۰ نفر

با حضور رییس‌کل دیوان محاسبات صورت گرفت؛

بررسی و تحلیل بودجه سال٩٩ در کمیسیون اصل نود

۷ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۳۲
کد خبر: 493325
بررسی و تحلیل بودجه سال٩٩ در کمیسیون اصل نود

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از بررسی و تحلیل بودجه ۱۳۹۹ با حضور رئیس کل دیوان محاسبات در جلسه این کمیسیون خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی خضریان با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (یکشنبه، ۷ دی) کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: جلسه امروز کمیسیون پیرامون بررسی و تحلیل وضعیت بودجه در سال ۱۳۹۹ همچنین پیرامون عملکرد سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۹ و ارائه گزارش کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

وی ادامه داد: در این نشست مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات، سید رحمت‌الله اکرمی خزانه‌دار کل کشور، علی‌حیدر نوری رییس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند.
خضریان یادآور شد: گزارش سازمان برنامه و بودجه نسبت به عملکرد این سازمان در بودجه ۱۳۹۹، گزارش خزانه‌داری کل کشور پیرامون نحوه تخصیص و عملکرد ذی‌حساب‌ها در سراسر کشور و طرز کار خزانه‌دار و ذی‌حسابان نسبت به تخلفانی که صورت می‌گیرد و صورت گرفته است و همچنین گزارش دیوان محاسبات درباره بودجه سال ۹۹ شنیده شد.
این نماینده مجلس گفت: نسبت به گزارش‌های ارائه‌شده سئوالاتی از سوی نمایندگان مطرح و یک‌سری تخلفات محرز شد و مقرر شد درباره این تخلفات هر سه دستگاه گزارش‌های خود را به صورت مکتوب ارائه کنند تا تصمیم گیری و جمع‌بندی نهایی در زمینه عملکرد سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های نظارتی در مورد بودجه سال ۹۹ و بررسی طرز کار آنها در جلسات بعدی صورت بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بخش دوم جلسه کمیسیون اصل ۹۰، گفت: گزارش کمیته اقتصادی، فنی و عمرانی کمیسیون پیرامون تحلیل بودجه سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت، همان طور که مشخص است با توجه به خط مشی تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب در آذر ماه سال ۹۷ که می‌توان از آن به عنوان راهبرد اصلی و وظیفه غیرقابل اجتناب دولت در حوزه بودجه‌ریزی در سال‌های اخیر یاد کرد، براین اساس آنچه در سیاست‌های کلی و برنامه مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره اصلاح ساختار بودجه عمومی و قطع وابستگی بودجه به نفت تصویب و ابلاغ شده، اجرایی و در قانون بودجه گنجانده شود که در بندهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تکالیفی در رابطه با نحوه بودجه‌ریزی مطرح شده است.

خضریان گفت: در بند ۱۶ صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تاکید بر تحول اساسی در ساختار، منطقی‌سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید مطرح شده است، در بند ۱۷ اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و در بند ۱۸ افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز و قطع وابستگی بودجه به نفت مطرح شده است.

وی اضافه کرد: همچنین فرمایشات رهبر معظم انقلاب خطاب به رئیس جمهور در خصوص بودجه ۱۴۰۰ مبنی بر این‌که برداشت مازاد در ۲۰ درصد و تا سقف ۳۸ درصد سهم از صندوق توسعه ملی را منوط به سقف فروش یک میلیون بشکه نفت در روز کردند و در واقع مابقی آن را فرمودند بیش از ۲۰ درصد برداشت نشود و همچنین مطالبات و تسهیلاتی که دولت در سال ۹۹ از محل صندوق ذخیره ارزی برداشت کرده، باید باز گردانده شود و برداشت از صندوق ذخیره ارزی که در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ هزار یورو تعیین شده را هم ممنوع اعلام کردند و فرمودند اگر قرار است برداشتی از صندوق ذخیره ارزی انجام شود باید در قالب بودجه صورت گیرد.
این نماینده مجلس همچنین گفت: با توجه به سیاست‌های کلی و دستور رهبر معظم انقلاب در مورد بودجه ۱۴۰۰ متاسفانه در بودجه سال آینده مورد توجه قرار نگرفته است و ضمن این‌که موارد متعدد دیگری مانند این‌که هزینه‌های جاری از محل فروش استقراض تامین می‌شود در این گزارش به آن اشاره شده است.

وی افزود: بعد از قرائت گزارش و شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات نمایندگان در کمیسیون، ضمن این‌که کلیات این گزارش مورد تصویب قرار گرفت، مقرر شد با توجه به اهمیت بودجه ۱۴۰۰ کمیته اقتصادی، فنی، عمرانی کمیسیون اصل ۹۰ به سرعت گزارش را نهایی کند تا بعد از تایید آن در کمیسیون برای قرائت در صحن، تقدیم هیات رئیسه مجلس شود.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در صورتی که گزارش تایید نهایی را دریافت کند، تقدیم هیات‌رئیسه می‌شود، با توجه به اهمیت موضوع و تاکید آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر این‌که گزارش کمیسیون اصل ۹۰ خارج از نوبت در دستور کار قرار گیرد، ان‌شاءالله این گزارش هرچه سریع‌تر توسط هیات رئیسه برای قرائت در صحن خارج از نوبت در دستور کار قرار خواهد گرفت.