۰ نفر

جزییات پنجمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه صبح

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۱۴
کد خبر: 614725
جزییات پنجمین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ جلسه صبح

نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، نشست علنی صبح امروز (پنجشنبه، 5 اسفندماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 8 و 6دقیقه و با حضور 194 نفر از نمایندگان آغاز شد.

بررسی لایحه بودجه 1401 کل کشور در دستور کار صحن علنی امروز قرار دارد

مناطق آزاد تجاری – صنعتی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شدند

نمایندگان در نشست علنی امروز (پنج شنبه، 5 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ش) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد تجاری - صنعتی موافقت کردند.

در بخش درآمدی بند (ش) تبصره 6 ماده واحده لایحه آمده است: در سال 1401 مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی.اِی.تی) خواهند بود.

مصوبه مجلس برای جلوگیری از خام فروشی؛ صادرات خام محصولات معدنی، نفتی و پتروشیمی مشمول مالیات می شود

نمایندگان در نشست علنی امروز (پنجشنبه 5 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با پیشنهاد طغیانی نماینده اصفهان مبنی بر اصلاح کل ردیف های درآمدی بند (ت) تبصره 6 با 171 رأی موافق موافقت کردند.

در بند (ت) تبصره مذکور آمده است:

 به منظور اجرای سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز تحقق جهش تولید دانش بنیان و توسعه زنجیره ارزش تولید و عبور از خام فروشی، درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلب، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله قیر و متانول، اوره و پلی اتیلن به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور، مشمول مالیات و عوارض صادراتی می‌شود. تعریف و فهرست مواد خام و نیمه خام علاوه بر موارد مذکور و همچنین علاوه بر موارد مندرج در تصویب شماره 59156 هیأت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه می‌شود و حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است نسبت به وصول منابع حاصل از این بند و حقوق ورودی مطابق بند(د) قانون امور گمرکی کلیه ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی اقدام نماید.

موافقت نمایندگان با ارجاع موضوع مالیات بر خانه‌های لوکس به کمیسیون تلفیق مجلس

در نشست علنی امروز (پنج شنبه، 5 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، بند (ث) تبصره (6) ماده واحده این لایحه مورد بررسی قرار گرفت.

در جریان این نشست، پیشنهادات نمایندگان درباره اصلاح جزء و کل بند (ث) بررسی شد.پس از بحث و گفت‌وگوهای صورت گرفته و پیشنهادات ارائه شده، واژه «مجموع» از جز (1) بند (ث) حذف شد که در جریان بررسی این بند عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در تذکری در رابطه با حذف این کلمه گفت: در متن منتشر شده واژه «مجموع» آورده شده و نمایندگان بر اساس آن پیشنهاد دادند و این که امروز این کلمه را حذف کنیم جفا در حق نمایندگانی است که پیشنهادات خود را از گذشته در سامانه ثبت کردند.

وی خطاب به رییس مجلس ادامه داد: ضروری است به نمایندگان فرصت داده شود که با توجه به ابهامات صورت گرفته و حذف واژه «مجموع» پیشنهادات جدیدی را ثبت کنند تا در جلسه آینده ارائه شود.

دکتر محمدباقر قالیباف رییس مجلس تذکر این نماینده را وارد دانست و گفت: با توجه به اینکه پیشنهادات نمایندگان در مورد بند (ث) تبصره (6) از گذشته در سامانه ثبت شده و واژه «مجموع» را با موافقت نمایندگان امروز حذف کردیم، بنابراین نمایندگان مهلت دارند 12 ساعت پیشنهادات جدید خود را در مورد این بند ارائه کنند بنابراین این بند را به کمیسیون برای بررسی بیشتر ارجاع می‌دهیم تا در نشست آتی کمیسیون نسبت به بررسی آن اقدام کنیم.

بر اساس جز (1) بند (ث) تبصره (6) ماده واحده ارجاعی، در سال 1401 واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از 150 میلیارد ریال باشد مشمول مالیات به میزان 2 در هزار می‌شوند.

معافیت بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق توسعه ملی و تعدادی صندوق دیگر از پرداخت مالیات سود دریافتی

نمایندگان در نشست علنی امروز (پنج شنبه، 5 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند (ض) تبصره (6) ماده واحده این لایحه درباره معافیت مالیاتی برخی اشخاص حقوقی موافقت کردند.

در بند (ض) تبصره (6) ماده واحده لایحه آمده است: در سال 1401 حکم بند (2) ماده (145) قانون مالیات‌های مستقیم درخصوص اشخاص حقوقی به استثنای صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، جاری نمی‌باشد.

در بند (2) ماده (145) قانون مالیات‌های مستقیم آمده است:

سود دریافتی به هر عنوان در موارد زیر از پرداخت مالیات معاف است:

سود یا جوایز متعلق به حساب‌های پس‌انداز و سپرده‌های مختلف نزد بانکهای ایرانی یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز  این معافیت شامل سپرده‌هایی که بانکها یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز نزد هم‌می­گذارند نخواهد بود.

میزان مالیات علی الحساب بر خدمات دریافتی مشخص شد/معافیت علی‌الحساب مالیاتی شامل چه اشخاص و مشاغلی می‌شود؟

نمایندگان در نشست علنی امروز (پنج شنبه، 5 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند (ذ) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 موافقت کردند.

همچنین به دنبال پیشنهاد شمس‌الدین حسینی اصلاحاتی در این بند اعمال شد که این نماینده در توضیح پیشنهاد خود گفت: در این بند هدف دولت احیای علی‌الحساب مالیاتی بر روی برخی مشاغل است. در واقع برخی فعالیت‌ها از این علی‌الحساب معاف هستند که شامل بانک‌ها و بورس می‌شود اما بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه بازرگانی از قلم افتاده است هر چند تا سال 92 این دو نیز شامل این معافیت می‌شدند بنابراین همان طور که خدمات بانکی و بورسی از این علی‌الحساب مستثنی می‌شوند بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه بازرگانی نیز باید از آن مستثنی شوند.

بنابراین گزارش در ادامه نمایندگان با 144 رأی موافق، 23 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در مجلس با این پیشنهاد موافقت کردند.

در بند اصلاحی بند (ذ) تبصره (6) ماده واحده آمده است: اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول موضوع آیین­نامه اجرایی ماده(95) قانون مالیاتهای مستقیم مکلفند در هر مورد که بابت خدمات دریافتی(به استثنای کارمزد پرداختی به بورس­ها، بازارهای خارج از بورس و کارمزد معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس­ها و بازارهای خارج از بورس، بانک‌ها، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های بیمه بازرگانی صندوق تعاون و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز، تسهیلات اعطایی بانک‌ها و تعمیر و تکمیل یک واحد مسکونی، خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق و اسناد خزانه و یا اوراق تسویه که بابت بدهی دولت به اشخاص داده می­شود و همچنین سایر خدماتی که به تشخیص سازمان امور مالیاتی ظرف یک­ماه پس از ابلاغ این قانون اعلام می­شود) وجوهی را به هر عنوان(اعم از نقدی و غیرنقدی) مجموعاً بیش از مبلغ پنج میلیون(5.000.000) ریال بابت هر خدمت پرداخت می‌کنند دو درصد(2%) آن را به عنوان ‌علی‌الحساب مالیات مؤدی(دریافت‌کنندگان وجوه‌) کسر و تا پایان ماه بعد به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز نماید.

آیین‌نامه اجرایی ماده (95) قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر است:

1- دارندگان کارت بازرگانی (واردکنندگان و صادرکنندگان)

2- صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه ذیربط

3- صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر

4- صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی

5- صاحبان مشاغل صرافی

6- فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط.

واحدهای آموزشی دولتی از پرداخت هزینه انرژی به شرط رعایت الگوی مصرف معاف شدند

نمایندگان در نشست علنی امروز (پنج شنبه، 5 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بندهای الحاقی (1) و (2) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 با اصلاحاتی موافقت کردند.

در بندالحاقی1 تبصره (6) ماده واحده لایحه آمده است:  کلیه رده‌های بسیج مستضعفین(پایگاه ها و حوزه ­های بسیج)، پاسگاه ها، کلانتری ها و موزه های دفاع مقدس از پرداخت حق انشعاب برق، گاز، آب و فاضلاب معاف هستند.

همچنین در بند الحاقی 2 تبصره (6) ماده واحده لایحه آمده است: کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه های برق، گاز، آب تا سقف الگوی مصرف معاف هستند.

مجوز معافیت مالیاتی مجلس برای گسترش سرمایه گذاری و تولید در جهت اشتغال زندانیان

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند الحاقی3 تبصره 6 ماده واحده لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 3 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

- به منظور توسعه اشتغال زندانیان، در سال 1401 سود حاصل از سرمایه گذاری و تولید در درون زندان‌ها، پس از تأیید سازمان زندان‌ها و  اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مشمول مالیات با نرخ صفر است.

افزایش ۲ درصدی هزینه صدور پروانه ساختمانی در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر/ هزینه کرد منابع برای تقویت پاسگاه ها

 نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 4 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور با بند الحاقی4 تبصره 6 ماده واحده لایحه، درباره افزایش هزینه پروانه ساختمانی در شهرهای بالای 500 هزار نفر موافقت کردند.

براساس بند الحاقی 4 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه 1401؛

- شهرداری‌های شهرهای بالای پانصد هزار(500.000) نفر جمعیت موظفند بابت صدور هرفقره پروانه ساختمانی اعم از مسکونی، صنعتی و تجاری، دو درصد(2%) مازاد بر عوارض شهرداری مربوطه از متقاضیان پروانه وصول و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل واریز نماید.

لازم به ذکر است که در بخش هزینه ای این بند الحاقی، منابع حاصله برای احداث، تکمیل و تجهیز رده های انتظامی با اولویت کلانتری ها و پاسگاه ها هزینه می شود.

ساز و کار پرداخت عوارض آزادراهی در سال آینده مشخص شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (پنج شنبه، 5 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با بند الحاقی (5) تبصره (6) ماده واحده لایحه بودجه 1401 درباره عوارض آزادراهی موافقت کردند.

در بند الحاقی (5) تبصره (6) ماده واحده این لایحه آمده است: در سال 1401 عوارض آزادراه‌هایی که پس از دوران مشارکت به دولت واگذار شده است، به میزان ده درصد(10%) افزایش می‌یابد و منابع حاصله به صورت ماهانه به حساب درآمد عمومی  نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌گردد.

پایان هشتمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ /نشست بعدی ۷ اسفندماه برگزار می‌شود

محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی امروز (پنجشنبه، 5 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت 12 و 03 دقیقه به صدا درآورد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی مجلس روز شنبه (7 اسفندماه) ساعت 7:45 با موضوع ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه 1401 برگزار می‌شود.

قالیباف پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی، گفت: جلسات مجلس از روز شنبه برای بررسی لایحه بودجه 1401 به صورت سه شیفت برگزار می شود.