۰ نفر

در صحن علنی مجلس مطرح شد؛

زاکانی: بیانیه مشترک ایران و سازمان انرژی اتمی خلاف قانون اساسی است

۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۴۲
کد خبر: 508170
زاکانی: بیانیه مشترک ایران و سازمان انرژی اتمی خلاف قانون اساسی است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: بیانیه مشترک ایران و سازمان انرژی اتمی خلاف قانون اساسی، قانون وضع شده مجلس و بیانات مقام معظم رهبری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی  امروز در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی بیانیه مشترک دولتمردان با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با بیان اینکه بیانیه آژانس و سازمان انرژی اتمی حاوی پیام‌های مختلفی است، گفت: پیام نخست آن رهایی آمریکا و اروپا از چالش و انفعال است اما باید بدانند آنهایی که پشت این تفاهم‌نامه هستند دیگر با تنفس مصنوعی نمی‌توانند زنده بمانند؛ پیام سیاسی این بیانیه فوق‌العاده مخرب و به ضرر مصالح انقلاب و منافع ملی است.

وی افزود: این بیانیه خلاف قانون اساسی و خلاف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و همچنین خلاف بیان صریح مقام معظم رهبری است. دولت چرا علاقمند به قانون‌شکنی است؟ قانونی که در ۱۲ آذر ماه توسط مجلس به تصویب رسید، امکانی را فراهم کرد که دولت از موضع بالا حقوق ملت را مطالبه کند اما کسانی در دولت تنها به فکر انفعال و مصالحه و گذشت از منافع ملی و قانون‌شکنی هستند و مسیری را دنبال می‌کنند که جز خسران ماحصلی برای کشور ندارد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: بیانیه مذکور خلاف نص صریح بیانات مقام معظم رهبری است،  در گذشته هم مشاهدات متعددی داشتیم که رییس جمهور پس از بیانات صریح مقام معظم رهبری مواضعی را اتخاذ کردند که در ذهن مردم کاملاً آشکار است و برخلاف مصلحت عمومی جامعه و مردم است.

زاکانی با اشاره به اینکه ۷ سال است که منافع مردم در گرو تصمیمات سیاست‌گذاری و اشتباهاتی قرار گرفته که دولتمردان در مورد آنها معیشت مردم را به گرو گرفتند، اظهار داشت: پیام مشخص قانون مجلس این بود که تحریم‌ها باید از کشور رخت بربندد و به جای انفعال، ابتکار عمل در دستان مردان سیاست خارجی کشور قرار گیرد اما این تفاهم‌نامه همه این موضوعات را زیر پا گذاشته و مسیری را دنبال کرده که ماحصل آن خسرانی بزرگتر از برجام بر جای خواهد گذاشت.

وی افزود: قرار بود به موجب برجام خزانه‌ها پُرپول باشد و همه منافع و مصالح در قالب یک تعهدنامه متقابل با ۱+۵ به دست آوریم اما هیچ منفعتی جز سال‌ها خسران کسب نکردیم. مجلس این شرایط را اصلاح کرد و ابتکار عمل را برای دولتمردان به عمل آورد و ایجاد تنفس‌گاه ویژه و عبور از تحریم‌ها را رقم زد، متأسفانه آنچه که مشاهده می‌شود کسانی در دولت هستند که مسیر غلط گذشته را دنبال می‌کنند.

نماینده مردم قم در مجلس به قانون لغو تحریم ها که در مجلس یازدهم تصویب و از سوی شورای نگهبان نیز تایید شد پرداخت و خاطرنشان کرد: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها جزو دستاوردهای بزرگ مجلس یازدهم است، در این قانون بر حفظ توانمندی هسته‌ای، توسعه صلح‌آمیز هسته‌ای، رفع تمامی تحریم‌ها در همه زمینه‌ها اشاره دارد.

زاکانی اظهار داشت: در قانون مجلس همچنین مشخصاً آمد که تحریم‌ها باید رخت بربندد زیرا این تحریم‌ها فراتر از تحریم‌های برجامی بود.

وی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه مجدداً در اجرای قانون تزلزل ایجاد می‌کند و فرصتی به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌دهد و مستمسکی را درست می‌کند. ما تا کجا باید چشممان بر خیانت‌ها و شرایطی ببندیم که منافع ملت و مصالح انقلاب توسط عده‌ای ذبح شود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید براینکه مجلس هوشیار است، گفت: امروز عالم سیاست، عالم جنگ اراده‌ها است و مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت اراده کردند تا اراده باطل دشمن را بر زمین بزنند از این رو پیام ما برای ملت روشن است، مجلس شورای اسلامی جز به منافع ملی و مصالح انقلاب نمی‌اندیشد و آنها را دنبال می‌کند تا از آسیب به معیشت مردم جلوگیری کند.

زاکانی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی بر قانونمداری پافشاری می‌کند، افزود: متأسفانه عده‌ای قانون‌شکن در کشور قانون‌شکنی را باب کردند، مجلس یازدهم همانند مجالس گذشته نیز اجازه قانون‌شکنی نمی‌دهد و از منافع ملی و مصلحت‌های انقلاب دفاع خواهد نمود و اجازه نمی‌دهد این تفاهم‌نامه که از اساس باطل است، شرایطی را فراهم کند که قانون مجلس اجرا نشود.

وی تاکید کرد: در این بیانیه شاهد تکرار کلی‌گویی‌های برجام هستیم، در زمان انعقاد توافق به آقایان گفتیم که با دوستان خود یا دشمنان توافق کردید، معاون سیاسی وزارت امور خارجه اذعان داشت که با دشمنان مذاکره کردیم و توافق کردیم اما پس از سال‌ها مشخص شد که آنچه پشت تریبون مجلس گفتند خلاف پافشاری کمیسیون برجام و وعده‌ها و قسم‌هایی که خوردند، نادرست بود. مجدد از این فرصت استفاده کردند و تنفس مصنوعی به دشمن دادند در حالی که این خط قرمز ما است.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه دولت باید به قانون تمکین کند و در جهت منافع ملی حرکت کند و مسیری را طی کند که ماحصل آن حاکم شدن قانون در کشور باشد، تصریح کرد: پیام ما به دولت نیز مشخص است و دولت راهی جز اجرای قانون ندارد. قانون هم بر اساس منطق درست و مستحکمی در جهت منفعت ملت است.

زاکانی گفت: در تمام توافقنامه دولت و آژانس خلاف بودن مفاد آن با قانون مشخص است، بیگانگان نیز باید بدانند که دوره ایجاد شرایط دوگانه و اضطرار برای ایران اسلامی تمام شده و دوره فریب دادن افکار عمومی گذشته است و امروز اذهان بیدار مردم دروغ‌های مکرر بیگانگان را می‌بیند بنابراین هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس تفاهم‌نامه را قبول ندارند زیرا این توافقنامه هیچ اصل و اساسی ندارد و اهمیتی برای آن قائل نیستیم.

وی با تاکید براینکه از روز ۵ اسفند ماه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق قانون باید متوقف شود، گفت: پیشنهاد می‌کنم کمیسیون انرژی و امنیت ملی مجلس به عنوان کمیسیون‌هایی که مکلف به راستی‌آزمایی قانون هستند باید از فردا اقدام کنند و این بیانیه را در دستور کار قرار دهند و نظر خود را صراحتاً به مجلس اعلام کنند.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: در صورت انجام اقدامی خلاف قانون و مصالح انقلاب و منافع ملت ماده (۲۳۴) آیین‌نامه داخلی مجلس باید اجرایی شود. از سوی دیگر مواد (۸) و (۹) قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هم باید اجرا شود.