۰ نفر

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

۱۴‌میلیارد و هشتصد میلیون یورو ارز صادراتی بلاتکلیف ماند

۹ دی ۱۳۹۹، ۱۸:۰۵
کد خبر: 493862
۱۴‌میلیارد و هشتصد میلیون یورو ارز صادراتی بلاتکلیف ماند

میرتاج‌الدینی از بلاتکلیفی ۱۴ میلیارد و هشتصد میلیون یورو ارز صادراتی در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی در خصوص ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ از سوی رییس دیوان محاسبات به مجلس و در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: گزارش تفریغ امروز از سوی بذرپاش به مجلس ارائه شد که به لحاظ کیفی خوب بود و مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار گرفت.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در گزارش تفریغ بودجه ۹۸ درباره پروژه‌های مهم، احکام و ردیف‌هایی که در بودجه آمده و اینکه تا چه میزان دولت آن‌ها را اجرایی کرده دقت کافی شده است و این گزارش باید طبق قانون تا آخر دی ماه سال ۹۹ ارائه می‌شد که کمی هم زودتر از موعد مقرر به مجلس ارائه شد.

وی تصریح کرد: مجموعه احکامی که در بودجه سال ۹۸ قید شده بود و به شکل کامل اجرا شده حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است، حتی احکامی که خود دولت به صورت تکلیفی در بودجه آورده و حتی احکامی که به صورت تجویزی به دولت اجازه داده است آن‌ها را انجام دهد، از ۵۰ درصد بالاتر نرفته است.

میرتاج الدینی ادامه داد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد احکام بودجه ۹۸ هم به صورت ناقص اجراء شده و بخش دیگر هم به طور کامل اجرایی نشده است.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مطلب مهم دیگری که در گزارش تفریغ بودجه بود، موضوع ارز ترجیحی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود. از ابتدای سال ۹۷ تا شهریور سال ۹۹ حدود ۵۰ میلیارد دلار دولت ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی تخصیص داده که باید ابعاد آن از طرف دولت مشخص شود که چه مقدار از این ارز ترجیحی در معیشت مردم اثر مثبت گذاشته است.

میرتاج الدینی با بیان اینکه این موضوع می‌تواند در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس کمک کند، گفت: بر این اساس متوجه می‌شویم آیا ارز ترجیحی می‌تواند به معیشت مردم کمک کند یا تبدیل به رانت و زمینه استفاده برای عده‌ای خاص می‌شود.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یاد آور شد: نکته دیگر بازگشت ارز صادراتی بود؛ ارز صادراتی که طبق تعهد صادرکنندگان باید به کشور باز می‌گشت ۱۴ میلیارد و هشتصد میلیون یورو تکلیفش مشخص نشده است که بانک مرکزی باید در این رابطه اقدامی صریح و روشن داشته باشد.