۰ نفر

نجفی از وضعیت بودجه‌های پژوهشی انتقاد کرد؛

کمک به خروج از بن بست با افزایش بودجه‌های پژوهشی

۳ دی ۱۳۹۹، ۹:۱۹
کد خبر: 492142
کمک به خروج از بن بست با افزایش بودجه‌های پژوهشی

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با انتقاد از وضعیت بودجه‌های پژوهشی کشور، گفت: اگر خواهان خروج کشور از این بن‌بست و وضعیت فعلی هستیم باید درصد بودجه‌های پژوهشی افزایش پیدا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فرید نجفی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بودجه‌های پژوهشی جزو نقاط تاریک عرصه پژوهش کشور است، عنوان کرد:  درخواست وزارت بهداشت از دولت و مجلس این است که به وضعیت بودجه‌های پژوهشی توجه ویژه داشته باشند، چراکه افزایش ۳۰ درصدی در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی تنها صرف حقوق و سایر هزینه‌ها شده و با این افزایش بودجه هیچ اتفاقی تازه‌ای رخ نمی‌دهد.

وی در عین حال گفت: البته  قبول داریم که در تحریم و شرایط سختی هستیم ولی باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که گذر از شرایط سخت نیازمند پژوهش و فناوری بیشتر است و اگر خواهان خروج کشور از این بن بست هستیم باید درصد بودجه‌های پژوهشی افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: با وضعیت فعلی بودجه پژوهش نباید انتظار تغییرات و اتفاق خاصی در حوزه تحقیقات سلامت داشته باشیم.

نجفی همچنین در خصوص نحوه توزیع بودجه‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، اظهار کرد: بنا بر این است که بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها بر مبنای خروجی و تعداد اعضای هیئت علمی پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی توزیع شود و سعی ما بر این است که توزیع عادلانه بودجه را در بین مراکز پژوهشی داشته باشیم.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بودجه بر اساس شاخص‌های پژوهشی توزیع می‌شود، در رابطه با بودجه بالای برخی از مراکز پژوهشی توضیح داد: البته برخی از مراکز پژوهشی خودشان به صورت مستقل بودجه دارند و لذا سعی می‌شود که در این راستا توزیع بودجه تعدیل شده و مبنای اصلی اثربخشی و خروجی‌ها باشد.