۰ نفر

رییس کمیسیون اصل ۹۰؛

مجلس در مورد واکسن آمریکایی گزارش می‌دهد

۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۲۲:۰۰
کد خبر: 502096
مجلس در مورد واکسن آمریکایی گزارش می‌دهد

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه برخی فعالیتها را به سوی واردات برده و محور اقدامات را بر اساس واردات تنظیم می کنند ناشی از فسادهایی است که در عقبه این فعالیتها وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر روز سه‌شنبه طی نشست خبری در مشهد افزود: اگر می‌توان در داخل محصولی با توجیه اقتصادی تولید کرد و در این مسیر کارشکنی هایی انجام می‌شود بطور حتم فسادی در حوزه واردات آن وجود دارد.

وی ادامه داد: قوه قضائیه باید با این فسادهای سازمان یافته مقابله کند، در این فسادها حتی از ظرفیت دستگاههای دولتی و قانونگذاری در این مسیر نیز استفاده می‌کنند تا تولید رخ ندهد.

این نماینده مجلس، ایران را در تولید گوشت مرغ خودکفا دانست و گفت: با وجود این مقدار تولید در عین حال یکی از وابسته‌ترین کشورها به واردات مرغ هستیم و در خصوص گوشت قرمز با وابستگی کمتری مواجه هستیم.

فقدان نگاه استراتژیک به تولید نهاده‌های دامی

وی افزود: علاوه بر اینکه مواد پروتیئنی کشور را در داخل تامین می‌کنیم صادرات مرغ نیز به کشورهای افغانستان، عراق و روسیه داشته ایم  اما ۹۰ درصد نهاده‌های دامی ما وارداتی است، باید به این مسئله نگاه دقیق و استراتژیک می‌شد چرا که در بخش جو، ذرت و کنجاله سویا و در مجموع در زمینه نهاده‌های دام و طیور و آبزیان با وابستگی ۹۰ درصدی مواجه هستیم.

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: اگر نهاده های دامی و واکسن به صنایع گوشتی ما برسد سالن تولید می‌تواند فعالیت کند و نیاز داخلی را به مواد پروتئینی و گوشت مرغ و دام تامین کند.

وی گفت: ما حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان در صنعت آبزیان، طیور و دام درآمد داریم، از طرفی سالانه ۹ میلیون تن ذرت، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن سویا و ۵.۵ میلیون تن جو وارد می‌کنیم.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی کشاورزی در زمان مقرر موجب شده است امروز درصد قابل توجهی از مرغداریها به دلیل نبود نهاده‌ها با کاهش تولید مواجه شوند و مشکلاتی در این گونه تولیدات ایجاد شود که البته در آینده این مشکلات افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: باید نگاه ما به سوی خودکفایی و استقلال کشور در همه بخشها باشد، در این راستا باید سیاستگذاری برای تامین نهاده دامی  و کشت جایگزین توسط جهاد کشاورزی صورت می گرفت و حرکت کشاورزان به سویی هدایت می‌شد که تولید کالاهای اساسی ما با مشکل مواجه نشود.

حجت الاسلام پژمانفر با انتقاد از ضعف در تولید و توزیع واکسن دام گفت:  زمانی ۸۰ درصد مرغ کشور از مرغ آرین که از نژادهای بسیار عالی و با صرفه اقتصادی و با مزیت بهداشتی بود تامین می‌شد اما اکنون تولید مرغ لاین آرین به صفر رسیده و تقریبا همه لاین (نژاد اصلی تولیدکننده) تولید مرغ وارداتی است و ما وابسته شده‌ایم.

۵۰۰ شکایت ماهانه در کمیسیون اصل ۹۰

وی افزود: کمیسیون اصل ۹۰ یک حوزه نظارتی و بررسی برای طرز کار قوای سه گانه است و ما با ماهانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ شکایت در بخش‌های مختلف روبرو هستیم.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در موضوعات فولاد، خودرو، گمرک و قاچاق، تراریخته، آزاد سازی سواحل دریای خزر، بورس، نظام بودجه ریزی و پتروشیمی پرونده هایی در این کمسیون وجود دارد.

وی گفت: نظام بودجه ریزی فرد محور است و فرد در این ساختار تصمیم می‌گیرد که چه مقدار بودجه به کدام استان داده شود و برنامه علمی در این خصوص وجود ندارد، این موضوع گزارش تلخی است که در کمیسیون در حال پیگیری است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال خراسان رضوی نزدیک هشت درصد جمعیت و مساحت کشور را دارد اما اعتبارات آن ۶ درصد و کمتر است که این موضوع با هیچ منطقی همخوانی ندارد.

بیشترین خانه های دارای ارزش فرهنگی در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تخریب شده است

وی در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز ادامه داد: یکی از مسائلی که در شهر مشهد طی ۲۱ سال گذشته با آن درگیر بوده‌ایم و می‌توانست آورده‌های خوبی برای شهر داشته باشد بافت پیرامونی است.

حجت الاسلام پژمانفر گفت: اگر در بافت پیرامونی حرم مطهر درست برخورد می کردیم می توانستیم با افتخار بگوییم در حفظ میراث فرهنگی خود درست عمل کردیم که اینگونه نشد و بیشترین خانه‌های قدیمی و دارای ارزش فرهنگی در این منطقه از بین رفته‌ است.

وی افزود: اکنون با حضور در بافت پیرامونی این حس را نداریم که ما در کانون معنویت هستیم، باید در سیاستگذاریهای کلان خود به این موضوع توجه می‌کردیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: مدارس، حوزه‌های علمیه و منازل به عنوان نقاط هویتی و کانونی در این منطقه بوده است، به عنوان مثال با همت مردم یک شهرستان حسینیه‌ای در مشهد ساخته شده است، بنابراین باید از این اماکن به عنوان یک میراث فرهنگی منحصر به فرد حمایت و آنها را حفظ کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: مردم در دوران‌های مختلف فعالیت شهرداریها،  شوراهای شهر و شرکت مسکن سازان شرق انتقاداتی داشتند و در سومین شورای شهر مشهد نیز همین انتقادات و اعتراضات به بافت پیرامونی وارد بود.

وی افزود: همیشه اقدامات در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی غیرشفاف بود و آینده روشنی در این زمینه نبود، حتی کاربری‌ها در گذر زمان متفاوت و متغییر بوده است، در مجموع بواسطه این اشکالات در شورای عالی شهرسازی برای توقف طرحها اقدام کردیم.

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: باید ملاحظاتی در ترسیم طرح ها و خیابانها وجود داشه باشد به عنوان مثال در احداث شارستان ملاحظات لازم در خصوص مساجد و دیگر مکانهای معارض در طرح صورت نگرفت.

وی گفت: در موضوع مسجد "هفت در" به مشاور اعلام شد آیا بدون اینکه در احداث شارستان لطمه بخورد می‌توان در تخریب مسجد تجدید نظر انجام شود؟ که به راحتی مشاور مکاتبه نمود و اعلام کرد تغییراتی انجام داده ام تا مسجد بماند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: ما میگوئیم چرا از ابتدا این اقدامات انجام نشد و در توسعه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی ملاحظات صورت نگرفت؟  اگر این نگاه از ابتدا وجود داشت می توانستیم بسیاری از اماکن فرهنگی و هم شارستان و معابر طرح را داشته باشیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مساجد منطقه هویت تاریخ شهر هستند، نمی توان این مساجد را در جای دیگر احداث کرد، وقتی مردم را از این مناطق کوچ دهیم مساجد از مردم خالی شده و بعد مساجد تخریب می‌شوند.

در بافت قدیم باقی مانده در اطراف حرم مطر رضوی نباید مرتفع سازی شود  

حجت الاسلام پژمانفر گفت: باید جلو خسارت را از هر جایی که می توانیم بگیریم، در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی ۴۰ درصد بافت هنوز باقی مانده است لذا بگذاریم همین میزان با هویت خود باقی بماند و در این مناطق مرتفع سازی نشود.

وی به ۲ هزار مغاره خالی در این بافت اشاره کرد و افزود: این منطقه از ساخت وسازها اشباع شده است و از طرفی بخشی از اقامتگاههای گرانقیمت مورد استفاده قشری از مردم است و نیازی به بقیه این اقامتگاه ها نیست، اکنون عرضه و تقاضا به هم خورده است و نیازمندان برای اقامت در اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) بنیه مالی کافی ندارند و به خانه مسافر و اقامتگاههای ارزان قیمت نیاز دارند.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خواسته های مردم را سیاسی و چپ و راست نکنیم، باید به این مطالبات نگاه انسانی و دید میراث فرهنگی داشته باشیم، هر کس امروز اقداماتی را که برای احقاق حقوق مردم در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی انجام می‌شود سیاسی می‌کند همدست مفسدان در طرح های پیرامونی است.