۰ نفر

محسن زنگنه درباره تفکیک وزارتخانه ها:

تا به حال فکر کرده ایم که کار را تقسیم و دو رییس‌جمهور برای دولت انتخاب کنیم؟ خیر! 

۴ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۱۸
کد خبر: 656002
 تا به حال فکر کرده ایم که کار را تقسیم و دو رییس‌جمهور برای دولت انتخاب کنیم؟ خیر! 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان جراحی اقتصادی هستیم و اینکه در چنین شرایطی وقت دولت، مجلس و وزارت‌خانه‌ها را صرف تفکیک وزارتخانه‌ها کنیم اصلا به صلاح نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و همچنین شنیده‌های اخیر درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی، گفت: حتی اگر فرض کنیم تفکیک وزارت‌خانه‌هایی همچون صمت و راه و شهرسازی فکر خوب و به جایی باشد، به نظر می‌رسد شرایط فعلی وقت مناسبی برای این اقدام نیست چراکه این تصمیم باعث از دست رفتن زمان بسیار زیادی خواهد شد.

وی تصریح کرد: وزیر اگر وزیر باشد و در حوزه و وزارتخانه خود قدرتمند باشد می‌تواند با حدود چهار یا پنج معاونت قوی، امورات را به خوبی پیش ببرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ساختارهای قوی در وزارتخانه‌ها داریم، بیان کرد: وزارت و مدیریت یک هنر است. یک رئیس‌جمهور ۲۰ وزارت‌خانه را در زیر مجموعه دولت مدیریت می‌کند؛ آیا تا به حال به این فکر کرده‌ایم که کار ریاست جمهوری را تقسیم کنیم و دو رئیس‌جمهور برای دولت انتخاب کنیم؟ خیر! یک رئیس‌جمهور توانمند انتخاب می‌شود و وزارتخانه‌ها و مجموعه دولت را مدیریت می‌کند.

زنگنه عنوان کرد: در رده پایین‌تر نیز همین موضوع صدق می‌کند یعنی اگر وزیر، قوی و کارآمد باشد و مدیریت را بشناسد، می‌تواند مسیر را به خوبی پیش ببرد.

وی با بیان اینکه تفکیک وزارت‌خانه‌ها و بازگشت به حالت گذشته هزینه هنگفت و زمان زیادی را به مجموعه حکمرانی تحمیل خواهد کرد، تأکید کرد: در زمان جراحی اقتصادی هستیم و اینکه بخواهیم در چنین شرایطی وقت دولت، مجلس و وزارت‌خانه‌ها را صرف چنین تصمیمات و مسائلی کنیم به هیچ به وجه به صلاح نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: برخی اقدامات و تصمیمات باید در زمان آرامش صورت بگیرد، زمانی که تورم پایین و کنترل شده باشد، ثبات اقتصادی وجود داشته باشد و نگرانی حادی درباره اوضاع نداشته باشیم. در این صورت می‌توان برای چنین مسائلی زمان گذاشت، فکر کرد و تصمیم گرفت؛ اما در حال حاضر با تفکیک وزارت‌خانه‌ها مخالفت دارم.

زنگنه در پاسخ به این سوال که اگر تفکیک اتفاق نیفتد، «فاطمی امین» استیضاح خواهد شد؟ گفت: حتماً و لزوماً استیضاح چاره کار نیست؛ اما قطعاً در شرایط کنونی تفکیک وزارت صمت هم گره‌ی از مشکلات این حوزه باز نخواهد کرد و فقط زمان را به هدر خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه دست زدن به ساختارهای دولت در حال حاضر تصمیم درستی نیست، بیان کرد: وقتی ما یک مدیر قوی نداریم، آیا دو مدیر قوی داریم؟ وقتی یک وزیر قوی نداریم، آیا می‌توانیم دو وزیر قوی برای دو وزارتخانه‌ای که قرار است تفکیک شوند، داشته باشیم؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در واکنش به این نکته که برخی معتقدند فعالیت کاری وزارت صمت گسترده است، خاطرنشان کرد: اگر موضوع حجم و سنگینی کار وزارتخانه‌ها باشد، باید وزارت نفت هم تفکیک شود؛ چراکه وزارت نفت نسبت به سایر وزارت‌خانه‌ها گردش مالی بیشتری دارد. اگر این‌طور باشد، وزارت اقتصاد هم باید به دو وزارت خانه مالیات و بورس تفکیک شود؛ اما این روش درستی نیست و تفکیک کردن وزارتخانه‌ها، انتخاب مسیر اشتباه است.

زنگنه با اشاره به اینکه امروز در ساختارها مشکلی نداریم، تصریح کرد: همیشه بر موضوع زنجیره تولید تاکید کرده‌ایم و امروز تمامی این زنجیره به درستی در دست یک وزارتخانه قرار دارد چراکه باید مراحل تولید تا فروش در دست یک وزارتخانه باشد. در مرحله قبل، ادغام بر همین مبنا صورت گرفت و استدلال درستی هم داشت.

وی در پایان گفت: البته مجلس موضوع استیضاح وزیر صمت را ملغی نکرده است، بلکه آن را برای مدتی عقب انداخته است.