۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

محدودیت پذیرش در رشته های پزشکی منطقی نیست

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۳۰
کد خبر: 657173
محدودیت پذیرش در رشته های پزشکی منطقی نیست

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی درباره علت عدم افزایش ظرفیت رشته های پزشکی به رغم وجود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: محدود کردن افراد برای انتخاب رشته های پزشکی خیلی منطق ندارد، ضمن اینکه در کشور ما هنوز جا برای توسعه رشته‌های پزشکی وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ لطف الله سیاهکلی، در گفت و گو با اقتصادآنلاین ضمن تاکید بر اینکه ما هنوز با مشکل کمبود پزشک در کشور روبرو هستیم خاطرنشان کرد: جوان ما باید متناسب با علاقه، توان و استعدادش در رشته مورد نظر خود پذیرش و تربیت شود.

سیاهکلی گفت: اینکه ما برخی از امور را انحصاری و تعداد را کم می کنیم، باعث می‌شود رانت به وجود بیاید و در ذهن جوانان سوال ایجاد می‌شود چرا با وجود قدرت و توان پرورش یافتن در رشته پزشکی، محدودیت در قبولی دانشگاه ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته که تعداد دانشگاه ها و امکانات ما محدود بود، پذیرش محدود رشته های پزشکی تا حدودی قابل قبول بود تا به این وسیله عدالت نسبی در آموزش به وجود بیاید. اما امروز که دانشگاه‌های ما در حال خالی شدن از دانشجو است، محدودیت برای پذیرش دانشجو به هیچ وجه منطقی و قابل قبول نیست.

وی در ادامه افزود: محدودیت در پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی با توجه به پیری جمعیت کشور در سال‌های آینده منجر به وقوع بحران خواهد شد و به حدی در زمینه دسترسی به پزشک ضعیف هستیم، که ما هنوز پزشک خانواده را در کشور راه‌اندازی نکرده‌ایم. در حالی که پزشک خانواده مسئله ای مهم است و اگر راه اندازی شود خیلی از تخت های بیمارستانی ما خالی و عمل های جراحی کاهش می یابد.

وی در ادامه توضیح داد: پزشک خانواده می‌تواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیرد اما در حال حاضر به دلیل نبود این زیرساخت در کشور مردم تا مریض نشوند به دکتر مراجعه نمی‌کنند. اگر پزشک خانواده اجرایی شود ما به میزان خیلی بیشتری به پزشک نیاز پیدا می کنیم.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: با توجه به اهمیت سلامت آموزش و بهداشت در قانون اساسی باید این موارد را در کشور نیز رعایت کنیم.