۰ نفر

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

کمبود 300هزار معلم در کشور

۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۱:۱۶
کد خبر: 482592
کمبود 300هزار معلم در کشور

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی معتقدند که آموزش و پرورش را باید خصوصی کرد، گفت: معلم گرانقیمت، دانش آموزان گرانسنگ تربیت می کند یعنی معلم باید در جامعه شأن و شؤون داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه به وقت ایران، اظهار کرد: آموزش و پرورش، بزرگترین، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نهاد اجتماعی است و همچنین در سیاست های کلی نظام آمده و مولد سرمایه اجتماعی است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی از پیش دبستانی تا دولتی است یعنی اینکه نظام برای آموزش و پرورش خرج کند.

حاجی بابایی با تأکید بر اینکه در کشور نهادی مهم‌تر از تعلیم و تربیت نداریم، ادامه داد: قدرت و پرواز یک کشور به قدرت و پرواز آموزش و پرورش است. هر کشوری در دنیا رشد کرد از طریق آموزش و پرورش رشد کرد و ما هرچقدر برای آموزش و پرورش خرج کنیم، همانقدر بهره می‌بریم.

وی افزود: معلم گرانقیمت، دانش‌آموزان گرانسنگ تربیت می کند یعنی معلم باید در جامعه شأن و شؤون داشته باشد که به حقوق، خانه و ... باز می گردد؛ اگر در یک کلاس دارای 30 دانش آموز، بپرسیم که می خواهید چکاره شوید و حداقل 10  دانش‌آموز می خواستند معلم شوند، نشان می‌دهد که معلم گرانسنگ است.

 گروهی در کشور، فکرشان این است که آموزش و پرورش را باید خصوصی کرد

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: نوع نگاه به آموزش و پرورش هنوز هم در نزد مسؤولان و صاحبنظران متفاوت است؛ گروهی در کشور، فکرشان این است که آموزش و پرورش را باید خصوصی کرد و این دولت به این موضوع اعتقاد دارد؛ در اصل 30 قانون اساسی به این جمع‌بندی رسیدیم که از منابع ملی برای مدرسه و تربیت خرج شود و این سیاست نظام است.

وی ادامه داد: سال 1391، وزیر آموزش و پرورش بودم که بودجه آموزش و پرورش 15.18 درصد از بودجه عملیاتی دولت است. سال 1397 این رقم 11.82 درصد شده است یعنی کم شده است. همه وزرا در این مدت اعتقاد داشتند که باید خصوصی سازی کنند و اعتقادشان این بوده که هزینه دولت را کم کرده‌اند. 

حاجی بابایی افزود: بعد از وزارت بنده، شاهد بودیم که مدرسه‌ای در تهران، 500 دانش آموز داشت که معلمان مدرسه را 15 شهریور به مدارس دیگر فرستادند و مدرسه به فرد دیگری واگذار شد و او هم کسانی را خودش خواست، آورد که شامل معلمان آموزش دیده و ندیده بودند؛ وزیر می گفت که بار این مدرسه را از روی دولت برداشتیم.

وی اضافه کرد: آن زمان اعلام شد که بررسی کردیم اگر معلم به بخش خصوصی دهیم حقوقش 300 تومان می شود اما حقوق معلم مدرسه دولتی 3 میلیون تومان است. 50 هزار معلم خرید خدمات داریم که با 400، 500 هزار تومان کار می کنند. همین افراد الان حق هم دارند و می گویند 7 سال است در فلان روستا کار می کنیم و باید استخدام شویم و بر این اساس جلوی مجلس تجمع می‌کنند.

 معلم نباید سرش را کج کند تا استخدامش کنیم

رئیس فراکسیون فرهنگیان با بیان اینکه باید دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم، گفت: دانشگاه فرهنگیان باید از بین یک میلیون کنکوری، 50 هزار رتبه بالا را جذب کند و 6 سال درس بخوانند، فوق لیسانس آموزگاری ابتدایی بگیرند تا بتواند در دوره دبستان درس بدهند. معلم نباید سرش را کج کند تا استخدامش کنیم، معلم باید عزت داشته باشد. 

وی با بیان اینکه کمبود 300 هزار معلم در کشور داریم، اظهار کرد: وزیری که بعد از بنده مشغول به کار شد گفت که 350 هزار معلم مازاد داریم.

حاجی بابایی در واکنش به اظهارات الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش مبنی بر کمبود معلم به علت اجرای نظام 3ـ3ـ6 گفت: وقتی سال 91 وزیر آموزش و پرورش بودم 3ـ3ـ6 اجرا کردم و کمبود معلم نبود و وزیر آموزش و پرورش بعد من هم گفتند که 300 هزار نیروی مازاد داریم. بعد از آن هم، هر سال 30 هزار تا 40 هزار نفر بازنشسته شدند و آموزش و پرورش، معلم نمی‌گرفت و بعد از من 4، 5 سال معلم گرفته نشد و می خواستند آموزش و پرورش را خصوصی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در بودجه سال آینده، اعتباری برای آموزش مجازی و مدرسه تلویزیونی خواهیم داشت، افزود: این موضوع در برنامه ششم توسعه آمده است. زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم ۱۵ درصد مدارس را هوشمند کردیم. هوشمندسازی مدارس از شیوه های مدرنی است که باید در مدارس انجام شود و هم نیاز روز ماست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات را مکلف کردیم که مدارس همه روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر را به ترتیب هوشمند کنند. اما تلویزیون ما هم در کلان، خوب عمل کرده و باید تشکر و قدردانی کرد؛ قبلا سهم آموزش و پرورش از برنامه های صداوسیما، هیچ بود. اینکه برای مدرسه تلویزیونی بودجه ای دیده شود را آموزش و پرورش باید تعریف کند.

وی با بیان اینکه ما در مجلس معمولا ابتدا لایحه دولت را می بینیم، گفت: چند سالی است که دولت دست ما را خوانده است و هیچ سالی نیست که لایحه بیاید و چند هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش افزوده نشود. دولت اخیرا می آید به جای اینکه ۱۰۰ درصد بودجه آموزش و پرورش را ارائه کند، ۸۰ درصد بودجه را در لایحه می آورد و ما هرچه پول می‌ریزیم در آن چاله خالی می ریزیم.

حاجی بابایی ادامه داد: پولی که دولت باید خودش کمک کند را ما اضافه می کنیم. مثلا ۲۰ هزار میلیارد کمبود دارد، بودجه را با ۲۰ هزار میلیارد کسری می آورد، ما ۱۰ هزار میلیارد اضافه می کنیم. ولی امسال طور دیگری عمل می کنیم. البته بحثم دولت خاصی نیست. دولت ها چون می دانند مجلس به آموزش و پرورش توجه ویژه دارد این رفتار را می کنند.

وی با بیان اینکه اگر کرونا نبود کلیات بودجه را رد کرده بودیم، گفت: در بودجه ۹۹ ردیف ۲۰۰۰ میلیاردی برای رتبه بندی گذاشتیم که محقق شد. دولت به همه کارمندان ۵۰ درصد فوق العاده شغل اضافه کرد ولی امتیاز معلمان را از این محل رتبه بندی درنظر گرفت و درواقع ۵۰ درصد را اجرا کرد.