۰ نفر

در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰موافقت شد؛

پرداخت مطالبات صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت تهاتری

۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۱۸
کد خبر: 509449
پرداخت مطالبات صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت تهاتری

نمایندگان مجلس با پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر پرداخت بدهی‌های دولت از محل تهاتر به صندوق ذخیره فرهنگیان موافقت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه، 9 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد کمیسیون آموزش مبنی بر الحاق یک بند به ماده واحد این لایحه با 105 رأی موافق، 40 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس بند الحاقی؛ به دولت اجازه داده می شود بدهی های قطعی خود به موسسه ذخیره فرهنگیان و همچنین اجرای ماده (85) قانون برنامه ششم در سال جاری را از روش های زیر تسویه نماید:

1- تأمین خوراک و انرژی با قیمت ترجیحی برای مصرف کلیه واحدهای تولیدی مرتبط با موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان.

2- واگذاری تمام یا بخشی از سهام دارایی های دولتی دستگاه های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه و باقی سهام متعلق به دولت و شرکت های دولتی در بنگاه های مشمول واگذاری.

3- مطالبات موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با بدهی های موسسه مذکور به دولت و یا به بانک مرکزی به بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی.

4- صندوق ذخیره فرهنگیان، بخشی از مطالبات خود از دولت را از محل قیمت گاز مصرفی  تهاتر نماید.

محمد وحیدی در این نشست، به عنوان نماینده پیشنهاد دهنده گفت: در جلسه‌ای که داشتیم اکثریت پیشنهاداتی که در حوزه آموزش جنبه درآمدزایی داشت ،موافقت نشد. از مجلس می‌خواهم نگاه ویژه‌ای به آموزش کشور و جامعه فرهنگیان داشته باشند و به این پیشنهاد دقت کنند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: در قبال بدهی‌هایی که دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان دارد و هر سهمی که هر معلم در صندوق ذخیره فرهنگیان داشته و سرمایه‌گذاری کرده است، برابر آن دولت باید در صندوق پول بگذارد.

وحیدی ادامه داد: در سال‌های گذشته هیچ رقمی از جانب دولت در این صندوق واریز نشده، در سال‌های اخیر هم کمکی شده است که از محل تهاتر مبلغی گذاشته شود، پیشنهاد ما این است که همه مطالبات که صندوق ذخیره فرهنگیان بابت سهم دولت دارد به صورت تهاتری پرداخت شود.

وی تأکید کرد: اولین پیشنهاد کمیسیون آموزش برای کمک به دولت تأمین خوراک انرژی با قیمت ترجیحی برای مصرف کلیه واحدهای تولیدی که تحت مجموعه صندوق ذخیره هستند، است و دومین پیشنهاد واگذاری تمام یا بخشی از سهام یا دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه و باقی سهام متعلق به دولت است، که این هم می‌تواند بخشی از بدهی‌های دولت باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین مطالبات صندوق ذخیره فرهنگیان و یا موسسات مذکور از دولت و یا بانک مرکزی، هم در این محل به صورت تهاتری می‌تواند داده شود و نهایتا صندوق ذخیره فرهنگیان از محل قیمت گاز مصرفی خود در واحدهای تولیدی این موضوع را تهاتر کند و این موضوع به دولت کمک می‌کند و دست دولت در این زمینه باز است که بدون اینکه ریالی پرداخت کند، از محل تهاتر پرداخت بدهی‌های خود را به صندوق ذخیره فرهنگیان و 800 هزار نفر عضو این صندوق در سراسر کشور را تأمین کند تا این صندوق بتواند در موقع بازنشستگی به جامعه فرهنگیان کمکی انجام دهد.

وی تأکید کرد: در سنوات گذشته هم از همین محل مبلغ به صورت تهاتری پرداخت شده است.