۰ نفر

درپی رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰؛

اختلاف برداشت در مورد به رای گذاشتن لایحه بودجه ایجاد شد

۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۴۳
کد خبر: 502958
اختلاف برداشت در مورد به رای گذاشتن لایحه بودجه ایجاد شد

در پی رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ نمایندگان عنوان کردند که اختلاف برداشتی در مورد به رای گذاشتن لایحه بودجه دولت یا گزارش کمیسیون تلفیق ایجاد شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد خدابخشی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفت: برداشت‌ها در این زمینه متفاوت بود برداشت ما این بود که گزارش کمیسیون تلفیق بودجه به رای گذاشته می‌شود همانطور که سال‌های قبل هم این چنین بود ولی بعضی برداشت‌شان این بود که لایحه به رای گذاشته خواهد شد.

وی اضافه کرد: نمایندگان هم در موافقت و مخالفت با گزارش کمیسیون تلفیق صحبت کردند اما در نهایت لایحه بودجه به رای گذاشته شد و آقای قالیباف گفت «کلیات لایحه بودجه را به رای می گذاریم و اگر رای بیاورد برای ورود به جزئیات، مبنای ما گزارش کمیسیون تلفیق بودجه است اما در صورتیکه لایحه رای نیاورد لایحه رد است و دولت باید لایحه بودجه را اصلاح کند و به مجلس برگرداند.»

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز ، اظهار کرد: من از تریبون مجلس شورای اسلامی گفتم که کلیات بودجه به رای گذاشته شده است قبل از آن نمایندگان پرسیدند که این گزارش بودجه است و من از رییس مجلس شورای اسلامی این را سوال کردم که ایشان گفتند کلیات بودجه است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گزارش کمیسیون تلفیق به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شده یا لایحه بودجه، گفت: کلیات بودجه تلفیقی از این گزارش یا لایحه است در آیین‌نامه هم آمده که کلیات بودجه به رای گذاشته می‌شود. گزارش کمیسیون تلفیق هم تلفیقی از لایحه بودجه و اقداماتی است که کمیسیون تلفیق انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق هم لایحه بودجه به بحث گذاشته شده و اگر کلیات رای می‌آورد گزارش تلفیق مبنا قرار می‌گرفت. در واقع دولت لایحه را ارائه می‌دهد و کمیسیون‌ها بررسی می‌کنند و نهایتا کلیات لایحه به رای گذاشته می‌شود. اگر مجلس شورای اسلامی آن را نپذیرفت لایحه به دولت بر می‌گردد و اگر رای آورد لایحه مبنا قرار می‌گیرد. روال معمول براساس آیین‌نامه هم همین بوده که لایحه به رای گذاشته شود.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: چند سال پیش که آیین‌نامه اصلاح نشده بود روال براین بود که همان زمانی که رییس جمهور بودجه را تحویل می‌دهد کلیات بودجه در صحن مطرح شود اگر رای نمی‌آورد به دولت بر می‌گشت و اگر رای می‌آورد به کمیسیون تلفیق می‌رفت و بررسی‌ها درباره‌ی آن انجام می‌شد.

وی ادامه داد: با تغییر آیین‌نامه بودجه ابتدا به کمیسیون تلفیق می‌رود و بعد کلیات آن به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود اگر کلیات تصویب شد مجلس وارد جزییاتی می‌شود که کمیسیون تلفیق آن را تصویب کرده است.

به گفته موسوی لارگانی، تصمیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی این بوده که کلیات لایحه بودجه به رای مجلس گذاشته شود.