۰ نفر

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس؛

مسئولیت تاخیر در اجرای طرح رتبه بندی معلمان متوجه دولت است/ ورود مجلس به موضوع شهریه مدارس غیر دولتی در ایام کرونا

۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸
کد خبر: 482694
مسئولیت تاخیر در اجرای طرح رتبه بندی معلمان متوجه دولت است/ ورود مجلس به موضوع شهریه مدارس غیر دولتی در ایام کرونا

احمد حسین فلاحی ضمن تشریح نقش دولت در تاخیر به وجود آمده در اجرای طرح رتبه بندی معلمان گفت: در شرایطی که میلیاردها دلار منابع کشور در قالب توزیع ارز 4200 تومانی به جیب سوداگران می رود، اما هر زمان که صحبت از سرمایه گذاری مولد در آموزش و پرورش و پاسخگویی به مطالبات معلمان می شود، می گویند «بودجه نیست.»

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ در شرایطی که محمد باقر نوبخت در هفته های ابتدایی سال99 و در برنامه های لایو اینستاگرامی که با معلمان داشت، از اجرای قطعی طرح رتبه بندی معلمان حداکثر تا روز معلم در اردیبهشت ماه خبر داده بود، اما با گذشت بیش از 6ماه از وعده قطعی رییس سازمان برنامه و بودجه، هنوز به این مطالبه مهم معلمان پاسخ داده نشده است.

نماینده مردم همدان در خصوص چرایی این تاخیر گفت: تاخیر در اجرای طرح رتبه بندی معلمان، ناشی از مشکلات اجرایی است که می بایست توسط دولت و وزارت آموزش و پروش مرتفع شود. وقتی از وزیر آموزش و پرورش دلیل این تاخیر را جویا شدیم، گفت، اجرای طرح، نیازمند مصوبه دولت است. اما هنوز بعد از گذشت 6ماه هنوز این طرح در دولت تصویب نشده است. بر اساس اعلام حاجی میرزایی، طرح به زودی مصوبه دولت را می گیرد و پس از آن برای تایید و ابلاغ راهی مجلس شود.

احمد حسین فلاح گفت: همانطور که مستحضرید بر اساس این طرح معلمان مبتنی بر صلاحیت های عمومی، ویژگی های تخصصی و دستاوردهای حرفه‌ای، رتبه بندی می شوند و متناسب با این رتبه بندی دریافتی های متفاوتی در حقوق و مزایا خواهند داشت. کمیسیون آموزش مراحل مختلف اجرای طرح را پیگیری می کند و در نشست هایی که با  حضور وزیر و سایر مسئولان آموزش و پرورش دارد، عملیاتی شدن طرح را دنبال می کند.

مسیر توسعه از تحول در آموزش و پرورش می گذارد

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که برای حل سایر مشکلات فرهنگیان چه راهکارهایی دنبال شده، گفت: البته مشکلات و مطالبات قشر فرهنگیان فقط به بحث رتبه بندی و دریافتی ها خلاصه نمی شود. در واقع معلمان خواستار توجه جدی تر به حرفه و تخصص خود هستند. از سوی دیگر بر اساس برخی آمارها، حدود 300هزار معلم نیز در مدارس غیر دولتی حضور دارند که مشکلاتی چون نداشتن بیمه، عدم دریافت مزایا، فقدان امنیت شغلی، قراردادهای کوتاه مدت و...دارند. مطالباتی که پاسخگویی به آنها نیازمند سرمایه گذاری های ویژه است.

فلاحی در ادامه گفت:وقتی با مسئولان آموزش و پرورش درباره مشکلات اقشار مختلف فرهنگیان صحبت می شود، همواره از کمبود بودجه و ضرورت کاهش هزینه ها صحبت می کنند. در حالی که نگرش به این حوزه باید بلندمدت و راهبردی باشد. میلیاردها دلار منابع ارزی کشور در قالب توزیع ارز 4200 تومانی به جیب سوداگران می رود، اما هر زمان که صحبت از سرمایه گذاری مولد در آموزش و پرورش می شود، می گویند بودجه نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: متاسفانه رویکردهای صرفا اقتصادی در راس اولویت های ساختار آموزشی کشور قرار گرفته و به سایر ضرورت ها و اولویت ها کمتر توجه می شود. بسیاری از مدارس غیر انتفاعی، نه تنها مساله تربیت، فرهنگ و علم آموزی را به عنوان یک تخصص جدی نمی گیرند، بلکه به معلمان فعال در این مدارس نیز پایین ترین حقوق پرداخت می شود. ضمن اینکه بسیاری از حقوق و مزایای طبیعی قانون کار در خصوص این معلمان لحاظ نمی شود.

 در این زمینه بخوانید:

انتخاب دردناک دهک‌های محروم میان سلامت و معیشت

راهکارهای جذب معلم در آموزش و پرورش تصویب شد

او در ادامه افزود: معلمی که با پایین ترین میزان دریافتی در مدارس غیر دولتی حاضر می شود و از طبیعی ترین حقوق خود مثل بیمه، مزایای مسکن و سایر حمایت های رفاهی محروم است، طبیعی است که نمی تواند نسل آینده را متناسب با تراز مورد نظر کشور در مسیر توسعه پایدار، تربیت کند. در بحث آموزش متعالی گفته می شود مربی، متربی و فضای آموزشی بر هم اثر دارند، بنابراین باید در یک راستای مشخص دیده شود.

آشفته بازار شهریه در مدارس غیر دولتی

نماینده مردم همدان گفت: بر این اساس کمیسیون اموزش مجلس در بحث ساماندهی مدارس غیر دولتی، طرحی را در دستور کار قرار داده است تا بخشی از آشفتگی های فعلی بر طرف شوند. نگاه صرف اقتصادی به فعالیت های این مدارس باعث شده تا کیفیت آموزشی و پرورشی ارائه شده، مطابق استانداردهای کشور نباشد. این روزها هم اخباری شنیده می شود که مدارس غیر دولتی علی رغم استفاده از روش های آنلاین، شهریه های بالایی را از خانواده ها مطالبه می کنند که این موضوع طی روزهای آینده بررسی خواهد شد.

فلاحی گفت: ما نیازمند تغییر نگرش ها نسبت به این حوزه سرنوشت ساز هستیم. یکی از مهمترین گزاره های مرتبط با توسعه پایدار، سهمی است که هر کشوری برای سرانه آموزشی سرمایه گذاری می کند، از این منظر حقیقتا کمبودهای فراوانی در سرانه های آموزشی ایران وجود دارد که باید در چشم انداز آینده این کمبودها از طریق سرمایه گذاری های مولد بر طرف شود.

سخنگوی کمیسیون اموزش مجلس در پایان گفت: به نظرم نباید سرمایه گذاری در بخش آموزش و پرورش به مساله تحریم ها گره زده شود.  چرا که سرمایه گذاری در این بخش ها به معنای تقویت ریزساختهای جامعه است. از طریق سیستم آموزش و پرورش کارآمد است که کشورها در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و...دستاوردهای افزونتری کسب می کنند، مثل بر پا کردن ساختمانی که برای استحکام نیازمند تقویت زیرساختها است.