۰ نفر

مجلس تصویب کرد؛

اختصاص۶٠هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌ها و کاهش آثار منفی کرونا

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵
کد خبر: 513429
اختصاص۶٠هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌ها و کاهش آثار منفی کرونا

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند ۶٠ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و همچنین هزینه‌های معیشت و سلامت و کاهش آثار منفی کرونا اختصاص یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه، بند الف تبصره یک را به این شرح اصلاح کردند: سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی تا سقف یک میلیون بشکه در روز و خالص صادرات گاز بیست درصد (۲۰%) و مازاد بر یک میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی سی و هشت درصد (۳۸%) تعیین می شود.

با گزارش وزارت نفت مبنی بر فروش و با اعلام خزانه داری کل، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از وصول منابع بلافاصله نسبت به واریز این وجوه و سهم چهارده و نیم درصد ( ۵/ 14 % ) شرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی(معاف از تقسیم سود سهام دولت) و نیز سهم چهارده و نیم درصد ( ۵/ ۱۴%) شرکت دولتی ذی‌ربط وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز طبیعی(معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم سه درصد (۳%) موضوع ردیف درآمدی ۲۱۰۱۰۹ جدول تبصره ۱ شماره (۵) این قانون اقدام کند. مبالغ مذکور به صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال، محاسبه و تسویه می شود. مابه التفاوت سهم بیست درصد (۲۰%) از سقف یک میلیون بشکه صادرات مذکور تا سهم قانونی سی و هشت درصد (۳۸%)صندوق توسعه ملی از محل ورودی این صندوق به نسبت سهم صندوق در سال ۱۴۰۰ به عنوان بدهی دولت و وام تلقی میشود و بازپرداخت آن به صندوق با سازوکاری است که در بودجه سنواتی مشخص می شود.

نمایندگان همچنین بند ب تبصره یک را به این شرح اصلاح کردند: منابع حاصل از ارزش صادرات نفت مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۱، میعانات گازی و خالص صادرات گاز مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۲ و منابع مربوط به سهدرصد (۳%) مندرج در ردیف ۲۱۰۱۰۹ جدول شماره(۵) این قانون معادل یک میلیون و نهصد و نود و دو هزار و هفتصد و بیست میلیارد(۱.۹۹۲.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می شود. دستگاههای اجرائی ملی مجاز به استفاده هزینه‌ای از منابع سه درصد (۳%)مناطق نفتخیز، گازخیز و توسعه نیافته نیستند.

صادرات فرآورده‌های نفتی مشمول این حکم نمی باشد.

نمایندگان همچنین در جزء ٣ بند ب تبصره یک مقرر کردند که در جداول مبلغ ششصدهزار میلیارد (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال برای این جزء درج شود.

این جزء شامل افزایش تخصیص برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این قانون به ویژه اصلاح نقاط حادثه‌خیز درون و برونشهری و احداث تقاطع‌های غیرهمسطح مورد نیاز در ورودی شهرها، طرح هادی و بهسازی روستایی،  توسعه زیرساختهای آموزش، طرحهای توسعه زیرساخت‌های آموزش الکترونیک مدارس، بهسازی و نوسازی مدارس تخریبی و دانشگاهها و مدارس حوزه‌های علمیه برادران و خواهران و جامعه‌المصطفی، هسته ای، واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر، حمل و نقل عمومی، راههای روستایی، تولیدی، زیرساختهای شهرکها و نواحی صنعتی، دولت الکترونیک، آموزش، آموزش‌های مهارتی و مهارت پروری و مهارت آموزی سربازان وظیفه، سلامت با اولویت حمایت از بیماران دارای بیماریهای خاص و بیماری سالک، جمعیت، محیط زیست و مهار(کنترل) آب و سیلاب، آب و فاضلاب با اولویت مناطق روستایی و عشایری، تأمین آب شرب شهرها و روستاها، توسعه و بازتوانی نیروگاههای برق، بافت فرسوده، بازآفرینی شهری و تحقیقات کاربردی بخش کشاورزی با اولویت حوزه دانش‌بنیان، تحقیقات کاربردی به‌ویژه دفاعی و هزینه های معیشت و سلامت و کاهش آثار منفی کرونا می‌شود.