۰ نفر

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس؛

سهم بودجه‌ای مقابله با ریزگردها صفر شد

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۳۸
کد خبر: 491486
سهم بودجه‌ای مقابله با ریزگردها صفر شد

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نسبت به اختصاص ندادن ردیف بودجه مشخص از سوی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای مقابله با ریزگردها انتقاد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ لایحه بودجه سال 1400 در روز چهارشنبه، 12 آذر، از سوی حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که طبق این لایحه، بودجه سازمان حفاظت محیط زیست نیز در سال آینده مشخص شد.

همچنین در برآوردهای اولیه از لایحه بودجه سال 1400 در بخش ردیف بودجه سازمان حفاظت محیط زیست، به‌منظور فرهنگسازی و ارتقاء مشارکت‌های مردمی در این حوزه، حدود 143 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

طبق بررسی‌های انجام شده در لایحه بودجه سال آینده، بودجه سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به سال جاری حدود 590 میلیارد تومان افزایش یافته است، به طوری که قرار است در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی و موافقت شورای نگهبان، این رقم به 1228 میلیارد تومان برسد.

اما آن طور که از ردیف‌های اختصاص یافته برای سازمان محیط زیست در بودجه سال آینده برمی‌آید، دولت دوازدهم در سال پایانی‌اش، رقمی برای مقابله با ریزگردها در این لایحه در نظر نگرفته است!

حالا، معین‌الدین سعیدی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از دولت برای در نظر نگرفتن ردیف اعتباری در لایحه بودجه سال 1400 برای مقابله با ریزگردها، اظهار کرد: متأسفانه دولت در لایحه بودجه سال آینده، ردیف مشخصی برای مقابله با ریزگردها پیش‌بینی نکرده است که در مجلس این لایحه را حتما اصلاح خواهیم کرد و ردیفی برای آن پیش‌بینی می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه به طور قطع نیازمند اعتبارات خاصی برای مالچ‌پاشی و نیز مقابله با گرد و غبار وریزگردها هستیم، ادامه داد: اگر اعتبار و ردیف بودجه مناسبی برای مقابله با پدیده ریزگردها در نظر گرفته نشود، نمی‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی نسبت به مقابله با ریزگردها اقدام کرد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: بروز ریزگردها در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان بیشتر از سایر استان‌های کشور است، بنابراین حتما باید توجه جدی به این استان‌ها برای مقابله با این پدیده که سالانه جانِ بسیاری از مردم این استان‌ها می‌گیرد، صورت گیرد.

سعیدی همچنین یکی از راه‌های توجه به مقابله با پدیده ریزگردها را اختصصاص ردیف بودجه مشخصی در لوایح بودجه سالانه برای مقابله  از بین آن دانست و تأکید کرد: ما در مجلس به طور قطع حمایت‌های لازم را در بودجه سال آینده برای مقابله با پدیده ریزگردها و گرد و غبار در استان‌‌های درگیر با این پدیده خواهیم داشت و ردیف‌هایی را با کمک دولت پیش‌بینی خواهیم کرد.

وی با اشاره به غلظت ریزگردها در مناطق شمالی وجنوبی استان سیستا و بلوچستان، اضافه کرد: جنوب استان سیستان و بلوچستان یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار در کشور است که توجه کمتری به آن شده که باید به این کانون بیشتر توجه شود.

نماینده مردم چابهار در مجلس خاطرنشان کرد: پدیده گرد و غبار یکی از مهم‌ترین مشکلات استان سیستان و بلوچستان است که در مناطق شمالی و جنوبی این استان، مشکلات بسیاری را برای زندگی مردم ایجاد کرده است.