانی را مورد تمجید قرار دادند ما در سفرهای استانی براساس عدالت تصمیم‌گیری کردیم اصل براین بود که پروژه جدیدی تعریف نشده و پروژه‌های نیمه تمام به اتمام برسند. می‌توانید از استانداران سوال کنید از محل منابع عمومی از سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۳۰ درصد تعهدات عمل شده است.

وی در پایان گفت که استان سیستان و بلوچستان تبدیل به کارگاهی در حوزه راه‌آهن، فرهنگ و تامین منابع شده است اصل ما بر اجرای عدالت است و حرف‌ها و توصیه‌های نمایندگان را هم مدنظر قرار می‌دهیم.