۰ نفر

نایب رییس فراکسیون اکثریت مجلس؛

فراکسیون اکثریت استیضاح وزیر اقتصاد را بررسی می‌کند/ افزایش سهام صوری برخی شرکت‌ها در بازار سرمایه نادیده گرفته شد

۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۳۱
کد خبر: 479866
فراکسیون اکثریت استیضاح وزیر اقتصاد را بررسی می‌کند/ افزایش سهام صوری برخی شرکت‌ها در بازار سرمایه نادیده گرفته شد

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی از برگزاری جلسه فوری این فراکسیون برای بحث و تبادل نظر در خصوص موضوع استیضاح دژپسند و بررسی سوءمدیریت‌های اجرایی در بورس و سایر بخش‌های اقتصادی خبر داد.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ در شرایطی که ترکیدن حباب بازار سرمایه، بیشترین آسیب را به دارایی سهامداران خرد وارد کرد، نمایندگان مجلس با کلید زدن استیضاح وزیر اقتصاد تلاش کردند تا به بخشی از مطالبات سهامداران پاسخ دهند. نماینده مردم تبریز با اشاره به دلایل اعتراض نمایندگان به عملکرد وزارت اقتصاد گفت: هرچند برخی حوزه‌ها در مجموعه فعالیت های وزارت اقتصاد مانند موضوع ارز و وضعیت بانک‌ها ترکیبی، تلفیقی و دارای مدیریت مشترک است، اما برخی از مشکلات جدی اقتصاد نیز به طور مستقیم با عملکرد این وزارتخانه ارتباط دارد. مشکلاتی چون، سوءمدیریت در بورس، گمرکات و مسائل مرتبط با واگذاری ها، مستقیما با عملکرد وزارت اقتصاد ارتباط دارد.

تاج الدینی گفت: عمده انتقادات نمایندگان به عملکرد وزارت اقتصاد معطوف بورس است. نمایندگان معتقدند وزارت اقتصاد به اندازه کافی فرصت، ظرفیت و امکانات در اختیار داشته است تا وضعیت بورس را سر و سامان دهد. ساماندهی ضروری که نمایندگان معتقدند وزارت اقتصاد و متولیان بورس نتوانسته اند در بازار سرمایه ایجاد کنند. مشکلاتی که باعث شد بخش قابل توجهی از دارایی سهامداران خرد در معرض نوسانات قرار بگیرند و از بین بروند.

وزارت اقتصاد به هشدارهای کارشناسان توجهی نکرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه گفت: البته قبل از اینکه نوسانات صعودی و نزولی بورس آغاز شود، برخی نمایندگان و گروهی از کارشناسان، زنگ خطر را به صدا در آودند که این رشد ناگهانی در بورس ممکن است در آینده نتیجه عکس دهد. در همان زمان  تذکری را در مجلس با امضای بیش از 40 نماینده ارائه کردیم که در آن اشاره شده بود، برخی شرکت‌ها سهام خود را به شکل صوری افزایش داده‌اند. کارشناسان نیز هشدار دادند رشد صوری و حبابی برخی شرکت‌ها در بازار سرمایه ممکن است در آینده خطراتی را برای سرمایه‌های خرد ایجاد کند.

او همچنین گفت: علی‌رغم این هشدارها، وزارت اقتصاد اقدامات لازم، برای صیانت از سرمایه خرد را به درستی انجام نداد. به طور کلی در بورس، سقف و کف قیمت سهام باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی و از طریق بازارگردانی‌های قوی حفظ شود. اگر از این محدوده صیانت نشود، همین مشکلاتی که بازار سرمایه امروز با آن دست به گریبان است، رخ خواهند داد. بالا رفتن شاخص های بورس از همه سقف های پیش بینی شده باعث تشکیل حباب و در نهایت هم نزول شاخص ها و ضرر و زیان گسترده سهامداران خرد شد.

ضرورت تعیین تکلیف دپوی 3.5تن اقلام مصرفی در گمرک

تاج‌الدینی در خصوص مشکلات دپوی اقلام اساسی در گمرکات گفت: در واقع، مساله دپوی اقلام اساسی و سایر اقلام های مصرفی در گمرکات کشور تصویر ناخوش آیندی از فقدان هماهنگی های اجرایی را میان وزارت اقتصاد از یک طرف و بانک مرکزی و وزارت صمت از سوی دیگر تصویرسازی کرد. در شرایطی که مردم با کمبود اقلامی چون پیاز، برنج، نهاده ها و...روبه رو هستند، دپوی میلیون ها تن کالای مصرفی در گمرکات، افکار عمومی را با ابهامات متعددی رو به رو می‌کند.

 در این زمینه بخوانید:

استیضاح دژپسند به زودی راهی صحن می‌شود

بررسی دلایل کمبود و گرانی روغن در کمیسیون

او افزود: بیش از 3.5میلیون تن اقلام مورد نیاز جامعه در گمرکات دپو شده است. برخی از این اقلام دپویی حتی اسناد و مدارک لازم را نیز ارائه کرده‌اند، اما به دلیل بوروکراسی اداری و سایر موارد، ترخیص این کالاها به تعویق افتاده است. البته بانک مرکزی اخیرا از بخشنامه های مساله ساز را اصلاح و وعده داده که مشکل اقلام دپو شده نیز به زودی حل می شود.

نایب رییس فراکسیون اکثریت مجلس اظهار داشت: معتقدم در گام اول وزیر اقتصاد و استیضاح کنندگان جلساتی را باید برگزار کنند تا به ابهامات در فضایی تخصصی و شفاف پاسخ داده شود. بعد از این جلسات و در صورت تداوم اصرار نمایندگان، استیضاح در صحن پیگیری خواهد شد. من هرچند در زمره امضاکنندگان استیضاح نیستم، اما معتقدم که این حق نمایندگان است که از ابزارهای قانونی برای رسیدن به پاسخ های بهتر استفاده کنند.

تاج الدینی در پایان گفت: ما در شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان فراکسیون اکثریت مجلس در صورت ادامه درخواست نمایندگان برای استیضاح وزیر اقتصاد، جلسه ای را به حضور دو طرف برگزار خواهیم کرد تا در یک محیط شفاف بحث و تبادل نظر شود. چنانچه نمایندگان قانع نشوند، فازهای بعدی که شامل طرح استیضاح رد صحن علنی در دستور کار قرار خواهد گرفت.