۰ نفر

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

مجلس فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را بررسی می‌کند/ تحقیق و تفحص از خودروسازان به‌زودی آغاز می‌شود

۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۲۸
کد خبر: 494848
مجلس فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را بررسی می‌کند/ تحقیق و تفحص از خودروسازان به‌زودی آغاز می‌شود

حجت اله فیروزی معتقد است؛ هر نوع قیمت‌گذاری، باعث بروز نوسان در سایر بازارها و حتی اقلام مصرفی مردم می‌شود. به همین دلیل، مجلس به زودی تحقیق و تفحص از خودروسازان را آغاز و هزینه واقعی تولید خودرو را مشخص خواهد کرد.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ در شرایطی که بعد از دوره ای از افزایش های مستمر قیمت خودرو، طی هفته‌‌های اخیر، نشانه‌های امید بخشی از ثبات در این بازار، نمایان شده بود، مصوبه ناگهانی شورای رقابت در خصوص افزایش قیمت 17 مدل از خودروهای داخلی ، نوسانات تازه ای را در این بازار ایجاد کرد. مصوبه‌ای که هرچند شورای رقابت عنوان «فرمول جدید قیمت خودرو» را بر تارک آن نشاند، اما بسیاری از تحلیلگران آن را تنها مجوزی تازه برای افزایش قیمت خودرو قلمداد کردند. البته در این میان برخی از کارشناسان نیز معتقدند همانطور که تصمیمات قبلی شورای رقابت در سرکوب قیمت خودرو نتیجه‌ای نداشت، این مصوبه هم در روند کلی بازار بی‌تاثیر است. این دسته از تحلیلگران استدلال می کنند، بازار خودروی کشور در نهایت نه مبتنی بر بخشنامه‌های دستوری بلکه بر اساس تحولات کلان اقتصادی کشور محدوده قمیتی مورد نظر خود را شناسایی خواهد کرد.

در همین خصوص،  نماینده مردم فسا در مجلس با اشاره به تبعات تصمیم اخیر شورای رقابت گفت: در شرایطی که طی هفته‌های اخیر انتظارات تورمی در بازار خودرو تا حد قابل توجهی مهار و قیمت‌ها در دالان کاهشی قرار گرفته بود، ناگهان تصمیم غیر کارشناسی شورای رقابت، این روند را معکوس و تلاش های کارشناسی نمایندگان مجلس را بی اثر کرد. بعد از اعلام این تصمیم شورای رقابت، بازار خودرو دوباره بر مدار نوسانات قرار گرفت و چشم انداز روشنی که برای ایجاد ثبات نسبی در این بازار ایجاد شده بود با چالش روبه رو شد. پایش بازار خودرو پس از انتشار این خبر نشان می دهد که روند تعدیل قیمت خودرو بعد از این مصوبه متوقف و تکانه قیمتی تازه ای در این بازار مشاهده شد.

فیروزی در ادامه افزود: شورای رقابت ، بدون مشورت با مجلس در آستانه ماه‌های پایانی سال و در شرایطی که این برهه زمانی تقاضا در بازار خودرو افزایش می‌یابد مصوبه افزایش قیمت خودرو را رسانه ای کرد. این در حالی است که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر هم نرخ دلار به نسبت قبل در وضعیت متوازن تری قرار داشت و هم قیمت فولاد کاهش پیدا کرده بود. بر اساس طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای ساماندهی بازار خودرو نیز، عرضه و فروش خودرو باید از طریق بورس انجام شود تا بازار در یک روند منطقی قیمت خودرو را استخراج و ارائه کند.

معادله افزایش  بیش از 50درصدی تولید خودرو

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به محتوای مصوبه شورای رقابت اظهار داشت: بر اساس اعلام شورای رقابت، خودروسازان متعهد شده اند که بعد از افزایش قیمت، تولید را حداقل 50درصد افزایش دهند. پرسش کلیدی آن است که اگر یک چنین ظرفیتی برای افزایش تولید و عرضه خودرو وجود دارد، چرا زودتر از این ظرفیت ها استفاده نشده است. اگر هم قرار است خطوط تولید جدیدی ایجاد شود، چرا قبل از ایجاد این ظرفیت ها، مساله افزایش قیمت خودرو رسانه ای شده است؟اگر خودروسازان حقیقتا توان افزایش تولید خودرو را داشته باشند، موظف هستند بدون افزایش قیمت این ظرفیت ها را به کار بگیرند. اگر هم فاقد این ظرفیت ها، باشند، افزایش قیمت خودرو تغییری در این زمینه ایجاد نمی کند.

فیروزی با اشاره به نقش افزایش بهره‌وری در کاهش هزینه‌های تولید خودرو گفت: شورای رقابت در شرایطی دلیل این افزایش قیمت را حمایت از خودروسازان اعلام می‌کند که از منظر کارشناسی، برای کاهش هزینه‌های تولید، ابتدا باید بهرهوری افزایش پیدا کند. مردم که نباید هزینه گران اداره شدن شرکت‌های خودروسازی را بپردازند. بر اساس بررسی های دقیق کارشناسی به دلیل فقدان بهره وری و عدم استفاده از رویکردهای نوین، هزینه های تولید خودرو در کشور بسیار بالاتر از استانداردها است. بنابراین منطقی ترین تصمیم برای کاهش هزینه های تولید افزایش بهره وری است نه اینکه هزینه سوءمدیریت ها از جیب مصرف کنندگان برداشت شود.

او در ادامه افزود: هرچند خودروسازان همواره اعلام می کنند که در حال ضرر هستند، اما هیچگاه اسناد و مدارک معتبری در خصوص این ادعا ارائه نکرده اند. مجلس در راستای شفاف سازی مساله، طرح تحقیق و تفحص از خودروسازی کشور را کلید زد تا مشخص شود هزینه های واقعی تولید خودرو در کشور چقدر است. بهتر بود شورای رقابت مدتی صبر می‌کرد تا نتیجه این تحقیق و تفحص مشخص شود و بعد مصوبه افزایش قیمت خودرو را رسانه ای می کرد.

آیا پای رانت و ویژه خواری در میان است؟

فیروزی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آمارها حاکی از آن است که حدود 160هزار میلیارد تومان رانت طی یکسال گذشته در بازار خودرو ایجاد شده، آیا سرنخ این نوع تصمیم سازی های غیرکارشناسی به کانون های توزیع رانت باز نمی گردد؟گفت: هرچند به طور قطعی نمی توان گفت که چه افراد یا جریاناتی، پشت پرده سوداگری ها در بازار خودرو قرار دارند، اما نحوه تصمیم گیری ها به گونه ای است که ناخودآگاه این ذهنیت در افکار عمومی ایجاد می شود که این نوع تصمیمات در راستای منافع سوداگران اخذ می شود. معتقدم تا زمانی که خودرو از کالایی سرمایه ای بدل به کالایی مصرفی نشود، این مشکلات ادامه خواهد داشت. تلاش مجلس در طرح ساماندهی بازار خودرو نیز، ریل گذاری برای ایجاد این تحول در صنعت خودروسازی کشور است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس اصل همگرایی بازارها، افزایش قیمت خودرو  باعث ایجاد تکانه های تورمی در سایر بازارها و حتی اقلام مصرفی مردم می شود. به همین دلیل مجلس به زودی موضوع افزایش اخیر قیمت خودرو توسط شورای رقابت را با حضور مسئولان مربوطه بررسی خواهد کرد و در صورت تخلف با متخلفان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. بر خلاف اظهار نظرهایی که در خصوص یکسان سازی نرخ خودرو مطرح می شود، افزایش قیمت خودرو کارخانه‌ها، باعث افزایش قیمت در حاشیه بازار نیز خواهد شد.