۰ نفر

در برنامه تیتر امشب مطرح شد؛

فراز و فرود طرح جهش تولید مسکن/ کاهش قیمت مسکن با اجرای طرح

۲۷ بهمن ۱۳۹۹، ۰:۰۷
کد خبر: 506021
فراز و فرود طرح جهش تولید مسکن/ کاهش قیمت مسکن با اجرای طرح

دست اندرکاران تهیه طرح جهش تولید مسکن و مجریان آن پس از تصویب، معتقدند که با اجرای این طرح و تولید مسکنِ متناسب با نیاز کشور، فاصله توان خرید مردم با قیمت‌های مسکن کاهش خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر رفع نقائص و کاستی‌های قوانین و طرح‌های قبلی بخش مسکن را از ویژگی‌های طرح جهش تولید مسکن خواند و گفت: پیش از این نیز ما قوانین مختلفی در بخش مسکن داشتیم، اما به جرات می‌توان گفت قانون جامعی که به همه بخش‌های این عرصه توجه کرده باشد، نداشتیم.

وی با بیان اینکه در برنامه ریزی برای تامین مسکن باید به ۳ عرصه تامین منابع مالی، ساخت و حمایت و قیمت گذاری توجه داشت افزود: ضروری است که با گرفتن پایه‌های جدید مالیاتی، بازار مسکن از دست دلال‌ها خارج شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تهیه طرحی همچون "طرح جهش تولید مسکن" را آرزویی در بخش مسکن عنوان کرد و گفت: اکنون ۲ هفته است که این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: امروز ماده هفدهم از این طرح ۲۲ ماده‌ای در کمیسیون عمران بررسی شد و روز ۲ شنبه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: پیش بینی ما این است که تا پایان این هفته، طرح نهایی و در روند قانونی به شورای نگهبان ارجاع شود.

وی با قدردانی از وزیر راه و شهرسازی و همکارانش گفت: در دوره قبلی این وزارتخانه یعنی حدود ۶ سال قبل از آمدن محمد اسلامی هیچ اقدام موثری نشد و طرح‌هایی هم که ارائه شد، در عمل خروجی واقعی نداشت.

 یوسفی افزود: افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مسکن و آرزو شدن خرید و حتی رهن مسکن برای بخش قابل توجهی از مردم به این معنی است که اقدام مناسبی در این عرصه نشده است.

عضو کمیسیون عمران همچنین درباره طرح در حال انجام اقدام ملی مسکن نیز گفت: مصوب شد وام مسکن در این طرح به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش داده شود، اما باز پرداخت اقساط آن که ماهانه چند میلیون تومان است از عهده خانوار‌های فاقد مسکن خارج است.

وی با بیان اینکه قرار است امسال ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود افزود: اینکه برخی می‌گویند سرمایه گذاری در حوزه مسکن موجب خلق پول قوی می‌شود و اثر تورمی دارد، حرف صحیحی نیست، چگونه است که وقتی به بازار مسکن که نیاز مردم است می‌رسیم، می‌گوییم اثر تورمی دارد، اما درباره بازار‌های دلال بازی و سفته بازی چنین عقیده‌ای نداریم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تولید ۲۹ میلیون تن فولاد در کشور گفت: این درحالی است که فولاد مورد نیاز کشور ۹ میلیون تن است و در بخش سیمان نیز با همین وضع مواجه هستیم.

وی افزود: یکی از مفاد طرح جهش تولید مسکن، اجاره داری حرفه‌ای و حمایت از صنعتی سازی است و بر اساس آن از انبوه ساز حمایت می‌کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این برنامه با قدردانی از اهتمام نمایندگان برای کمک به روند تولید مسکن گفت: ما از هر قدمی که به تولید مسکن کمک کند استقبال می‌کنیم البته جزئیاتی در این طرح وجود دارد که باید بررسی و رفع اشکال شود.

 محمود محمودزاده با بیان اینکه تولید مسکن متناسب با استطاعت خانواده‌ها یکی از مشکلات عمده این عرصه است افزود: ممکن است تصور بر این باشد که در حال حاضر با تعداد واحد مسکونی مازاد بر خانوار مواجه هستیم، اما واقعیت این است که فاصله بین استطاعت و توان خرید خانوار‌ها با مسکن زیاد است و امیدواریم این قانون جدید به کاهش این فاصله کمک کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نقاط ضعف قوانین قبلی باید در طرح جدید رفع شود، در دفاع از طرح اقدام ملی مسکن افزود: طرح اقدام ملی مسکن در زمانی که شروع شد از حمایت‌های مالی کافی برخوردار نبود، اما وزارت راه و شهرسازی بین اینکه هیچ کاری نکند و یا اینکه طرحی را لااقل برای طبقه متوسط اجرا کند، دومی را انتخاب کرد.

 محمودزاده گفت: طرح اقدام ملی به گونه‌ای نوشته شده که حتی در شرایط سخت اقتصادی فعلی نیز احداث بیش از نیم میلیون واحد مسکونی بر مبنای آن آغاز شده است.

وی تامین بستر‌های مورد نیاز صنعتی سازی را ضروری دانست و افزود: اگر بستر‌های لازم فراهم شود، دیگر نیازی نیست ما از انبوه ساز بخواهیم که به این عرصه روی آورد.

 مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن هم با اشاره به فاصله داشتن قدرت خرید مردم با قیمت مسکن گفت: موضوعی که طرح جهش تولید مسکن به آن توجه داشته است رساندن تولید مسکن به سطح مورد نیاز سالانه کشور است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در این طرح به فناوری‌های نوین ساخت نیز توجه شود.