۰ نفر

عضو هیات رییسه مجلس؛

تبعات راهبردی واکسن کرونای داخلی/ تغییر رویکرد کشورها در عدم فروش واکسن به ایران

۱۱ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱
کد خبر: 494333
تبعات راهبردی واکسن کرونای داخلی/ تغییر رویکرد کشورها در عدم فروش واکسن به ایران

حسینعلی حاجی دلیگانی معتقد است، جدای از تبعاتی که تولید واکسن ایرانی کرونا در امنیت روانی، جلوگیری از خروج ارز و بهبود وضعیت سلامت مردم دارد، این نوع فعالیت ها در رشد شاخص های اقتصادی و راهبردی نیز اثرگذار خواهد بود.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با اشاره به تزریق نخستین نمونه های انسانی واکسن کرونا در کشور گفت: مجلس  از اقداماتی که مبتنی بر توانمندی های داخلی و تحقق شعار ما می توانیم است، حمایت می کند. یکی از این اقدامات، ساخت واکسن کرونا توسط دانشمندان داخلی است. ظرفیتی که یکبار دیگر سوابق درخشان و صد ساله کشورمان در ساخت واکسن و اقلام دارویی را به رخ جهانیان کشاند. به ویژه باید از ستاد اجرایی فرمان امام(ره)و رییس ستاد تشکر کرد که با نهایت توان و تلاش، این پروژه مهم ملی و بین المللی را پیگیری می کند.

حاجی دلیگانی در ادامه افزود: علاوه بر توانایی ساخت واکسن، ایران در سایر حوزه های اقتصای، فرهنگی، فناوری های برتر و...نیز واجد ویژگی های منحصر به فردی است که در صورت حمایت کافی از متخصصان داخلی می توان از این ظرفیت ها در مسیر پیشرفت و بهبود شاخص هاب درمانی، اقتصادی، معیشتی و... استفاده کرد. در هر زمینه ای که ایرانی اراده کند، می تواند با استفاده از همدلی و تعامل گام های بلندی در مسیر توسعه و پیشرفت بردارد.

تبعات اقتصادی تولید واکسن داخلی

عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین در این خصوص که آیا تبعات این نوع پروژه ها تنها به بخش سلامت و پزشکی محدود می شود یا سایر حوزه ها را نیز در بر می گیرد؟ گفت: جدای از تبعاتی که واکسن ایرانی کرونا در امنیت روانی جامعه، جلوگیری از خروج ارز و بهبود شاخص های سلامت مردم دارد، این نوع فعالیت ها، اثرات قابل توجهی در حوزه های اقتصادی و راهبردی نیز خواهد داشت. بدون شک اینکه امروز کشورهایی که قبلا حاضر به فروش واکسن به ایران نبودند، تصمیم به فروش واکسن گرفته اند به دلیل توانایی است که ایران برای تولید واکسن از آن برخوردار شده است.

او افزود:در واقع این نوع توانایی هاست که اقتدار ملی کشور را در پهنه جهانی افزایش می دهد. از سوی دیگر، ظرفیت های قابل توجه قبلی در بخش گردشگری سلامت را نیز ارتقا می دهد. ضمن اینکه مهار پاندومی کرونا را امکان پذیر می سازد و روند مرگ و میر ناشی از این ویروس را تا حد بالایی کاهش می دهد. بنابراین تبعات این پروژه های بین المللی نه تنها در حوزه سلامت، بلکه در بخش های مختلف ظهور و بروز پیدا می کند.

حاجی دلیگانی در ادامه با اشاره به ضرورت نظارت و اولویت بندی  روند توزیع واکسن کرونا در جامعه گفت: مجلس با دقت فرایند تامین واکسن داخلی و خرید واکسن خارجی را پیگیری خواهد کرد تا روند توزیع این اقلام به درستی و بر اساس اولویت های کشور انجام شود. بر اساس اولویت بندی افراد سالخورده، افرادی که بیماری های زمینه ای دارند و سایر اقشار در اولویت بهره مندی از واکسن قرار دارند.

 به باور این نماینده تولید واکسن کرونا حد نهایی توانایی متخصصان داخلی برای ایجاد ارزش افزوده نیست. در بخش های مختلف صنعتی، بازرگانی، عمرانی، فناوری های نوین و...پروژه های مهمی در سطح کشور در حال اجراست که عملیاتی کردن آنها می تواند توسعه پایدار و همه جانبه را در کشور ایجاد کند.

احیای اجداد مرغ لاین آرین ایرانی

عضو هیات رییسه مجلس یادآور شد: بر اساس گزارش وزیر جهاد کشاورزی با تلاش دانشمندان ایرانی، 49درصد از بازآوری طرح احیای اجداد مرغ لاین آرین ایرانی که بیش از دو دهه از گردونه تولید خارج و صنعت طیور را به نمونه های خارجی وابسته کرده بود، با دستور مقام معظم رهبری به ثمر نشسته است. ضمن اینکه بر اساس برنامه اعلام شده تا سال 1400 در تولید این نوع مرغ به خود کفایی خواهیم رسید.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد:این در حالی است که  تعداد کشورهای صاحب دانش و تخصص در تولید مرغ لاین بسیار محدود است و کمتر از تعداد انگشتان یک دست است. تنها کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، انگلیس، هند،آلمان و ایران از دانش و توانایی برای تولید و بهره برداری از این نوع مرغ برخوردار هستند. در این حوزه هم دانشمندان ایرانی توانستند زمینه احیای مرغ لاین آرین ایرانی را فراهم سازند و از این طریق، وابستگی به مرغ لاین فرانسوی و انگلیسی را از میان ببرند.