۰ نفر

سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر داد؛

حذف معافیت مالیاتی ثروتمندان

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۵۸
کد خبر: 495115
حذف معافیت مالیاتی ثروتمندان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت:‌ درآمدهای حاصل از صادرات مواد معدنی، فلزی غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه خام مشمول مالیات می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «رحیم زارع» در نشست خبری امروز -یکشنبه - با تشریح مصوبات امروز کمیسیون تلفیق گفت: موضوع نخست نشست امروز شیوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده بود که بر اساس آن دهک‌های ثروتمند از این معافیت برخوردار نخواهند شد. مصوبه دوم درخصوص اصلاح درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده بود که براساس آن از ۸۱ هزار میلیارد تومان به ۱۱۳هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد البته بدون آنکه نرخی رشد کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به فعالیت سامانه مدعیان از سال گذشته و فرایند تکمیل‌آن در سال جاری گفت: براساس قانون برنامه ششم، ۶ درصد از ۹ درصد جی دی پی (GDP) اسمی یا تولید ناخالص داخلی از محل درآمدهای مالیات برارزش افزوده است.

زارع اضافه کرد: بر اساس رشد اقتصادی که دولت برای سال آینده پیش بینی کرده است، با خروج از شرایط کرونا، درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده  از ۸۱ هزار میلیارد تومان به ۱۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: مصوبه سوم، حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد بود که تاکنون این معافیت داده می‌شد اما کمیسیون تلفیق این معافیت را حذف کرد. البته شرایط معافیت بر عملکرد طبق قانون خاص خود و قانون احکام دائمی که در سال ۹۶ خواهد بود و این مصوبه، معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد،نه مناطق ویژه را شامل می‌شود. 

زارع خاطر نشان کرد: امروز همچنین با هدف جلوگیری از خام فروشی و حمایت از تولید داخل درآمدهای حاصل از صادرات مواد معدنی، فلزی غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه خام مشمول مالیات می‌شوند. البته صادرات محصول مشمول مالیات و عوارض نیست.

وی اضافه کرد: همچنین در رابطه با "اصلاح مالیات برارزش افزوده "که به دنبال آن میزان درآمدهای دولت افزایش پیدا می‌کند، باید گفت؛ با توجه به اینکه سامانه راه اندازی شده از فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند و شفاف سازی درآمدها را به دنبال دارد، میزان درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده دولت را  از  درآمدها از ۸۱ هزار میلیارد تومان به ۱۱۳ هزار تومان در کمیسیون تلفیق افزایش دادیم.

زارع درخصوص "اخذ مالیات از خانه‌های گران قیمت و املاک لوکس"، توضیح داد: کمیته‌ای مرتبط در کمیسیون تلفیق بررسی موضوع "اخذ مالیات از خانه‌های خالی" در دست دارد و  در این خصوص در جلسات بعدی تصمیم‌گیری می شود، همچنین در مورد "اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و گران قیمت" کمیته جداگانه‌ای در حالی بررسی موضوع است.

وی همچنین در مورد حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، بیان کرد: از آنجا که تولیدکنندگان مشمول مالیات بر عملکرد می‌شوند که این معافیت‌ها را دارند لذا حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده بیشتر شامل کارهای دلالی، واسطه‌ای، وارداتی و خدماتی می‌شود که هیچ ارزش افزوده‌ای به دنبال ندارند اما معافیت‌ها شامل بخش‌های تولیدی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه پیش بینی می شود بررسی بخش درآمدی لایحه به مدت ۲ هفته و بخش هزینه‌ای نیز ۲ هفته دیگر طول خواهد کشید، گفت: در نهایت مجلس در مورد بودجه تصمیم‌گیری می‌کند و مصوبات کمیسیون تلفیق نیاز به رای مجلس در صحن علنی دارد.